Adviseur Implementatie en Informatie W&I

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 13 dagen
105 24 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

24 jun 2025

Sluitingsdatum:

7 jul 2025

Begindatum:

21 jul 2025

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

24

Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Omschrijving van de opdracht
Het team Werk & Inkomen (W&I) richt zich op de naleving van de Participatiewet. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de rechtmatige en doeltreffende uitvoering van de Participatiewet. Deze gemeenten zijn hiermee onder meer verantwoordelijk voor het toezicht op en naleving van verplichtingen door inwoners die een beroep doen op verstrekking van allerlei voorzieningen binnen de Participatiewet.

Het team W&I bestaat uit 6 personen, waaronder beleidsadviseurs, juridisch adviseurs, adviseurs implementatie, communicatieadviseurs en regioadviseurs.

De opdracht omvat het (door)ontwikkelen van een implementatieaanpak preventie, toezicht en handhaving voor gemeenten.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Je gaat met het expertteam Naleving Werk & Inkomen aan de slag met:

  • Het ontwikkelen en uitvoeren van een samenhangende implementatiestrategie gericht op preventie, toezicht en handhaving in het gemeentelijke domein van Werk & Inkomen, met name specifiek op de Participatiewet.

  • In samenwerking met gemeenten en VNG-collega’s ontwikkel je een ondersteuningsaanbod met praktische producten, instrumenten en kennis voor gemeenten gericht op preventie, toezicht en handhaving in het gemeentelijke domein van Werk & Inkomen, met name specifiek op de Participatiewet.

  • Je toetst nieuwe en bestaande producten, instrumenten en kennis op bruikbaarheid, overzichtelijkheid, actualiteit en onderlinge samenhang. Daar waar nodig pas je deze aan of ontwikkel je deze door. Bedoeling van het ondersteuningsaanbod is om op een overzichtelijke manier kennis en handvatten te bieden aan de gemeentelijke handhavers en beleidsmakers.

  • Je adviseert het expertteam over de keuze van het juiste middel om de informatie en kennis op een effectieve manier bij de doelgroep aan te bieden.

  • Samen met je collega’s uit het expertteam ondersteun je (fysieke) community’s, gremia en platforms waarin gemeenten en ketenpartners leren van en met elkaar en gezamenlijk tot de ontwikkeling van nieuwe producten en instrumenten komen.

  • Je werkt samen met de communicatieadviseur om het ondersteuningsaanbod visueel aantrekkelijk, goed zichtbaar én vindbaar op onze communicatiekanalen (website, social media, youtube, forums) te publiceren.

  • Je signaleert en analyseert trends, ontwikkelingen en behoeften van gemeenten op het gebied van preventie, toezicht en handhaving in het gemeentelijke domein van Werk & Inkomen, met name specifiek op de Participatiewet. Je volgt daarvoor de brede trends en ontwikkelingen in de media, bij gemeenten en bij samenwerkings- en ketenpartners in de sociale zekerheid. Ook voer je regelmatig analyses uit op de binnengekomen vragen om zo de witte vlekken in het ondersteuningsaanbod te detecteren.

Resultaat van de opdracht  
Resultaten van de opdracht binnen het team Naleving (breed) en specifiek het expertteam Naleving Werk & Inkomen:

  • Binnen het gemeentelijke domein van Werk & Inkomen, met een focus op de Participatiewet, is een actuele en passende implementatiestrategie uitgewerkt. Deze strategie richt zich op preventie, toezicht en handhaving, en sluit aan bij actuele beleidsontwikkelingen en uitvoeringspraktijken.

  • Er is een aantrekkelijk ondersteuningsaanbod ontwikkeld, bestaande uit praktische producten en instrumenten. Dit aanbod is ingebed in een werkproces dat is ingericht om het aanbod duurzaam door te ontwikkelen en actueel te houden.

  • Er is actief bijgedragen aan de ondersteuning en versterking van bestaande (fysieke) community’s, gremia en platforms. Deze ondersteuning wordt door gemeenten en ketenpartners als positief en waardevol ervaren.

  • Een proces is ingericht en geactualiseerd voor het analyseren van vragen, signalen uit media, trends en behoeften van gemeenten ten aanzien van preventie, toezicht en handhaving binnen het domein Werk & Inkomen.

  • Er is een concreet actieplan opgesteld waarmee de resultaten van de inzet op een meetbare en inzichtelijke manier gevolgd en geëvalueerd kunnen worden.

  • De effectiviteit van ingezette producten is geanalyseerd en er zijn aanbevelingen geformuleerd voor verbetering of doorontwikkeling op basis van deze analyse.

Eisen
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. Maximaal uurtarief: € 105,-

  2. Afgeronde Hbo opleiding richting organisatiekunde, informatiekunde of soort gelijk;

  3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur implementatie en informatie;

  4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de ontwikkeling van (landelijke) implementatietrajecten voor overheidsinstanties.

Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:

  • Assertieve werkhouding en flexibel inzetbaar   

  • Verbaal vaardig om het standpunt en de belangen van de VNG te behartigen op de betrokken tafels en platformen 

  • Initiatiefrijk 

  • Creatief 

  • Ervaren gesprekspartner 

  • Adviesvaardigheden, mondeling en schriftelijk

  • Presentatievaardig

Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:

  • Persoonsgegevens;

  • Ondertekende geheimhoudingsverklaring.

Gunningscriteria

  1. Kennis van het gemeentelijke domein Werk & Inkomen en dan specifiek uitvoering Participatiewet; Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Niet tot nauwelijks = 0 punten Af en toe mee te maken gehad/ beperkte kennis = 10 punten

    • Heeft ruime kennis en kan deze in meer detail beschrijven = 20 punten

    • Heeft uitgebreide kennis en kan deze vanuit eigen ervaring uitgebreid en diepgaand beschrijven = 30 punten

  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de ontwikkeling van (landelijke) implementatietrajecten voor gemeenten bij voorkeur vanuit de gemeente; Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Minder dan 5 jaar = 0 punten

    • Tussen 5 en 6 jaar = 5 punten

    • Tussen 6 en 7 jaar = 10 punten

    • Tussen 7 en 8 jaar = 15 punten

    • Tussen 8 en 9 jaar = 20 punten

    • Tussen 9 en 10 jaar = 25 punten

    • 10 jaar of meer = 30 punten

  3. Je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk. Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Geen ervaring = 0 punten

    • Beginnend – Moeite met het overbrengen van de boodschap, zowel in gesprekken als in schriftelijke communicatie = 10 punten.

    • Basisniveau – Boodschap duidelijk overbrengen in standaaromgevingen en weet schriftelijk en mondeling in begrijpelijke taal te communiceren. = 15 punten.

    • Voldoende vaardig – Communiceert helder, doelgericht en afgestemd op gesprekspartner(s) = 20 punten.

    • Sterk ontwikkeld – Pas communicatie effectief aan verschillende doelgroepen aan. Fungeer regelmatig als verbinder, en weet complexe onderwerpen op begrijpelijke wijze over te brengen = 30 punten

  4. De score op prijs telt voor 10% mee. Dat wordt als volgt bepaald: De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:

    ("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: 
    Den Haag en Hybride

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen: 
    Eerste contract is tot 1-7-2026 Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.

    Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • Gemiddeld aantal uren per week: 
    Gemiddeld 24 uren per week. Dat is maximaal 1128 uur voor de initiële contractperiode. De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 3.384 uur over een periode van 36 maanden.

  • Geplande datum eerste gesprek: 
    Vrijdag 11 juli 2025, 13.00 tot 17.00
    De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

  • De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.