Woo adviseur

Gemeente Schiedam

Stadserf 1, 3112 DZ Schiedam, Nederland

LOONDIENST
Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 24 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

15 apr 2025

Sluitingsdatum:

18 apr 2025

Begindatum:

21 apr 2025

Einddatum:

20 jul 2025

Uren per week:

24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Organisatie
Maak jij Schiedam transparanter?
De gemeente Schiedam zoekt een juridisch adviseur Wet Open Overheid (Woo) die ervoor zorgt dat inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden toegang hebben tot publieke informatie. Houd jij van duidelijkheid, efficiënte processen en goede dienstverlening? Heb je ervaring met de Woo en weet je complexe zaken helder uit te leggen? Dan zoeken we jou!

Omschrijving van de opdracht
Samen met je directe collega ben je verantwoordelijk voor alles rondom de Wet Open Overheid. Je bent hét aanspreekpunt voor collega’s, management en bestuur en adviseert over Woo-verzoeken, geheimhouding en juridische vraagstukken die met openbaarheid te maken hebben. Ook werk je actief aan de verbetering van Woo-processen binnen de gemeente.

Je rol bestaat uit:

  • Coördineren en bewaken van Woo-verzoeken – Je zorgt ervoor dat verzoeken tijdig en correct worden afgehandeld. Je helpt collega’s bij het verzamelen en anonimiseren van informatie en stelt Woo-besluiten op.

  • Afwegen van openbaarheid en geheimhouding – Je gaat in gesprek met indieners om hun vraag helder te krijgen en maakt een zorgvuldige afweging tussen transparantie en bescherming van informatie.

  • Actieve openbaarmaking – Je werkt aan een planmatige aanpak om informatie tijdig en volledig openbaar te maken, zodat Schiedammers en andere belanghebbenden deze gemakkelijk kunnen vinden en gebruiken.

  • Adviseren over geheimhouding – Je leest mee met documenten, beoordeelt de motivering van geheimhouding en geeft advies aan bestuur en management.

  • Breder juridisch advies – Je bent onderdeel van het team Juridische Zaken en Inkoop (ruim 20 collega’s) en werkt samen aan integrale juridische vraagstukken binnen de gemeente. Zie je raakvlakken met andere juridische of inkoopgerelateerde onderwerpen? Dan stem je deze af met je collega’s.

Kandidaat omschrijving
Je bent een enthousiaste en gedreven professional die zich graag inzet voor transparantie en het verbeteren van processen. Je weet hoe je complexe juridische informatie helder uitlegt en kunt bestuurders en collega’s effectief adviseren. Ook heb je oog voor andere juridische vraagstukken en breng je je directe collega’s in positie om mee te adviseren.

Verder neem je mee:

  • HBO/WO werk- en denkniveau

  • Een relevante HBO- of WO-opleiding (bij voorkeur juridisch)

  • Minimaal 3, bij voorkeur 5 jaar ervaring in een soortgelijke functie binnen de publieke sector

  • Kennis van en ervaring met de Wet open overheid (Woo) en/of de Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

  • Ervaring met procesmanagement en het verbeteren van processen in de publieke sector

  • Ervaring met actieve openbaarmaking

  • Je beschikt over uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden

  • Bestuurlijke sensitiviteit: je weet precies wanneer en hoe je bestuurders en management moet informeren over belangrijke Woo-zaken

  • Je kunt projectmatig, gestructureerd en efficiënt werken aan Woo-verzoeken en initiatieven rondom actieve openbaarmaking

  • Ervaring met het begeleiden en ondersteunen van nieuwe collega's tijdens hun inwerkperiode

Extra punten als je ervaring hebt met:

  • Het werken met een documentmanagementsysteem (bijv. Corsa)

  • Het gebruik van een zaaksysteem (bijv. Zaaksysteem.nl)

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht die de volgende componenten bevat: personalia van de kandidaat, de meest relevante werkervaring van de kandidaat in chronologische volgorde, informatie over opleidingen (bij afgerond dit graag vermelden), relevante behaalde certificaten en vaardigheden relevant voor de functie. Deze dient in het Nederlands geschreven te zijn en in een Word of pdf-format te worden aangeleverd. Wij hanteren een cv-format van maximaal 3 pagina’s A4.

Eisen

  1. Minimaal HBO werk- en denkniveau. Dit blijkt uit een afgeronde opleiding en/of een toelichting in het cv

  2. Minimaal 3 jaar ervaring in een soortgelijke functie binnen de publieke sector

  3. Kennis van en ervaring met de Wet Open Overheid (Woo) en/of de Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

Competenties
De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan naast de gevraagde kennis en ervaring worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
15 punten

  • uitstekende communicatieve vaardigheden

  • goede adviserende vaardigheden

  • verbeteringsgericht

  • samenwerkingsgericht - integrale blik

Wensen

  1. Duurzaamheid: In het cv is kort beschreven in welke mate en hoe uw bedrijf of uw kandidaat aan duurzaamheid doet.
    1 punt

  2. Minimaal HBO werk- en denkniveau. Dit blijkt uit een afgeronde opleiding en/of een toelichting in het cv
    10 punten

  3. Minimaal 3 jaar ervaring in een soortgelijke functie binnen de publieke sector

    • Meer dan 5 jaar (10 Punten)

    • 3 tot 5 jaar (5 Punten)

    • Minder dan 3 jaar (0 Punten)

  4. Ervaring met actieve openbaarmaking
    10 punten

  5. Ervaring met procesmanagement en het verbeteren van processen in de publieke sector
    10 punten

  6. Het werken met een documentmanagementsysteem (zoals Corsa)

    • Ja, Corsa (10 Punten)

    • Ja, een anders systeem (5 Punten)

    • Nee (0 Punten)

  7. Ervaring met het gebruik een zaaksysteem (zoals Zaaksysteem.nl)

    • Ja, Zaaksysteem.nl (10 Punten)

    • Ja, een ander zaaksysteem (5 Punten)

    • Nee (0 Punten)

  8. Prijsscore ( laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
    10 punten

Aanvullende informatie

  • Akkoord procedure en voorwaarden (oa all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk).

  • De planning is als volgt:

    • Vragen kunnen worden ingediend tot woensdag 16 april 9.00 uur.

    • Aanbiedingen kunnen worden ingediend tot vrijdag 18 april 17.00 uur

Let op!: Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie die normaliter door werknemers wordt ingevuld. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detachering- of uitzendbasis laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.