Verkeer en Openbare Ruimte - Senior strategisch analist en adviseur

Gemeente Amsterdam

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 6 dagen
140 28 - 32 Noord-Holland

Publicatiedatum:

27 jun 2025

Sluitingsdatum:

8 jul 2025

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

28 - 32

Omschrijving

Opdrachtomschrijving
In het kader van het afronden van het Programma Amsterdam Autoluw is de afdeling Opdrachtgeverschap binnen de directie Verkeer en Openbare Ruimte op zoek naar een senior strategisch analist en adviseur. Een senior strategisch analist en adviseur (hierna te noemen: de opdrachtnemer) die voor Amsterdam op basis van gedegen data-analyse nieuwe openbare ruimte en mobiliteitsvoorstellen bedenkt en/of uitwerkt. Het gaat daarbij om aspecten zoals: innovatieve data-analysetechnieken en concrete (verkeers-)maatregelen. De analist plaatst daarbij inhoudelijke kwantitatieve analyse in politiek bestuurlijke context o.b.v. (unieke) algoritmes en modellen en is in staat in een snel veranderende bestuurlijke context te schakelen. Deze expertise en kennis van en over verkeerskundige en openbare ruimte vraagstukken is nodig voor het actief kunnen overdragen van deze kennis en inhoud met betrekking tot de werkzaamheden uit het Programma Amsterdam Autoluw en om de lijnorganisatie actief te helpen dit te borgen. Deze kennis en expertise is binnen de gemeente niet voorhanden.

De opdracht gaat van start op 1 september 2025 en is voor 28 tot 32 uur per week. In deze opdracht heeft de opdrachtnemer te maken met verschillende stakeholders zoals Wethouder Verkeer, Directie Verkeer & Openbare Ruimte, projectleiders, afdelingshoofden daar waar nodig kennisinstellingen. Hij/zij rapporteert wekelijks schriftelijk over de voortgang van de werkzaamheden aan de projectmanager VRI-optimalisatie met wie hij/zij ook periodiek de op te leveren resultaten bespreekt. Voor de overige werkzaamheden bespreekt de opdrachtnemer 3-wekelijks de voortgang van de werkzaamheden bilateraal met de programmamanager Autoluw. De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de volgende resultaten:

  • Inhoudelijk afronden van verkeerskundige evaluatie van enkele circulatiemaatregelen uit de Agenda Autoluw Amsterdam, o.a. maatregel 14 en 15 (Q3 en 4 2025);

  • Adviseren en ondersteunen van de organisatie met de implementatie van de opgavegerichte werkwijze met een casusgerichte aanpak (Q3 2025 tot medio 2026);

  • Adviseren en actief bijdragen aan he en borgen van kennisoverdracht en praktijkgerichte implementatie van de autoluwe aanpak binnen de organisatie (Q3 2025 tot medio 2026);

  • Het leveren van inhoudelijke en onderbouwde analyses ten behoeve van voorbereiding van nieuwe bestuursperiode en het uitwerken van eventueel daaruit voortvloeiende opgaves (Q3 2025 tot zomer 2027).

Werkzaamheden

  • Beoordelen van verkeerskundig verbetermaatregelen n.a.v. verkeerskundige evaluatie;

  • Verantwoordelijk voor het ontwikkelen en toepassen van een kwantitatieve methodiek voor optimalisatie van openbare ruimte vraagstukken;

  • Onderbouwing van voorstellen met een kwantitatieve effect-analyse met een helder begrip van de belangrijke mechanismes en toets op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid;

  • Vertalen van voorstellen naar de bestuurlijke context.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau. 

  3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in het strategisch adviseren op het gebied van openbare ruimte- en verkeersvraagstukken.

  4. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het inzichtelijk maken van de maatschappelijke kosten en baten en financiële effecten van onderzoek en verkenningen en kan deze vertalen naar praktische en concrete maatregelen.

  5. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in het strategisch adviseren van een G4-gemeente.

  6. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met diepgaande analyse van data uit kentekenonderzoeken, verkeersregelinstallaties in combinatie met andere databronnen.

  7. De aangeboden kandidaat is in staat om eigen algoritmes en modellen te ontwikkelen t.b.v. kwantitatieve analyses.

  8. De aangeboden kandidaat beschikt over aantoonbare kennis en ervaring met betrekking tot het goed kunnen doorgronden van aanwezige politieke en ambtelijke krachtenvelden en hierin succesvol te kunnen communiceren en inhoudelijk te kunnen opereren.

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ruime ervaring met de Amsterdamse bestuurlijke context.
    30p

  2. De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met het leveren van input voor de voorbereiding van een nieuwe bestuursperiode.
    30p

  3. De kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring in het gebruik van grootschalige data-analyse toepassingen en (geografische) presentatie van analyseresultaten. De kandidaat toont dit aan door in maximaal een half A4-pagina te beschrijven in wat voor soort project(en) en wat de relevantie/toegevoegde waarde is tot/voor deze offerteaanvraag.
    20p

  4. Het uurtarief voor deze tender bedraagt minimaal €135,- en maximaal €140,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20p

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn
    5p

  • Samenwerken
    5p

  • Relatiebeheer
    5p

  • Initiatief
    5p

  • Resultaatgerichtheid
    5p

  • Overtuigingskracht
    5p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De rve Verkeer & Openbare Ruimte (V&OR) is één van de 13 rve's met 284 medewerkers binnen het Cluster Ruimte en Economie. V&OR draagt zorg voor de bereikbaarheid, de veiligheid en de kwaliteit van de openbare ruimte in Amsterdam. Zij werkt aan een stad die bereikbaar is op alle niveaus (internationaal, nationaal, regionaal, stedelijk en lokaal). Daarbij wordt gestuurd op het beste resultaat voor de gebruiker tegen de laagste maatschappelijke kosten en risico's. Onderdelen daarvan zijn het efficiënt beheren van stedelijke assets, het optimaal benutten van het integrale verkeer- en vervoerssysteem en het opdrachtgeverschap van projecten.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Optioneel tot verlenging conform duur werkzaamheden: Ja

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.