Solution Architect - Data Integratieplatform

Provincie Zuid-Holland

Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 5 dagen
120 36 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

27 jun 2025

Sluitingsdatum:

7 jul 2025

Begindatum:

28 jul 2025

Einddatum:

31 jan 2026

Uren per week:

36

Omschrijving

Programma Informatietransitie
Het Programma Informatietransitie is een ander belangrijk onderdeel van de opdracht. Dit programma richt zich op het continu verbeteren van de beschikbaarheid en kwaliteit van data, essentieel voor de uitvoering van provinciale opgaven. De kernactiviteiten omvatten het ontwikkelen van tools voor data-presentatie zoals datavisualisatie, en het faciliteren van trajecten rondom datagovernance en datamanagement om de organisatieontwikkeling te ondersteunen. Het programma speelt een vitale rol in de transitie naar een Datagedreven organisatie, wat bijdraagt aan de realisatie van effectief, efficiënt en transparant beleid binnen de provincie.

Doel van de opdracht
De organisatie is bezig met een informatietransitie richting een datagedreven manier van werken. Voor deze ontwikkeling moet een toekomstbestendig dataintegratieplatform worden gerealiseerd, waarbij Databricks hoogstwaarschijnlijk/is gekozen als technische basis. Als solution architect draag je bij aan het ontwerp én de realisatie van dit platform, in lijn met de reeds opgestelde doelarchitectuur en bestaande programmahiërarchie.

Opdrachtomschrijving De Solution Architect is verantwoordelijk voor het:

  • Vertalen van eerder opgesteld advies en doelarchitectuur naar een concrete en uitvoerbare solution architectuur;

  • Inrichten en (mede)uitvoeren van het data-integratieplatform met gebruik van Databricks;

  • Afstemmen en samenwerken met BI-, GEO- en documentaire informatieopdrachten voor integratie van gegevens in het platform;

  • Beoordelen en toetsen van oplossingsrichtingen aan relevante wet- en regelgeving, kaders en richtlijnen, inclusief:

    • Beveiliging

    • Beheersbaarheid

    • Modulariteit

    • Kosten

  • Formuleren van standaarden, richtlijnen en een ‘way of work’, samen met betrokken teams, die zorgen voor:

    • Eenduidige werkwijze op en met het platform

    • Voorkomen van technische wildgroei (‘spaghetti-architectuur’)

    • Toekomstbestendigheid en schaalbaarheid


Resultaten / Deliverables

  • Solution architectuurdocument (conform doelarchitectuur)

  • Technisch ontwerp en realisatieplan voor het Databricks-platform

  • Werkende implementatie van een minimaal levensvatbaar platform (MVP) met Databricks

  • Toetsingsdocumenten op het gebied van wet- en regelgeving, kosten en security

  • Afgestemde en gedragen richtlijnen en standaarden voor gebruik van het platform

  • Kennisoverdracht richting teams en documentatie

  • Dataplatform goedgekeurd door de CAB (eerst voor ontwikkeling en uiteindelijk voor productie)

  • Advies met betrekking tot het inrichten van een OTAP-straat voor het data integratie platform


Randvoorwaarden

  • Aansturing vindt plaats vanuit de opdracht BI, GEO en documentaire informatie

  • De solution architect neemt actief deel aan implementatie en technische besluitvorming

  • De gekozen oplossing moet aansluiten bij geopolitieke realiteiten en interne governance-eisen


Profiel van de Solution Architect

  • Ervaring met Databricks in complexe enterprise-omgevingen

  • Sterke achtergrond in data-architectuur, integratie en cloudplatforms

  • Bekend met GEO-, BI- en documentaire informatiestromen

  • Kan bruggen slaan tussen business, techniek en governance

  • Ervaring met het opstellen van richtlijnen, standaarden en werkwijzen

  • Actuele kennis van wet- en regelgeving rondom dataopslag, verwerking en security

Terugkoppeling van (deel)resultaten / producten
De kandidaat geeft terugkoppeling van (deel)resultaten en producten aan de opdrachtgever (en Team coördinator en product owner).

Eisen

Door het indienen van een inschrijving verklaart de Inschrijver zich akkoord met alle hieronder genoemde eisen:

  1. Beschikbaarheid:
    De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van 28-7- 2025 tot 31-1-2026 beschikbaar voor 36 uren per week voor de voorbereiding uitvoering en realisatie van het project en is flexibel inzetbaar. De kandidaat moet op 28-7-2025 kunnen starten, of eerder in onderling overleg;

  2. Vormvereiste CV:
    De inschrijver heeft de Curriculum Vitae van de kandidaat uitsluitend beschreven in bijgevoegd ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0002617’ en toegevoegd in tabblad ‘aanmelding’ op het aanbestedingsplatform. Alleen CV’s die in het aangeboden format worden ingevuld, worden beoordeeld.
    NOOT apart bijgevoegde CV’s (zoals in eigen format) worden niet meegenomen in de beoordeling.

  3. Vormvereiste invulformulier Kwaliteit:
    Per subcriterium staat voorgeschreven hoeveel A4 u ervoor mag gebruiken in het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025- 0002617’. Bevat uw uitwerking meer dan het gestelde maximum aantal pagina’s, dan worden de pagina’s die meer zijn dan het gestelde maximum niet beoordeeld;

  4. Vormvereiste Tarief:
    Bijlage ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0002617’ wordt ingevuld en apart bijgevoegd in tabblad “aanmelding” op het aanbestedingsplatform;
    BELANGRIJK: Uurtarief mag ENKEL ingevuld worden in het voornoemde ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0002617’ zodat de kwaliteit beoordeeld kan worden zonder kennis van het Uurtarief.

  5. Bandbreedte opdrachtwaarde en integrale uurtarief:
    Het aangeboden uurtarief bedraagt in het ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0002617’ minimaal € 110,00 en maximaal € 120,00 exclusief BTW inclusief alle overige kosten, bijvoorbeeld reis- , verblijf-, telefoon- en parkeerkosten;

  6. Kennis en expertise:
    Uit het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0002617 blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over:

    • Een behaald HBO of WO diploma;

    • Minimaal drie (3) jaar aantoonbare werkervaring als solution architect;

    • In bezit van geldig Azure Solution Architect Expert (AZ305) certificaat (aantoonbaar bewijs dient aangeleverd te worden);

    • In bezit van Databricks – Data engineer Professional certificering (aantoonbaar bewijs dient aangeleverd te worden);

    • Minimaal een (1) jaar aantoonbare werkervaring binnen een gemeentelijke, provinciale of rijksinstantie in een vergelijkbare functie.

Wensen en competenties

EMVI: Prijs-Kwaliteitverhouding
PZH hanteert het gunningcriterium ‘Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) - variant de Beste Prijs-Kwaliteitverhouding (PKV)’. De verhouding voor deze uitvraag is conform onderstaande:

  • Kwaliteit 90 punten

  • Uurtarief 10 punten

Wensen

  1. Mate van aantoonbare werkervaring met Databricks;
    25 Punten

    • 100% Ja, meer dan 4 jaar aantoonbare werkervaring

    • 50% Ja, tussen de één (1) en vier (4) jaar aantoonbare werkervaring.

    • 25% Ja, tot één (1) jaar aantoonbare werkervaring

    • 0% Nee, geen aantoonbare werkervaring

  2. Aantoonbare werkervaring in de Azure Stack;
    20 Punten

    • 100% Ja, meer dan 4 jaar aantoonbare werkervaring

    • 50% Ja, tussen de één (1) en vier (4) jaar aantoonbare werkervaring.

    • 25% Ja, tot één (1) jaar aantoonbare werkervaring

    • 0% Nee, geen aantoonbare werkervaring

  3. Mate van aantoonbare werkervaring met python/pyspark;
    15 Punten

    • 100% Meer dan 6 jaar ervaring op alle in het subcriterium genoemde aspecten

    • 80% Ja, tussen de vier (4) jaar en zes (6) jaar aantoonbare werkervaring.

    • 40% Ja, tussen de één (1) en vier (4) jaar aantoonbare werkervaring.

    • 10% Ja, tot één (1) jaar aantoonbare werkervaring

    • 0% Nee, geen aantoonbare werkervaring

  4. Aantoonbare praktijkervaring met GEO,BI, Documentaire informatiestromen;
    10 Punten

  5. Een beschrijving van max. 1 A4 met een beschrijving hoe de invulling van de opdracht gezien wordt;
    20 Punten

    • Continue afstemming van de implementatie met architectuurrichtlijnen en de datateams

    • Ondersteunen en kennis inbrengen m.b.t. de concrete inrichting in het gekozen platform

    • Uitwerken van een plan voor de migratie van de huidige naar de nieuwe situatie

      Beoordelingscriteria:

      • 100% Ja, sluit volledig aan op alle projectomschrijving genoemde aspecten en biedt grote meerwaarde in de uitvoering van de functie.

      • 50% Ja, sluit deels aan op de projectomschrijving genoemde aspecten en biedt minimale meerwaarde in de uitvoering van de functie.

      • 0% Nee, sluit geheel niet aan op de in de project genoemde aspecten en biedt geen meerwaarde in de uitvoering van de functie.

  6. Totaal aantal te behalen punten voor het subgunningscriterium Uurtarief: 10. Voor het bepalen van de score voor het uurtarief wordt de volgende formule gehanteerd:

    maximale punten Uurtarief – ((aangeboden tarief – minimale toegestane tarief) x (maximale punten prijs / (maximale tarief - minimale tarief)) = score prijs.

    Het aangeboden uurtarief bedraagt minimaal € 110,-- en maximaal € 120,-- exclusief BTW (inclusief alle overige kosten) en bij elke Euro hoger dan € 110,- geldt een mindering van 2 punten.

    Het maximaal aantal punten bedraagt 10. Dit wordt als volgt berekend: (10 punten – (aangeboden uurtarief – € 110) X (10 punten / (120 –110). Bij een ingediend uurtarief van € 110,- wordt het maximaal aantal punten behaald. Bij een ingediend uurtarief van bijvoorbeeld € 115,- is de score (10 – (€115 - € 110) X (10 punten / (120 – 110)) = 5 punten.

Competenties

Uit de door de inschrijver ingediende stukken en het verificatiegesprek blijkt dat de kandidaat minimaal over de onderstaande competenties beschikt. Deze competenties staan in relatie met de wijze waarop de opdracht moet worden uitgevoerd.

  • Resultaatgericht handelen:

    • Stressbestendig;

    • Leergierig;

    • Accuraat;

    • Probleemoplossend;

    • Pro-actieve houding;

    • Initiatiefrijk;

    • Pragmatisch;

  • Communicatieve- analyse- en adviesvaardigheden;

  • Flexibiliteit:

    • Tact;

    • Zorgvuldigheid;

  • Samenwerking:

    • Teamspeler; open collegiale samenwerkingsgerichte houding;

    • Sociaal vaardig, legt makkelijk contacten, kan overtuigen - Teamspeler.

Organisatie en team

Afdeling I&A
De afdeling Informatisering & Automatisering (I&A) wordt steeds uitgedaagd door externe veranderingen en door interne behoeften en verwachtingen. I&A maakt samen met de provinciale gebruikers en partners keuzes om het gevoelige evenwicht te bewaren tussen de beschikbare middelen en het voorzien in behoeften, vernieuwen en innoveren.

De provincie Zuid-Holland beschikt over een Microsoft omgeving en een gevirtualiseerde desktop omgeving.

Team BI is onderdeel van de afdeling Informatie & Automatisering. Het team is verantwoordelijk voor het databeheer, dataontsluiting, functioneel, technisch beheer en ontwikkeling van BI-applicaties, geeft advies over bedrijfsvoeringsdata, maakt informatieproducten, en voert data-analyses uit. Het ondersteunt bij de primaire taken van de Provincie, het maken en uitvoeren van beleid.

Gespreksinformatie

Geplande datum verificatiegesprek:
Week 28

Locatie waar verificatiegesprek plaatsvindt:
Zuid-Hollandplein 1, Den Haag

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Aanvullende informatie

  • Verlenging:
    Aanbestedende dienst kan eenzijdig besluiten de overeenkomst maximaal acht (8) maal (voor bepaalde tijd) te verlengen met een maximale inhuurtermijn van 48 maanden exclusief de initiële inhuurperiode. De bepaalde tijd van de verlenging wordt per verlengingsoptie bepaald. Er wordt overgegaan tot verlening als het project niet binnen de initiële looptijd wordt afgerond.

  • Plaats tewerkstelling:
    Provincie Zuid-Holland, standplaats Den Haag


Let op!: Met de inwerkingtreding van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties en het vervallen van de VAR-verklaring is er risico ontstaan bij de aanbestedende diensten met betrekking tot schijnzelfstandigheid en de afdracht van belastingen. Om dit risico te beperken vragen wij bij inzet van ZZP’ers de modelovereenkomst te ondertekenen door de in te zetten ZZP’er. In dit kader stelt de aanbestedende dienst nadrukkelijk dat:

  • Opdrachtnemer als zelfstandige werkzaamheden verricht en expertise heeft op het gebied van de voorliggende verder omschreven werkzaamheden en bereid is deze buiten dienstbetrekking ten behoeve van de Opdrachtgever te verrichten;

  • Als gevolg van het voornoemde geen hiërarchische aansturing zal plaatsvinden;

  • Opdrachtnemer over eigen apparatuur beschikt voor de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitsluitend met elkaar wensen te contracteren op basis van een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7:610 e.v. BW;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een aanstelling in dienst van Opdrachtgever in de zin van artikel 1 Ambtenarenwet jo. B.1 CAP tot stand te laten komen.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.