Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Projectleider implementatie regionale inkoop jeugdhulp

Gemeente Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 9 dagen
24 - 28 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

26 jul 2025

Sluitingsdatum:

4 aug 2025

Begindatum:

-

Einddatum:

-

Uren per week:

24 - 28

Omschrijving

Sinds 2024 is Alphen aan den Rijn gestart met de uitvoering van de nieuwe aanpak voor jeugdhulp. Alle betrokken partijen hebben grote inzet gepleegd om de beweging zoals vastgesteld in het Manifest Opvoeden en Opgroeien (2022) en opdracht aan de nieuwe toegangsorganisatie Oog voor Thuis te realiseren met de ambitie doelmatiger en dichterbij inwoners de ondersteuning te bieden die nodig is. Afgelopen periode is gebleken dat een verbetertraject nodig is op een aantal sporen; zowel beleidsmatig, contractueel op lokaal en regionaal niveau als in de uitvoering binnen de toegangsorganisatie Oog voor Thuis. De verbetering is erop gericht om te komen tot een stabiele, effectieve en toekomstbestendige jeugdhulp in lijn met de ambities van Alphen aan den Rijn en de Hervormingsagenda Jeugd. Hiertoe is in mei 2025 het programma Grip op Jeugd gestart, dat ervoor moet zorgen dat gemeente, Oog voor Thuis en partners kwalitatief op orde raken om uitvoering te geven aan de Jeugdwet en uiteindelijk te kunnen toewerken naar transformatie van de jeugdhulp. Een van de onderdelen binnen het programma is de toetreding tot Serviceorganisatie Zorg van Holland Rijnland voor de regionale inkoop van jeugdhulp. Per 1 januari 2027 zal de gemeente de volledige dienstverlening van de SOZ afnemen. Een ander aandachtspunt is te komen tot een lerende organisatie door datagedreven te werken. Door de datavoorziening op orde te brengen krijgen we meer inzicht en grip op de (financiele) beheersbaarheid van de jeugdhulp. We zoeken een projectleider die met beide onderdelen aan de slag gaat.

Als projectleider ben je verantwoordelijk om namens Alphen aan den Rijn de operationele voorbereidingen te treffen waarmee de gemeente volledig kan toe treden tot de regionale contracten Jeugdhulp van Holland Rijnland. Dit vraagt eerst inzicht op het clientbestand, contracten en besteding, om vervolgens de overdracht naar de regio te kunnen realiseren. Dit vraagt om specifieke kennis op het gebied van de jeugdhulp, de administratieve processen zoals werken met berichtenverkeer en de data. Binnen het programma Grip op Jeugd werk je tevens aan het op orde brengen van de data, met jouw kennis en ervaring toe te werken naar het data gedreven werken. Je werkt nauw samen met de programmamanager Grip op Jeugd, de collegas van het beleidsteam Jeugd en Onderwijs, de andere beleidsadviseurs binnen de andere sectoren van het sociaal domein, de sector informatievoorziening, het lokaal en regionaal contractmanagement, concern control en de professionals van Oog voor Thuis.

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal WO-niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in afgelopen 10 jaar op het gebied van de jeugdhulp, specifiek ervaring met administratieve processen tussen gemeente en jeugdhulpaanbieders (berichtenverkeer, toewijzing- en facturatieproces);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in afgelopen 10 jaar met de implementatie van inkoop en contractmanagement op het gebied van jeugdhulp;
  • Uurtarief maximaal 125,- (exclusief btw, inclusief reis- en verblijfskosten).
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider bij een gemeente (40 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op contractmanagement op het gebied van jeugdhulp (25 punten);
  • Minimaal 2 jaar ervaring in afgelopen 5 jaar op gebied van data en control binnen het sociaal domein (25 punten);
  • Een uurtarief van 120 of lager (exclusief btw, inclusief reis- en verblijfskosten) (10 punten).

Wensen en competenties

Wensen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Competenties

  • Hands-on
  • Resultaatgericht
  • Proactief
  • Zelfstandig
  • Politiek-bestuurlijk sensitief
  • Sterk analytisch vermogen
  • Oog voor detail en gestructureerde werkhouding

Organisatie en team

Alphen aan den Rijn heeft meer dan 115.000 inwoners die wonen in een van de 8 kernen in het Groene Hart. De gemeente is prachtig gelegen aan twee rivieren en ligt midden tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Leiden. Dit zorgt ervoor dat de gemeente een dorps karakter combineert met (groot)stedelijke voorzieningen, maar ook uitdagingen. Alphen aan den Rijn staat voor majeure transities in de maatschappij met een hoge mate van complexiteit, onvoorspelbaarheid en onzekerheid die zich in de samenleving voordoen. Die maatschappelijke opgaven vragen om een integrale aanpak waarin vanuit visie aan strategische doelen wordt samengewerkt, beweging wordt gecreeerd en patronen worden doorbroken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever worden gepland in overleg. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel als mogelijk bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 29 juli 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 30 juli 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 4 augustus 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.