Senior Adviseur implementatie

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 13 dagen
125 32 Zuid-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

28 feb 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

4 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Binnen het Team Dienstverlening zijn diverse projecten actief. Deze omvatten Ondernemers Dienstverlening, Inclusieve/mensgerichte Dienstverlening en Digitale Dienstverlening. De projecten onder de naam Digitale Dienstverlening staan ook wel bekend onder de naam Omnichannel, MijnServices. MijnServices zijn bouwstenen die overheidsorganisaties eenvoudig kunnen implementeren in een persoonlijke MijnOmgeving en medewerkersportaal. Hiermee bieden gemeenten een persoonlijke en veilige digitale omgeving voor inwoners en ondernemers waar zij hun lopende zaken kunnen inzien.

Meer informatie is te vinden op: https://vng.nl/omnichannel

De afgelopen jaren zijn acht services ontwikkeld door een intensieve samenwerking tussen koplopergemeenten en marktpartijen. Inmiddels zijn deze services een norm voor het opzetten van digitale services bij gemeenten. Nu is het tijd om de ervaringen en ambities verder te brengen bij alle gemeenten van Nederland.

De senior adviseur implementatie is verantwoordelijk voor het onderzoek naar de dilemma’s en successen van de deelnemende gemeenten en het opzetten van een generiek implementatieplan dat de basis is voor andere gemeenten om te starten. Deze specialist helpt de gemeenten met de opzet en uitvoering van het plan, monitort de voortgang en adviseert bij dilemma’s. Hierbij richt de senior adviseur implementatie zich op het realiseren van concrete plannen bij gemeenten, op basis van eigen professionele inzichten en werkwijze. De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd en zijn gericht op resultaat, met periodieke terugkoppeling aan de opdrachtgever.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Grondige analyse van de huidige status bij de deelnemende gemeenten om te komen tot advisering bij deze gemeenten om het lopende project succesvol af te ronden;

  • Opzetten van een generiek implementatieplan op basis van de bovenstaande analyse;

  • Voeren van startgesprekken met nieuwe deelnemende gemeenten, of gemeenten in een van de pilotgroepen rond een leverancier om te komen tot een meer specifiek projectplan;

  • Ontwikkelen en publiceren van kennisproducten die ondersteunend zijn voor potentiële deelnemers of deelnemende gemeenten;

  • Opzetten en uitvoeren van webinars, inclusief werving van sprekers, draaiboekontwikkeling en coördinatie van technische uitvoering;

  • Organiseren van bijeenkomsten of workshops als concrete deliverables, inclusief planning, communicatie en verslaglegging;

  • Initiëren van werkgroepen voor het co-creëren van producten zoals factsheets, e-learnings of handreikingen;

  • Afstemmen met externe partners over gezamenlijke informatiedeling of communityondersteuning;

  • Elk kwartaal met de deelnemende gemeente in gesprek om de voortgang te borgen en afstemming over de bijdrage die VNG kan leveren;

  • Periodieke voortgangsrapportages aan de opdrachtgever op basis van afgesproken deliverables en voortgangsgesprekken met deelnemers;

  • De implementatie adviseur is zelf verantwoordelijk voor de inrichting van de werkzaamheden en bepaalt hoe en wanneer deze worden uitgevoerd, binnen de overeengekomen planning.

Resultaat van de opdracht

De Implementatie Adviseur realiseert de digitale services bij de deelnemende gemeenten en realiseert de volgende deliverables: 

  • Analyse huidige gemeenten en voortgang project bij deze gemeenten als input voor verdere aanpak.

  • Maken van een generiek implementatieplan (in afstemming met de opdrachtgever, senior user en senior supplier).

  • Het voeren van opstartgesprekken bij minimaal 10 gemeenten.

  • Het, samen met 10 deelnemende gemeenten, opzetten van een specifiek implementatieplan.

  • Monitoren en stimuleren van de voortgang bij de deelnemende gemeenten.

  • Samen met de deelnemende gemeenten zorgen voor het behalen van het projectresultaat binnen de afgesproken doelen en termijnen.

  • Organiseren van minimaal 5 evenementen rond het thema 'starten met Mijn Services’ en het verder uitbouwen van reeds bestaande services.

  • Het (mede)ontwikkelen van minimaal 2 nieuwe producten of diensten naar behoefte van de gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (bijvoorbeeld e-learnings).

  • Beantwoorden van vragen van gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.

Eisen

Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. Maximaal uurtarief:  €125,-

  2. Afgeronde HBO opleiding;

  3. Minimaal 6 jaar ervaring met implementeren van Digitale oplossingen binnen of voor gemeenten;

  4. Minimaal 6 jaar ervaring met projectmanagement of als projectleider bij gemeentelijke ICT- of digitaliseringsprojecten;

  5. Minimaal 6 jaar ervaring met zaakgericht werken en zaaksystemen zoals bijvoorbeeld JION, Djuma, Corsa/Liber of Zaaksysteem, of in de richting van;

  6. Minimaal 8 jaar ervaring met digitale toegankelijkheid (WCAG)Ervaring met digitale toegankelijkheid (WCAG);

  7. Gecertificeerd als Product Owner (Scrum/Agile), inclusief Advanced-niveau;

Wensen en competenties

Weging
Wensen - 90 %
Tarief - 10 %

Wensen

  1. Ervaring met Digitale Dienstverlening binnen een gemeentelijke context (als dienst of gedatacheerd);

    • Geen ervaring of minder dan 2 jaar = 0 punten

    • 2 tot 4 jaar ervaring = 3 punten

    • 4 tot 6 jaar ervaring = 8 punten

    • 6 tot 8 jaar ervaring = 12 punten

    • 8 tot 10 jaar ervaring = 15 punten

    • 10 jaar of meer =25 punten

  2. Minimaal 2 jaar ervaring met het inrichten of implementeren van MijnOmgevingen, MijnGemeente-portalen of vergelijkbare digitale klantomgevingen;

    • Geen ervaring of minder dan 2 jaar = 0 punten

    • 2 tot 3 jaar ervaring = 3 punten

    • 3 tot 4 jaar ervaring = 8 punten

    • 4 tot 5 jaar ervaring = 12 punten

    • 5 tot 6 jaar ervaring 15 punten

    • 6 jaar of meer = 25 punten

  3. Ervaring met zelfstandig organiseren van sessies, workshops of webinars;

    • Geen ervaring = 0 punten

    • 1 tot 2 jaar ervaring = 3 punten

    • 2 tot 3 jaar ervaring = 8 punten

    • 3 tot 4 jaar ervaring = 12 punten

    • 4 tot 5 jaar ervaring =15 punten

    • 5 jaar of meer = 20 punten

  4. Minimaal 2 jaar ervaring met informatiemanagement of informatiearchitectuur binnen een gemeentelijke organisatie;

    • Geen ervaring of minder dan 2 jaar = 0 punten

    • 2 tot 3 jaar ervaring = 3 punten

    • 3 tot 4 jaar ervaring = 8 punten

    • 4 tot 5 jaar ervaring = 12 punten

    • 5 tot 6 jaar ervaring = 15 punten

    • 6 jaar of meer = 20 punten

  5. Uurtarief
    10%

    ( laagste tarief / uw uurtarief ) X maximaal aantal punten

Competenties

  • Resultaatgerichtheid 

  • Kwaliteitsgerichtheid 

  • Analytisch vermogen

  • Samenwerken

  • Zelfstandigheid

  • Projectmatig werken / Plannen & organiseren

  • Omgevingsbewustzijn / Bestuurlijke sensitiviteit

  • Communicatieve vaardigheden

  • Visie en strategisch denken

  • Adviseren

  • Verandermanagement

  • Samenwerken

  • Technisch inzicht / Keten- en systeemdenken

  • Didactische vaardigheden / Kennisoverdracht

  • Stressbestendig en flexibel in werkhouding 

  • Proactief  

  • Creatief

  • Innovatief 

  • Integriteit

Organisatie en team

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Team Dienstverlening
Het team Dienstverlening ondersteunt vanuit VNG Realisatie gemeenten om kennis en uitvoeringskracht op het gebied van klant gedreven dienstverlening te bundelen. Met praktijkoplossingen, informatie en inspiratie, analyses en standaardisering bieden wij gemeenten handvatten om hun klantgerichtheid verder te verbeteren. Zodat gemeentelijke dienstverlening herkenbaar, effectief en efficiënt is voor inwoners en ondernemers. 

Het Team Dienstverlening is onderdeel van het basisteam Ondersteuning generieke gemeentelijke dienstverlening en informatievoorziening. De andere teams binnen VNG Realisatie zijn Team Digitalisering en uitvoerbaarheid overheidsbreed, Team Implementatie- en uitvoeringsondersteuning domeinen en Team Collectieve diensten gemeenten. 

Gespreksinformatie

Geplande datum eerste gesprek
Maandag 29 september 2025, van 13.00 tot 16.00

De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Gesprek
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.

Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.

Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt

Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:

  • Persoonsgegevens;

  • Ondertekende geheimhoudingsverklaring

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: 
    Den Haag / Hybride

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen: 
    Eerste contract is tot 28 februari 2026.

    Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden. Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag.

    Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • Gemiddeld aantal uren per week: 
    Gemiddeld 32 uren per week. Dat is maximaal 1504 uur voor de initiële contractperiode.

    De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 4512 uur over een periode van 36 maanden.

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

Let op: De aard en uitvoering van de opdracht maakt dat er geen sprake kan zijn van een overeenkomst van opdracht. Inschrijvingen als zelfstandige zal de VNG daarom niet in behandeling nemen.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.