Woo-Coördinator

Waterschap Rijn en IJssel

Liemersweg 2, 7006 GG Doetinchem, Nederland

EXCLUSIEF
TIJDELIJK
Sluit over 17 dagen
Geen maximum 18 - 20 Gelderland

Publicatiedatum:

27 jun 2025

Sluitingsdatum:

14 jul 2025

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 aug 2026

Uren per week:

18 - 20

Omschrijving

Voor één van onze opdrachtgevers in de Provincie Gelderland zijn wij, in het kader van de Wet open overheid, op zoek naar een Woo-Coördinator voor 18 tot 20 uur per week en in eerste instantie voor de duur van 12 maanden. Jij zorgt voor een goede inrichting van werkprocessen en systemen, zodat (actieve) openbaarmaking en transparantie toekomstbestendig zijn geïmplementeerd.

Wat ga je doen?

Openbaarheid en transparantie zijn belangrijk in de overheid, ook digitaal. De regels hiervoor staan in wetten zoals de Wet open overheid en de Archiefwet. Als Woo-coördinator ben je verantwoordelijk voor een succesvolle verdere implementatie van de Wet open overheid binnen ons waterschap. Je zorgt ervoor dat onze werkprocessen en systemen goed zijn ingericht. Zo kunnen wij ons werk veilig, verantwoord, open en mensgericht doen.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • In de eerste vier maanden maak je een Impactanalyse Actieve Openbaarmaking. Je onderzoekt welke informatie openbaar moet worden, welke processen dit raakt en geeft advies over de aanpak.

  • Je helpt bij het aanschaffen en invoeren van software voor openbaarmaking, zoals anonimiseringssoftware en een publicatieplatform. De aanschaf is al gestart, maar de tools moeten nog in gebruik worden genomen en werkprocessen moeten worden aangepast.

  • Op de middellange termijn zorg je ervoor dat werkprocessen worden aangepast voor nieuwe fasen van actieve openbaarmaking. Je brengt strategische en tactische keuzes tijdig onder de aandacht.

  • Je werkt mee in de projectgroepen van Open en Transparant en Informatiehuishouding op Orde. Je bewaakt de samenhang tussen Woo en andere trajecten. Dit helpt bij een afgestemde implementatie en een toekomstbestendige informatiehuishouding.

  • Jij bent het interne aanspreekpunt voor vragen over de Woo. Medewerkers kunnen bij jou terecht voor informatie over openbaarmaking, geheimhouding en hergebruik. Je werkt samen met collega’s van verschillende afdelingen, zoals Informatiebeheer, het Datalab, het Privacy Office en de FG.

Eisen

Wat vragen wij?

  • Je hebt minimaal een HBO werk- en denkniveau.

  • Je hebt ervaring als projectleider in een vergelijkbare functie.

  • Je hebt, bij voorkeur, ervaring met de implementatie van nieuwe wetgeving en/of de Woo.

  • Je hebt ervaring met veranderingsprocessen en weet hoe je collega’s hierin meeneemt.

Wensen en competenties

Wat vragen wij?

  • Je houdt van programmatisch werken en bent gericht op het behalen van gezamenlijk resultaat.

  • Je gaat van nature het gesprek aan en kunt helder het belang van een transparante werkwijze uitleggen, terwijl je ook oog hebt voor het perspectief vanuit de uitvoering/het werkproces.

  • Je begrijpt werkprocessen binnen de overheid en hoe informatie wordt gedeeld.

  • Je bent analytisch, proactief én empathisch sterk.

Organisatie en team

Wie zijn wij?
KBenP Informatieprofessionals ondersteunt vanuit een team van informatiespecialisten en -adviseurs al 25 jaar diverse organisaties met het op orde brengen en houden van hun informatiehuishouding, waardoor zij snel en doeltreffend kunnen beschikken over alle noodzakelijke en gewenste informatie. Onze opdrachtgevers zijn organisaties en instellingen door heel Nederland uit diverse branches, waaronder (semi-)overheid, zakelijke dienstverlening en cultureel erfgoed.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Wat bieden wij? (bij indiensttreding)
In het kort:

  • Een bruto maandsalaris van €3.404,- tot € 6.111,- o.b.v. 36 uur per week, afhankelijk van opleiding en werkervaring,

  • 5 werkweken verlof en 8% vakantiegeld per jaar,

  • Volledige reiskostenvergoeding voor het OV,

  • Een zakelijke laptop, smartphone incl. abonnement en wat er eventueel noodzakelijk is om goed thuis te kunnen werken,

  • Een hecht en fijn team, waarin je met ervaren collega’s kennis en ervaring kan uitwisselen,

  • Momenten waarop we als team op verschillende leuke manieren samenkomen, bijvoorbeeld bij borrels, uitjes en etentjes,

  • Jaarlijks wijzer worden door middel van relevante trainingen/cursussen via GO opleidingen, hiervoor biedt KBenP je jaarlijks een budget aan van 2% van jouw bruto jaarsalaris,

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.