Projectleider Implementatie Raads Informatie Systeem

Gemeente Lochem

Hanzeweg 8, 7241 CR Lochem, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 11 dagen
110 10 - 14 Gelderland

Publicatiedatum:

31 jul 2025

Sluitingsdatum:

11 aug 2025

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

10 - 14
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Lochem is onlangs aanbesteed. Notubiz is de gegunde partij. Het belang voor de inwoners, raad en griffie staat bij de implementatie voorop. Wij zoeken daarom een stevige projectleider Implementatie Raadsinformatiesysteem (RIS).

Als Projectleider Implementatie RIS ben je verantwoordelijk voor de coordinatie en uitvoering van het gehele proces rondom het implementeren van het RIS. Je speelt een cruciale rol in het opstellen, uitwerken en uitvoeren van plannen die dit proces optimaliseren en borgen binnen de organisatie met behulp van de cloud-applicatie Notubiz. Ondersteuning krijg je vanuit de werkgroep bestaande uit raadsleden, griffiemedewerkers, adviseur-informatievoorziening en bestuursadviseurs en in samenwerking met de projectleiding aan de kant van Notubiz.

Jouw taken omvatten onder andere;

  • Uitwerken van een gedetailleerd Plan van Aanpak voor het proces van de implementatie RIS, waarin onze vastgestelde doelstellingen uit het Programma van Eisen worden gerealiseerd.
  • Opstellen van een projectplan en het formaliseren van een integrale projectorganisatie.
  • Organiseren van werksessies om het proces te integreren en potentiele knelpunten te identificeren.
  • Regie voeren over de noodzakelijke acties om het digitale besluitvormingsproces te optimaliseren en te waarborgen.
  • Het formaliseren van deelprojecten die raakvlakken hebben met de bestuurlijke besluitvorming. Denk bijvoorbeeld aan de AV middelen en een koppeling met Djuma, ons Zaaksysteem. Maar ook op het voorsorteren op het laten aansluiten van het BIS op Notubiz.
  • Coordineren en realiseren van de uitrol van zowel het hoofdproject als de deelprojecten.
  • Uitvoeren van leveranciersmanagement, door te monitoren en te sturen op hetgeen wat de leverancier levert ook daadwerkelijk overeenkomt met wat de gemeente Lochem heeft uitgevraagd in het PvE.

In deze rol ben je de verbindende factor tussen verschillende belanghebbenden en zorg je ervoor dat processen soepel verlopen, waarbij je knelpunten tijdig signaleert en oplost. Je hebt oog voor detail, maar verliest het grote geheel niet uit het oog en je zorgt ervoor dat alle betrokkenen in het proces optimaal samenwerken.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding informatiemanagement of vergelijkbaar;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 9 jaar als projectleider Implementatie binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met raadsinformatiesystemen en begeleiding van implementatietrajecten met I-component;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met advisering en digitalisering;
  • Aantoonbare werkervaring met aansturing van diverse stakeholders en leveranciers gericht naar bestuurlijke besluitvormingen.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider implementatie binnen een gemeente (30 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider met i-component projecten (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met digitalisering van bestuurlijke processen en raadinformatiesystemen (Benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten): a. 1 tot 2 jaar herleidbaar uit het cv (15 punten); b. 2 tot 5 jaar herleidbaar uit het cv (30 punten); c. niet herleidbaar uit het cv (0 punten);

Competenties

  • Je beschikt over daadkracht en je kunt makkelijk schakelen tussen strategisch en uitvoerend, tussen griffie, raad, ambtelijke organisatie en leveranciers.
  • Jij bent omgevingsbewust en je pakt de wensen van de raad en de griffie snel op.
  • Je toont verantwoordelijkheid en eigenaarschap.
  • Je bent je bewust van je positie en handelt met tact.
  • Je kunt omgaan met verschillende soorten mensen en zorgt ervoor dat men zich gehoord voelt.
  • Jij bent resultaatgericht en neemt concrete doelen als uitgangspunt en houdt hieraan vast tot het doel bereikt is.
  • Je spreekt betrokkenen tijdig en regelmatig aan op het nakomen van afspraken en het realiseren van doelstellingen
  • Jij straalt natuurlijk gezag en overwicht uit.
  • Jij communiceert duidelijk en goed onderbouwd, waarbij je alle belangen meeneemt.
  • Schakelen tussen inhoud en proces doe jij makkelijk, waarbij je de onderliggende vragen en belangen boven tafel weet te krijgen.
  • Tijdens discussies probeer jij altijd een win-win situatie te creeren.

Organisatie en team

Graag werken wij samen met onze inwoners aan een duurzame gemeente waar het prettig wonen, werken, recreeren en leven is. We spelen in op vragen en ideeen uit de Lochemse samenleving. En we geven ruimte aan vernieuwende ideeen. We hebben een informele organisatiecultuur. Met 300 medewerkers, werken we elke dag samen met en voor onze inwoners, het bestuur en onze medewerkers. De mens staat daarbij centraal. We pakken allemaal onze rol, zijn flexibel waar het kan en verantwoordelijk waar het moet. We inspireren elkaar en zorgen samen voor een fijne leefomgeving in onze mooie gemeente Lochem!

Onze 5 kernwaarden beschrijven wie we zijn en waar we voor staan!

  • Mensgericht: we geven aandacht aan inwoners en collegas.
  • Gezamenlijk eigenaarschap: we werken samen aan de gemeente Lochem.
  • Verbinding: we ontmoeten en maken echt contact.
  • Vitaliteit: we zorgen met elkaar dat we vitaal ons werk kunnen doen.
  • Slagvaardigheid: we maken het zo duidelijk en simpel mogelijk voor onze inwoners.

We ontwikkelen de organisatie, zodat we het werk waarvoor we aan de lat staan, goed kunnen uitvoeren. Dat is nodig, want de opgaves zijn steeds complexer en dat legt druk op de organisatie. Denk aan woningbouw, de asielopgave en armoedebestrijding. We geven aandacht aan onze medewerkers, zodat iedereen zijn werk goed en vitaal kan doen. Onze organisatie bestaat uit 4 domeinen, met daarin 18 verschillende teams. Deze teams werken samen aan de taken waar we als gemeente voor staan. De lijnen zijn kort en verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 18 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 13 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja
  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Nee

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. U dient te beschikken over een G-rekening en NEN Certificering, 40% wordt er gestort op deze rekening.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.