Business Continuity Management (BCM) Specialist / Projectleider Risk Management

Nationale Politie

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Opdracht tarief 108Opdracht uren 36Opdracht locatie Zuid-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

30 aug 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

26 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Het werk van de Nationale Politie is van cruciaal belang voor de veiligheid en de weerbaarheid van de Nederlandse maatschappij. Een deel van het werk dat de politie doet, onze kernactiviteiten, zoals bijvoorbeeld de incidentafhandeling, moet 24/7 door kunnen gaan. Toch lopen deze kernactiviteiten het risico verstoord te worden, bijvoorbeeld door uitval van mensen, ICT, communicatie of vervoer. Het is daarom van absoluut belang dat de politie voorbereid is om dit soort verstoringen op te vangen.

Business Continuiteitsmanagement richt zich op het vooraf identificeren, implementeren en valideren van maatregelen om de continuiteit van de kernactiviteiten van de politie te vergroten. Een van de essentiele onderdelen is het bepalen van de deze kernactiviteiten. Denk aan vragen als: wat moet altijd doorgaan en heeft prioriteit bij een verstoring? Welke onderliggende processen, mensen en middelen zijn daarvoor van kritiek belang? En stel dat er een verstoring optreedt, hoeveel tijd mag zon proces er dan uitliggen? En wat is er nodig om die processen door te laten gaan? Als projectleider business continuiteitsmanagement inventariseer je kritieke kernactiviteiten, bepaal je afhankelijkheden die nodig zijn om de activiteiten uit te voeren en stel je een eenheidsbreed BCM-plan op waarin onder andere continuiteitsmaatregelen zijn gedefinieerd. Je borgt BCM in de eenheid en zet BCM-oefeningen op en begeleidt deze. Je vertegenwoordigt de eenheid Oost-Brabant in de landelijke business tafel BCM.

Concreet houd jij je bezig met de volgende werkzaamheden:

  • Integrale advisering op het brede gebied van mitigerende maatregelen die, in geval van een crisis, zorgen dat de operationele veerkracht wordt behouden en dat de dienstverlening doorgang kan vinden.

  • Integrale dienstverlening op het gebied van bedrijfscontinuïteit en ondersteuning op tactisch niveau (pro-actief) bij het maken van resultaat- en procesafspraken met de overige politieafdelingen en de landelijke werkgroep Business Continuity Management.

  • Identificeert potentiële bedreigingen voor bedrijfscontinuïteit, analyseert de impact en vertaalt deze ontwikkelingen naar (verbeter)voorstellen en noodplannen voor de eenheid Oost- Brabant en de landelijke business tafel BCM.

  • Stelt kaders op voor integrale bedrijfscontinuïteitsplannen en houdt zicht op relevante ontwikkelingen in de organisatie en daarbuiten op dit gebied.

  • Verbetert het BCM-proces continu, in samenwerking met bestaande netwerken.

  • Borgt de kwaliteit en integraliteit van genomen maatregelen.

  • Je implementeert een plan-do-check-act cyclus van de genomen maatregelen en borgt de gereedheid en paraatheid door een oefenprogramma op te zetten en te begeleiden.

  • Benadert onvoorziene uitdagingen met een proactieve en methodische benadering van crisismanagement.

Doelstelling
Het implementeren van een BCM-Stelsel heeft tot doel om de politie voor te bereiden op het opvangen van eventuele verstoringen van het primaire proces (ofwel de kernactiviteiten).

Verantwoordelijkheden
De functie BCM-specialist / Projectleider Business ContinuïteitsManagement is nieuw binnen onze eenheid, dus nog niet alle werkzaamheden zijn in beton gegoten. Omdat jij een echte pionier bent, is dit geen enkel probleem voor jou. Jij bent een zelfstandige, assertieve en ervaren businesspartner die goed kan luisteren, adviseren en mensen mee kan nemen in jouw overtuiging. Netwerkvaardigheden en samenwerken zijn belangrijke competenties voor deze functie.

Problemen analyseren is je op het lijf geschreven en je neemt initiatief in het zoeken naar oplossingen die passend zijn binnen de context van het probleem. Je bent innovatief, kijkt vooruit en bent in staat je analyses helder te verwoorden.

Je weet wat er op jouw gebied speelt en bent alert op veranderingen binnen deze omgeving en invloeden van buiten. Je beschikt over uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden en hebt gevoel voor verhoudingen in een complexe omgeving en, waar nodig, ga je een lastige discussie niet uit de weg. Daarnaast weet jij anderen met argumenten te overtuigen en heb je ervaring met projectmatig werken. Je overziet de samenhang tussen werkprocessen en bent in staat om je nieuwe werkprocessen snel eigen te maken.

Je weet de brug te slaan tussen de bedrijfsvoering en de operatie en kunt een vertaling maken van beleid naar uitvoering en omgekeerd. Je bent alert op en verdiept je in de relevante maatschappelijke, vakinhoudelijke en interne (organisatie)ontwikkelingen en je benut deze kennis effectief.

Contacten
Binnen de politie werk je samen met onder andere sectorleidingen en het Politiedienstencentrum (PDC). 

Opleiding

  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde, erkende en volwaardige opleiding op Hbo-niveau.

  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde, erkende hbo-opleiding in de richting van organisatiekunde, bestuurskunde, integrale veiligheid of bedrijfskunde.

  • De kandidaat heeft minimaal één aanvullende cursus of certificering behaald op het gebied van businesscontinuïteit, risicobeoordeling, verandermanagement of informatiebeveiliging.

 Professionele kennis en werkervaring

  • De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minstens 3 jaar werkervaring met risicobeheersing, informatiebeveiliging, crisismanagement of continuïteitsbeheer.

  • De kandidaat heeft kennis van en aantoonbare werkervaring met minimaal twee normen of raamwerken, zoals ISO 22301, ISO 27001 of vergelijkbaar.

  • De kandidaat heeft minstens 2 projecten geleid waarin complexe werkprocessen zijn verbeterd of opnieuw zijn ingericht.

  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het werken binnen een complexe publieke organisatie, zoals een ministerie, veiligheidsregio of grote uitvoeringsinstantie. De kandidaat heeft bij voorkeur in die rol gewerkt aan projecten, waarin ook veiligheid, continuïteit of crisisorganisatie een rol speelde.

  • De kandidaat heeft een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift. Dit blijkt uit het succesvol rapporteren en presenteren in ten minste drie complexe projecten of situaties.

  • De kandidaat heeft ervaring met het leiden van of bijdragen aan minimaal 2 projecten waarin bedrijfscontinuïteit, risicobeoordeling, informatiebeveiliging of crisismanagement een centrale rol speelde.

Eisen

Eis 1. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de Externe. Dit in het Nederlands gesteld in PDF-formaat, van maximaal 7 pagina's A4. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.

Eis 2. De door Inschrijver aangeboden kandidaat is gedurende de uitvoering van de gehele Opdracht in loondienst bij Opdrachtnemer / Onderaannemer en geen ZZP’er / ondernemer. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Tevens zijn uitgesloten ondernemers in dienst van een eigen BV. Deze eis blijft van toepassing gedurende de gehele uitvoering van de opdracht. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet kan voldoen aan deze eis, zal dit leiden tot uitsluiting van de Inschrijver.

Eis 3. Migratie. Door in te schrijven bevestigt u dat u op de hoogte bent van de voorgenomen overstap naar een intermediair model en dat u begrijpt dat, indien u wordt gegund, een toekomstige migratie naar een intermediair mogelijke kan plaatsvinden. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit uw inschrijving. Het is niet verplicht dit ook terug te laten komen in het CV van de kandidaat. Wanneer ten tijde van inschrijven op deze opdracht niet akkoord wordt gegeven zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.

Eis 4. De kandidaat heeft minimaal een afgeronde, erkende en volwaardige opleiding op Hbo-niveau. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.

Eis 5. De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minstens 3 jaar werkervaring met risicobeheersing, informatiebeveiliging, crisismanagement of continuïteitsbeheer. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, en benoem in de toelichting de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

Eis 6. De kandidaat heeft kennis van en aantoonbare werkervaring met minimaal twee normen of raamwerken, zoals ISO 22301, ISO 27001 of vergelijkbaar Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, en benoem in de toelichting de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

Eis 7. De kandidaat heeft minstens 2 projecten geleid waarin complexe werkprocessen zijn verbeterd of opnieuw zijn ingericht. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, en benoem in de toelichting de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

Eis 8. Vereiste competenties/vaardigheden: Netwerkvaardigheid: Ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen organisatie en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking. Samenwerken: Heeft oog voor het groepsbelang en draagt actief bij aan het gemeenschappelijke resultaat. Overtuigingskracht: Toont gedrag dat erop is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën. Mondelinge presentatie: Presenteert feiten, meningen en ideeën op een heldere wijze. Maakt hierbij gebruik van relevante communicatiemiddelen. Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid: Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijk Nederlandse taal mondeling en schriftelijk duidelijk. Bovenstaande competenties, gevraagde werk -en denkniveau en/of vaardigheden hoeven niet in het CV te worden benoemd/uitgeschreven maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde competenties beschikt, zal dit leiden tot het terzijde leggen van de bieding.

Wensen en competenties

Wensen

30 %

Wens 1. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het werken binnen een complexe publieke organisatie, zoals een ministerie, veiligheidsregio of grote uitvoeringsinstantie. De kandidaat heeft bij voorkeur in die rol gewerkt aan projecten, waarin ook veiligheid, continuïteit of crisisorganisatie een rol speelde. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen ervaring binnen een publieke organisatie. 3/5= De kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring binnen een publieke organisatie met een duidelijke interne structuur. 5/5= De kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring binnen een publieke organisatie met een duidelijke interne structuur en, waarin ook veiligheid, continuïteit of crisisorganisatie een rol speelde.

25 %

Wens 2. De kandidaat heeft minimaal een afgeronde, erkende Hbo-opleiding in de richting van organisatiekunde, bestuurskunde, integrale veiligheid of bedrijfskunde. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma/certificaat beschikt, worden geen punten toegekend. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen relevante hbo-opleiding. 5/5= De kandidaat heeft een afgeronde hbo-opleiding in de juiste richting en kan dit aantonen.

15 %

Wens 3. De kandidaat heeft een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift. Dit blijkt uit het succesvol rapporteren en presenteren in ten minste drie complexe projecten of situaties. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal, of dit blijkt niet uit het cv. 1/5= De beheersing is matig ten opzichte van andere kandidaten. 2/5= De beheersing is voldoende ten opzichte van andere kandidaten. 3/5= De beheersing is ruim voldoende ten opzichte van andere kandidaten. 4/5= De beheersing is goed ten opzichte van andere kandidaten. 5/5= De beheersing is uitstekend ten opzichte van andere kandidaten en goed onderbouwd.

15 %

Wens 4. De kandidaat heeft minimaal één aanvullende cursus of certificering behaald op het gebied van businesscontinuïteit, risicobeoordeling, verandermanagement of informatiebeveiliging. De cursus of certificering moet duidelijk genoemd zijn in het cv, en er moet een bewijs van deelname of afronding beschikbaar zijn. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma/certificaat beschikt, worden geen punten toegekend. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen aanvullende cursus of certificering behaald. 5/5= De kandidaat heeft een aanvullende cursus of certificering behaald op een relevant gebied en kan dit aantonen.

15 %

Wens 5. De kandidaat heeft ervaring met het leiden van of bijdragen aan minimaal 2 projecten waarin bedrijfscontinuïteit, risicobeoordeling, informatiebeveiliging of crisismanagement een centrale rol speelde. In de toelichting moeten projectnamen, rollen en verantwoordelijkheden benoemd worden, inclusief een situatieschets van de inhoud. Motiveer de rol van de kandidaat en vermeld hoeveel maanden ervaring hiermee is opgedaan. De toelichting is beknopt, to the point en waar nodig puntsgewijs. Op basis hiervan wordt de mate van bekwaamheid beoordeeld via een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen ervaring op dit gebied aangetoond. 5/5= De kandidaat heeft deze ervaring en onderbouwt dit duidelijk met minimaal 2 projecten.

Competenties

  • Netwerkvaardigheden

  • Samenwerken

  • Overtuigingskracht

  • Mondelinge presentatie

  • Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid

Organisatie en team

Binnen de politie werk je samen met onder andere sectorleidingen en het Politiedienstencentrum (PDC).

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-10-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 30-09-2026 voor 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever niet worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Uurtarief
Maximaal: € 108,00
Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Type inzet

  • Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden. 

  • Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

  • Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.
Sluiten
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.