Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Privacy Officer IT-Recht

Kadaster

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 10 dagen
32 Gelderland

Publicatiedatum:

26 jul 2025

Sluitingsdatum:

6 aug 2025

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Het Kadaster zoekt een ervaren Privacy Officer die organisatiebreed zorgt voor het zorgvuldig verwerken van persoonsgegevens binnen diverse (wettelijke) taken, en mede zorgt voor de bescherming van persoonsgegevens van klanten, burgers en medewerkers. Het Kadaster kent de markt en de ontwikkelingen rond privacy en vind het belangrijk ook zelf een bijdrage te kunnen leveren aan de begeleiding van talentvolle privacy professionals. Het Kadaster staat er daarom voor open deze opdracht in een senior junior constructie te laten plaatsvinden, waarbij een senior en junior van de inschrijver de opdracht voor het totaal aantal gevraagde uren gezamenlijk uitvoeren. De inzet hierbij wordt afgestemd met de Centrale Privacy Officer van het Kadaster, die inhoudelijk en functioneel de opdrachtgever van de inhuur zal zijn. Indien wordt gekozen voor een senior-junior constructie, ontvangen wij graag een gezamenlijk cv waarin zowel de senior als de junior zijn opgenomen. De inschrijving dient als een voorstel te worden ingediend; afzonderlijke inschrijvingen voor de senior en junior kunnen niet in behandeling worden genomen. De privacy officer zal zich hoofdzakelijk bezighouden met het onderwerp Privacy by Design en de inzet van Privacy Enhancing Technologies (PETs) voorbereiden.

Werkzameheden

De ingezette kandidaat wordt gepositioneerd bij de directie DGV en draagt in ieder geval zorg voor: Vertaling van beleid naar uitvoering door actief mee te denken over het combineren van privacy-eisen met onze (digitale) dienstverlening. Ondersteuning bij het uitvoeren van DPIAs waarbij in belangrijke mate geadviseerd wordt over passende beveiligingsmaatregelen en privacy by design. Adviseren over complexere privacy- en gegevensbeschermingsvraagstukken. De ontwikkelingen rond Privacy Enhancing Technologies verzamelen en verwerken in een analyse voor de mogelijkheden van het Kadaster hierbij. Richting geven bij het opstellen van projectopdrachten en plannen (privacy by design) mede naar aanleiding van DPIA rapportages of de pre DPIA. Ondersteuning bij het tot stand komen van verwerkersovereenkomsten. Adviseren over zaken als cookies, privacystatements, technische en organisatorische (beveiligings)maatregelen, AI-toepassingen. Het actualiseren van de cookieverklaring en het regelen van de content met betrekking tot cookies. De ingezette Privacy Officer werkt nauw samen met de FG en CPO in het kader van adequate maatregelen en praktische kaders. Bevorderen van de deskundigheid in de organisatie door bewustzijn en het draagvlak voor privacy te vergroten. Beantwoording van ad-hoc vragen. Waar nodig ondersteun je de CPO bij andere werkzaamheden.

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn: Aanspreekpunt voor vragen over privacy. Awareness: in samenwerking met CPO het geven van presentaties en trainingen om de kennis van privacy te vergroten. Vertalen van het privacybeleid naar specifieke werkinstructies en werkwijzen. Toezien op de voortgang van implementatie van afgesproken maatregelen op privacyrisicos. Adviseren, begeleiden en herijken van specifieke (pre)Data Protection Impact Assessments (DPIAs) en er op toezien dat de daaruit voorvloeiende risicos worden vastgelegd en mitigerende maatregelen worden geimplementeerd. Bijdragen aan privacy rapportages ten opzichte van de afgesproken doelen. Adviseren over (risicos op gebied van) privacy en beveiliging bij diverse projecten. Adviseren bij inkooptrajecten en aanbestedingen vanuit het perspectief van privacy, beveiliging en privacy by design, inclusief het opstellen van verwerkersovereenkomsten. Adviseren over privacy by design. Adviseren over IT en AI aspecten binnen privacy onderwerpen. Ondersteuning bij grote projecten en ontwikkelingen*. *Het Kadaster is midden in de overstap van haar huidige IT-leverancier richting een multi-vendor constructie (KITA). Ook de vervanging van ERP is in 2025 bijvoorbeeld een groot project. Dit levert voor het Kadaster op de terreinen van privacy uitdagingen op. Denk aan passende maatregelen voor de omgang met persoonsgegevens en afscherming van personen.

Eisen

  • De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd.
  • Een maximum uurtarief van 140,- exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee Flextender en overige kosten. Bij inschrijving op een senior-junior constructie dient een uniform tarief te worden gehanteerd voor beide kandidaten;
  • Minimaal HBO werk- en denkniveau c.q. een afgeronde Hbo opleiding op gebied van rechten, ICT of bestuurskunde.
  • Actuele kennis van privacy in combinatie met een goed inzicht in bedrijfs- en organisatorische processen.
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in een multidisciplinaire team met een kaderstellend karakter.
  • Minimaal 4 jaar werkervaring in een functie als Privacy Officer bij een publieke organisatie.
  • Minimaal 1 jaar werkervaring m.b.t. kennis van relevante wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG).
  • Minimaal 1 jaar werkervaring m.b.t. kennis van IT-Recht en de Telecommunicatiewet.
  • Minimaal 4 jaar werkervaring met betrekking tot digitale innovaties binnen het privacyrecht.
  • Het cv dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 6 paginas A4.Uitzondering: Indien wordt ingeschreven met een senior-junior constructie, mag het gezamenlijke cv maximaal 10 paginas A4 beslaan (inclusief beide profielen).

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring binnen een organisatie die, als zelfstandig bestuursorgaan, wettelijke taken uitvoert en werkt in een breed stakeholdersveld is een pre.
  • Een certificering op het gebied van privacy (CIPP/E en CIPM) is een pre.
  • Een CAICO certificering is een pre.
  • Kennis van de Kadasterwet is een pre.
  • U geeft een beschrijving van aanpak voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook omschrijving opdracht en verantwoordelijkheden). In deze beschrijving doet u een toegelicht voorstel voor de uitvoering van de werkzaamheden aan de hand van fases.
  • U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 400 woorden) die zich vaak voor doen binnen overheidsorganisaties waarin privacy by design niet (goed) geimplementeerd is en wordt geborgd. Geeft hierbij aan hoe deze worden opgelost en hoe u hiermee omgaat (zie ook omschrijving opdracht en verantwoordelijkheden).
  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) op welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten.

Competenties

  • Inlevingsvermogen, integer en accuraat;
  • Actieve houding;
  • Sterk analytisch denkvermogen;
  • Communicatief vaardig;
  • Denken in oplossingen;
  • Zelfstandig;
  • Resultaatgericht;
  • Klantgerichtheid;
  • Stressbestendigheid;
  • Professionele en ethische werkhouding;
  • Flexibel;
  • Luis in de pels mentaliteit.

Organisatie en team

LET OP!! Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst.De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd. Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a van de Waadi. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met het team.

Kadaster

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 11 augustus 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 08 augustus .2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 06 augustus 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

UitvoeringsvoorwaardeMet het verstrekken van de opdracht aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt en het Kadaster mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van het Kadaster. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Het Kadaster merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Tarief

Maximaal 140,00.Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender

Flextender brengt voor deze opdracht 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

Het cv dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 6 paginas A4.Uitzondering: Indien wordt ingeschreven met een senior-junior constructie, mag het gezamenlijke cv maximaal 10 paginas A4 beslaan (inclusief beide profielen).

Overige informatie

Conceptovereenkomsten Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten: 1d Detacheringsovereenkomst Voor deze opdracht gaat Flextender een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

Contractpartijen

Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

Voorwaarden

Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster, als toegevoegd in de bijlage, van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.Per leverancier mag 1 offerte worden ingediend op deze aanvraag.

Geheimhoudingsverklaring

Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

VOG

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

WAADI

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Acquisitie

Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

Flextender als bemiddelaar

Voor deze opdracht treedt Flextender op als bemiddelaar. Ook maakt het Kadaster gebruik van de dienstverlening van Flextender voor de urenregistratie van de werkzaamheden. Dat betekent dat de opdrachtnemer een rechtstreekse opdrachtovereenkomst aangaat met het Kadaster wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden. En daarnaast gaat de opdrachtnemer een aparte overeenkomst met Flextender aan waarin de vergoeding voor de geleverde bemiddeling en het verplichte gebruik van het urenregistratie-systeem van Flextender worden vastgelegd.Het Kadaster zal voor deze opdracht een twee- of driepartijen overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer. Flextender zal voor deze opdracht een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer, te weten: Bemiddelingsovereenkomst Flextender.

Voorwaarden

Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster, als toegevoegd in de bijlage, van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.

Geheimhoudingsverklaring

Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

VOG

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

WAADI

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 29 juli 2025 09:00 de vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 30 juli 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.