Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland
Publicatiedatum:
7 jun 2025Sluitingsdatum:
16 jun 2025Begindatum:
7 jul 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
32 - 36Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!
De directie Digitale Strategie en Informatie (DSI) draagt zorg voor een integrale, samenhangende digitale strategie van de gemeente. De directie is het ‘kaderstellend en richtinggevend orgaan’ van het cluster Dienstverlening, Innovatie en Informatie (DII).
Werken onder architectuur, informatiebeveiliging, gegevensbescherming (privacy) en informatiebeheer zijn de belangrijkste elementen binnen de samenhangende digitale strategie van de gemeente. De directie is richtinggevend vanuit de strategie en geeft praktische kaders mee aan de rest van de organisatie en daarbuiten. Hierbij zoeken we de samenwerking op met zowel interne als externe stakeholders, en waar nodig de lobby richting het Rijk en de EU.
Om vertrouwen (van BOB) in digitalisering te hebben en te behouden, gaan we als gemeente zorgvuldig om met data en technologie. Daarover zijn we ook open, en maken steeds meer informatie voor iedereen toegankelijk om de gewenste transparantie te bieden aan de Amsterdammers, zoals die vereist is in de Wet Open Overheid (Woo). Bijvoorbeeld welke algoritmen we gebruiken, en vooral ook waarom we dat doen. Transparantie over ons handelen is essentieel voor vertrouwen van de Amsterdammer in de overheid.
Opdrachtomschrijving
Lijkt het jou leuk om aan de slag te gaan als Solution architect en op die manier een bijdrage te leveren aan het uitwerken van oplossingen voor de stad?
Werken aan een digitale stad door voorop te blijven lopen en creativiteit te tonen.
In deze functie kom jij te werken in de vakgroep architectuur en vandaar uit lever je belangrijke waarde door het uitwerken van de informatie architectuur binnen de opgaves waar we als stad voor staan. In dit geval specifiek voor de opgave "Werk, Participatie en Inkomen”.
Amsterdam wil zijn positie als digitale stad verder versterken. Om deze uitdaging succesvol te voltooien bouwen we samen aan een stevig en veilig fundament om digitale diensten te kunnen leveren aan zowel burgers, ondernemers als bezoekers. Zo werken we aan vele ontwikkelingen zoals oplossingen voor een domein en opgaven, generieke voorzieningen, maar ook de implementatie van een cloud platform en een data platform.
Om dit te kunnen doen hebben we in 2022 onze IT-expertise gebundeld en versterkt in een “i-Domein”. Zo is er onder andere een team architectuur ingericht waarin alle architecten samenwerken. Met het team speelt de nieuwe Informatie Architect een belangrijke rol om het werken onder architectuur in onze organisatie te versterken. Net als in onze stad zijn de verschillende achtergronden en invalshoeken hierbij onze kracht.
De informatiearchitect is onderdeel van de vakgroep Architectuur en werkt nauw samen met de I-Lead en Business Lead van de opgave van directie Werk, Participatie en Inkomen.
Werkzaamheden
Beheren, onderhouden en bewaken van de domeinarchitectuur van directie Werk, Participatie en Inkomen;
Participeren als cockpit architect (rol) in de Opgave Realisatie Trein (SAFe);
Vanuit architectuur richting geven aan de werkzaamheden van de agile teams binnen de Opgave Realisatie Trein;
Vanuit architectuur enablers uitwerken en sturen op afhankelijkheden met stedelijke voorzieningen en externe leveranciers;
Participeren in de (door)ontwikkeling van stedelijke voorzieningen en specifiek:
Zaakadministratie;
Applicatie Integratie;
Data platform.
Opstellen architectuurnotities als onderdeel van Epics en Features;
Inhoudelijke afstemming met het Shared Services team waarin o.a. de specialismen privacy, security en informatiebeheer zijn vertegenwoordigd;
Inhoudelijke afstemming met leveranciers van standaard producten die binnen Werk, Participatie en Inkomen gebruikt worden;
Deelname aan de architectuur-overleggen met andere opgaven binnen de stad waarmee afhankelijkheden bestaan (afstemming backlogs, sturen op realisatie enablers);
Participeren in Vakgroep Architectuur team.
CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met gemeentelijk domein van werk en inkomen.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare kennis en ervaring met applicatie-integratie en data-architectuur.
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van gehanteerde standaarden en richtlijnen (GEMMA, BIO, Common Ground);
De aangeboden kandidaat heeft kennis van en ervaring met het invullen van de rol van architect binnen een Opgave gerichte organisatie op basis van de SAFE methodiek.
Competenties
30 Punten
Omgevingsbewustzijn
Samenwerken
Relatiebeheer
Initiatief
Resultaatgerichtheid
Overtuigingskracht
Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring in verschillende architectuurrollen, zoals enterprise architect, informatiearchitect en solution architect.
25p
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring opgedaan bij één van de G4 gemeenten.
20p
De aangeboden kandidaat is bekend met de organisatie en werkwijze voor informatievoorziening binnen de gemeente Amsterdam.
35p
Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 125,-
Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
20p
Aanvullende informatie
Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI
Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check
Werklocatie: President Kennedylaan, 923, 1079MZ, AMSTERDAM
Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.
U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
Vul in:
organisatie
naam contactpersoon
telefoonnummer contactpersoon.
Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
Let op!:
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.