Juridisch Consulent

Gemeente Montfoort

Kasteelplein 5, 3417 JG Montfoort, Nederland

Sluit over 10 dagen
100 18 - 24 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

18 - 24

Publicatiedatum:

2 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Je komt te werken naast collega juridische medewerkers die aanspreekpunt zijn voor diverse juridische kwesties in de breedste zin van het woord. Je adviseert bestuur en collega's in de organisatie over besluiten die zij voorbereiden of bij juridische vraagstukken die zij hebben. Je verzorgt de juridische toets van gemeentelijk beleid, signaleert belangrijke wijzigingen in Wet- en regelgeving en zorgt voor kennisoverdracht/implementatie hiervan binnen de organisatie.

Verder kunnen de volgende werkzaamheden aan jou worden toebedeeld:

  • Mede-secretarisschap van de commissie bezwaarschriften;

  • Adviseren, opstellen en laten uitvoeren van besluiten in het kader van Openbare orde, de APV en de wet Bibob;

  • Behandelen en afhandelen van aansprakelijkstellingen;

  • Opstellen van diverse soorten overeenkomsten en modelcontracten;

  • Afhandelen van verzoeken in het kader van de Wet Open Overheid (Woo);

  • Controleren van officiele overheidspublicaties;

  • Juridische advisering van en ondersteuning aan collega's van de diverse teams;

  • In voorkomende gevallen het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente.

Deze werkzaamheden worden in goed overleg onder de juridische collega's verdeeld.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding rechten op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als juridisch consulent binnen een overheidsinstelling;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als bezwaarschriften secretaris;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het behandelen van Woo verzoeken;
  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als juridisch consulent binnen een overheidsinstelling (20 punten);
  • Kandidaat is bereid om minimaal 2 dagen per week fysiek op kantoor van gemeente Montfoort te werken (licht dit duidelijk toe in het cv) (25 punten);
  • Kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (minimaal 1040 uur) (25 punten);
  • Maximum uurtarief van 100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer (30 punten).

Competenties

  • Analytisch;
  • Besluitvaardig;
  • Probleemoplossend vermogen (praktisch);
  • Goede schriftelijke en communicatieve vaardigheden;
  • Politiek gevoelig.

Organisatie en team

Gemeente Montfoort is een meer dan mooie gemeente in het Groene Hart van ons land. In totaal telt de gemeente zo’n 14.000 inwoners, die in en rondom de stad Montfoort en het dorp Linschoten wonen.

Gemeente Montfoort is ‘gewoon bijzonder en bijzonder gewoon’. We redeneren vanuit dienstverlening aan inwoners. We zetten in op samenwerking en zorgen dat uitvoering van werkzaamheden door derden goed gebeurt. De tijd dat werken bij een gemeente synoniem stond voor suf en saai is voorgoed voorbij. Jouw toekomstige collega’s zijn mensen met een visie. In onze organisatie ligt de verantwoordelijkheid bij de medewerkers en werken we op basis van drie kernwaarden: deskundig, betrokken en loyaal.

De algehele leiding van de organisatie is in handen van de directie. De directie bestaat uit de gemeentesecretaris/ algemeen directeur en een adjunct directeur. De dagelijkse leiding van de medewerkers in de diverse teams is in handen van teamcoördinatoren.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 18 september 2025 tussen 10.00 uur en 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 16 september 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

  • Gemeente Montfoort faciliteert geen ‘mobile devices’ zoals laptop en telefoon.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Montfoort mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Montfoort. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.