Platform Engineer

Nederlandse Spoorwegen (NS)

Laan van Puntenburg 100, 3511 ER Utrecht, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 5 dagen
100 36 Utrecht

Publicatiedatum:

18 jul 2025

Sluitingsdatum:

23 jul 2025

Begindatum:

11 aug 2025

Einddatum:

10 aug 2026

Uren per week:

36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Binnen dit team ga je aan de slag als platform engineer. Dit houdt in dat je het beheer en ondersteuning van de Atlassiancloud producten Confluence, Guard, Jira, Jira Service Management, Operations en Bitbucket Datacenter gaat uitvoeren in een enterprise omgeving.

Je bewaakt, borgt en beheert de functionaliteit en security van deze applicaties. Je voert impactanalyses uit op wijzigingsverzoeken en voert deze al dan niet door. Je stelt richtlijnen, documentatie en procedures op voor het gebruik en beheer van applicaties. Je hebt goed contact met de meer dan 4.000 gebruikers, kent de behoeftes van deze doelgroep en helpt hen met inhoudelijke vragen. Je hebt nog beter contact met je team, waarbij we verwachten dat je niet meteen alles weet en zelfstandig uit kan voeren, maar wel datje sociaal bent, leergierig en aansluiting zoekt. We zoeken een ervaren Atlassian Cloud beheerder die weet hoe je hier in een agile werkomgeving mee omgaat. Bij ons staat samenwerking centraal, en we moedigen je aan om actief deel uit te maken van ons dynamische team. Hier krijg je de ruimte om proactief informatie te delen, elkaar te ondersteunen en samen te groeien. We waarderen initiatief en moedigen je aan om met ideeën en oplossingen te komen. In deze rol verwachten we dat je op een vriendelijke en doeltreffende manier reageert op gebruikersvragen, waardoor je een centrale rol vervult in het creëren en in stand houden van langdurige, waardevolle relaties met onze gebruikers. Daarnaast bieden we je de kans om je expertise continu te ontwikkelen en te delen, waarmee je bijdraagt aan de groei van het hele team. Kom bij ons werken en zet je talent in binnen een omgeving waar jouw bijdrage echt telt en gewaardeerd wordt!

Buiten scope van deze rol is het beheren van infrastructuur, het doorvoeren van product-upgrades en automatiseren m.b.v. scripts en code. Ervaring als eindgebruiker van Atlassian producten is niet voldoende om deze rol goed in te kunnen vullen.

Je gemiddelde werkdag

Je begint de ochtend door in Slack te checken wat er speelt binnen je team en wat de status is van onze producten en diensten. Dan is het tijd voor de Daily Stand up, waarin je met je team afstemming zoekt over de voortgang van de Support-tickets en Product Backlog Items op het Kanban Board. Tijdens de stand-up haal je het net op met je team leden en bespreek je de aanpak van de openstaande issues. Daarbij denk je alvast na over verbeterpunten die je kunt inbrengen in de Retrospective van morgen om als team nog beter te kunnen samenwerken.

Na de stand-up is het tijd voor een Refinement sessie met de Product Owner:
Samen met je team bespreek je de hoogst geprioriteerde Product Backlog Items. Als deze voldoende duidelijk zijn en met behulp van Story Points ingeschat zijn,weet je dat je hier de komende dag mee aan de slag kunt.

De rest van de dag werk samen met de andere engineers aan de openstaande items. Je schrijft een blogpost om de gebruikerscommunity te informeren over de nieuwe mogelijkheden in het platform en corrigeert nog een laatste instelling in de SSO configuratie van één de producten. Je voert nog een snelle peer-review uit om de kwaliteit van afgeronde items te valideren. Met je teamleden werk je aan het ondersteunen van gebruikers met functionele wijzigingen in de tools binnen het platform of werk je op basis van experimenten uit hoe het beheer van één van de producten nog beter ingericht kan worden. Het uitwerken van de impactanalyse en het testen van een nieuwe release van een tool kan ook onderdeel zijn van je werk. Het borgen van informatie in de beheerwiki of op de kennisbank is een steeds terugkerend thema.

Je sluit de dag af door de backlog items te voorzien van een statusupdate zodat jij en je team goed voorbereid de volgende dag in gaan.

Eisen

  • Minimaal HBO werk- en denkniveau;

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring als beheerder van Atlassian Cloud instanties;

  • Ervaring met het werken in een agile team obv Scrum/ Kanban;

  • Ervaring met Incidentmanagement en Gebruikersondersteuning (ITIL);

  • Je beschikt over ten minste een ITIL v3-certificaat of hoger;

  • Deze opdracht is alleen geschikt voor kandidaten die in loondienst zijn en waarvoor loonbelasting en premies volks- en werknemersverzekeringen (WW, WAO, WIA en ZW) worden afgedragen. Deze opdracht is niet geschikt voor zelfstandig ondernemers en professionals (waaronder zzp’ers) die zichzelf uitlenen. Deze opdracht is ook niet geschikt voor de directeur-grootaandeelhouder die niet is verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Ik verklaar dat de aangeboden kandidaat geen zelfstandig professional is, ook niet via een doorleenconstructie;

  • Je bent in de afgelopen twee jaar niet in dienst geweest bij NS middels een arbeidscontract voor bepaalde of onbepaalde tijd;

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring als beheerder van Atlassian Cloud instanties obv Jira Cloud en ConfluenceCloud binnen een omgeving met ten minste 1500 gebruikers;

  • Ervaring met het testen van functionele wijzigingen en het implementeren van security-maatregelen.

Competenties

  • Klantgerichte dienstverlenende instelling;

  • Je zoekt actief de samenwerking op en draagt bij aan de gezamenlijke vooruitgang van het team;

  • Goede mondelinge en schriftelijke communicatie in Nederlands en Engels.

Organisatie en team

Werken bij NS betekent dat jij hét verschil kunt maken in de wereld van duurzame mobiliteit. Jij helpt mee om Nederland bereikbaar te houden, voor iedereen. Bij NS krijg je veel vrijheid. We beloven je dat geen dag hetzelfde is. De kernwaarden van NS zijn open en betrouwbaar. Wij gaan voor resultaat en willen vooruit.

Hier ga je werken

Binnen NS worden intern vele bedrijfsapplicaties ontwikkeld met behulp van de meest moderne technologieën. De afdelingCPO (Centrale Platform Organisatie) is verantwoordelijk voor de generieke IT diensten binnen NS, onder deze afdeling valt het cluster Development Services. Deze afdeling faciliteert verschillende producten en diensten waaronder collaborationtooling, continuous delivery pipelines en (virtuele) ontwikkelwerkplekken, en ondersteuning om alle facetten van een IT traject binnen NS te kunnen ondersteunen. Om de NS teams op elk moment te kunnen voorzien van kant-en-klare ontwikkelomgevingen zijn actuele en relevante tools en deskundige ondersteuning essentieel.

Binnen het team werken we een dag in de week samen op kantoor. Voor de rest van de dagen is er de mogelijkheid om vanuit huis of op kantoor te werken. Voor thuiswerken word je geacht over een betrouwbare video- en audioverbindingen te beschikken. We werken samen in MS Teams en Slack.

Gespreksinformatie

Selectiegesprekken: zo snel mogelijk

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Startdatum: 11-08-2025
Einddatum: 10-08-2026
Locatie: Utrecht
Uiterlijk aanbieden: 23-07-2025 om 12:00 uur
Maximum tarief*: €100,-
*Let op: Bovenstaand tarief is een max. all-in uurtarief (incl. o.a. reiskosten, faciliteiten, eventuele vergoedingen en de fee(s) voor onze contractmanager, excl. btw). Het tarief weegt mee in het selectieproces.


CV-eisen
Bij elke aanbieding vragen we aanbieders om een voorblad op te nemen bij het cv. Op dit voorblad worden de beoordelingscriteria van de betreffende aanvraag opgenomen. Onder elk criterium zien we graag een korte motivatie waarom jouw aanbieding hieraan voldoet. Het voorblad kan je hier vinden: https://inhuurns.my.site.com/vmsvisualforce/a0n58000002TChm.
Zonder voorblad wordt de aanbieding niet in behandeling genomen.

Voorwaarden NS
Je hebt de werkwijze en voorwaarden van NS Inhuurdesk middels onderstaande link gelezen en gaat hiermee akkoord. https://www.werkenbijns.nl/werkwijze-envoorwaarden

VOG
Je gaat akkoord met een achtergrondonderzoek na gunning (VOG, geheimhoudingsverklaring, integriteitsverklaring en vragenlijst). De documenten t.b.v. dit onderzoek dienen vóór aanvang van de opdracht te zijn ingestuurd zodat er tijdig gescreend kan worden.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.