Architect

BIJ12

Leidseveer 2, 3511 SB Utrecht, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 7 dagen
113 28 - 36 Utrecht

Publicatiedatum:

15 jul 2025

Sluitingsdatum:

24 jul 2025

Begindatum:

15 aug 2025

Einddatum:

14 aug 2026

Uren per week:

28 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Achtergrond Verbeterprogramma VHR-monitoring

BIJ12 is opdrachtnemer van het Verbeterprogramma VHR-monitoring (VVM). Hierin wordt gewerkt aan de noodzakelijke en urgente verbeteringen in het landelijk stelsel van natuurmonitoring, informatievoorzieningen en rapportage, die voortkomen uit de gezamenlijke informatiebehoefte van Programma Natuur (PN), Programma stikstofreductie en natuurverbetering (PSn) en wet-en regelgeving. De uitvoering daarvan is een opgave voor Provincies en Rijk gezamenlijk.

De activiteiten in dit programma zijn georganiseerd langs drie inhoudelijke programmalijnen, die voortkomen uit de verschillende vormen van monitoring: Natuurmaatregelen, Omgevingscondities en Doelbereik. Iedere programmalijn kent een projectteam. Ieder projectteam coördineert de activiteiten en werkt samen met vertegenwoordigers en experts van de deelnemende organisaties aan de resultaten van het programma. Naast de drie programmalijnen is in 2024 de start gemaakt met de programmalijn Data en Informatievoorziening.

Context
Het programma bestrijkt de periode 2024-2030 en is gericht op versterking van bestaande en nieuwe instrumenten voor natuurmonitoring en op verbetering van de samenwerking tussen de partijen die samen invulling geven aan de keten van natuurinformatie.

Opdracht

Vanuit de programmalijn Data & Informatievoorziening (Data&IV) werk je in een team dat producten bouwt voor de inhoudelijke programmalijn Natuurmaatregelen; IV Natuurmaatregelen. Data&IV ondersteunt de inhoudelijke programmalijnen en bouwt daarnaast aan een datainfrastructuur voor natuurdata.

Voor Natuurmaatregelen is begin 2025 een extern georganiseerde pilot afgerond voor het standaardiseren en registreren van natuurherstelmaatregelen in natuurgebieden. Met de lessen die hieruit geleerd zijn wordt een doorontwikkeling omgeving ontwikkeld voor de beheerders van natuurgebieden en de organisaties die het beheer uitvoeren.

In de doorontwikkeling omgeving kan een beheerder herstelmaatregelen invoeren met eigen systemen.

Het IV Natuurmaatregelen team zorgt voor:

  • Het koppelen met de relevante databronnen;

  • Dat de uitvoeringsstatus van een maatregelen bijgehouden kan worden;

  • Op basis van geo-locatie geregistreerd kan worden waar de herstelmaatregelen uitgevoerd moet worden;

  • Dat er datasets gegenereerd kunnen worden voor landelijke rapportages.

Binnen het IV Natuurmaatregelen team werk je samen met een inhoudelijk specialist, informatieanalist, fullstack developer, UX-designer en product owner. Op de korte termijn komen er ook een tester en functioneel beheerder bij. Het is een nieuw op te zetten team waarvoor we Tshaped mensen zoeken die meerdere technische skills met zich meebrengen. Je moet met een brede blik kunnen kijken maar ook met je handen in de klei kunnen zitten en zelf maken, een echte start-up mindset. Voor deze rol zijn we op zoek naar mensen met ervaring in (solution) architectuur en affiniteit met data engineering en back-end development.

Binnen het Agile IV Natuurmaatregelen team ben jij de aangewezen expert als het gaat over data en architectuur. Je werkt o.a. (meta)datamodel(en) en data catalogus toepassingen uit en stemt hierin af met de data steward van Data&IV. Je vertaalt de technische en functionele requirements naar een (solution)architectuur en bouwt en onderhoudt deze voor Natuurmaatregelen en communiceert over de infrastructuur en het uitwisselen van data met het datateam van Data&IV. Je automatiseert processen met behulp van Agile DevOps principes en zet met het team testscenario's op. We werken zoveel mogelijk platform agnostisch en open source zodat we vendor lock-in vermijden.

De werkwijze die jullie samen met het datateam opzetten wordt de blueprint voor andere tooling die we in-house en met externen opzetten. Zo bouw je mee aan onze cloud-native infrastructuur voor een beter ontsluiting van natuurdata.

Verantwoordelijkheden:

  • Je vertaalt de functionele- en technische requirements naar architectuur;

  • Je zorgt voor een robuuste en betrouwbare data-infrastructuur en automatiseert waar mogelijk processen;

  • Je zet het datamodel op en beheert deze;

  • Je bent de linking pin naar het data-team;

  • Samen met het data-team draag je de verantwoordelijkheid voor het vastleggen van de protocollen voor data uitwisseling;

  • Samen met het team ontwikkel je de testscenario's;

  • Je onderhoudt contact met architecten binnen het programma en de ketenpartners voor de uitwisseling van kennis;

  • Je stemt af met het datateam en de data steward;

  • Je maakt data beschikbaar voor analyse en inzicht;

  • Je ontwikkelt mee met de fullstack developer.

Eisen

  • Uw aanbieding past binnen het door ons vastgestelde tariefbandbreedte voor deze opdracht van minimaal € 93 en maximaal € 113 exclusief btw;

  • De aangeboden kandidaat is akkoord:

    • Dat deze opdracht voor 28-36 uur per week wordt uitgevoerd;

    • Dat deze opdracht niet als zzp-er zal worden uitgevoerd;

    • Met de procedure en de inhuurvoorwaarden;

    • Uw inschrijving, waaronder de shortlistcriteria, dient naar waarheid te worden ingevuld op straffe van ongeldigheid. Indien u duidelijk ten onrechte punten toekend op één of meerdere shortlistcriteria wordt uw inschrijving niet verder in behandeling genomen en terzijde gelegd;

  • Geef naast het cv een aparte toelichting op alle eisen en shortlistcriteria in hetzelfde document. Bij voorkeur op 1 pagina dient u aan te geven met welke in het cv genoemde ervaring u voldoet aan de gestelde eisen en shortlistcriteria. Benoem alle nummers van de eisen en de nummers van de shortlistcriteria. Geef ook het aantal punten bij de onderbouwing op de shortlistwensen;

  • U beschikt over een hbo/wo werk- en denkniveau met een afgeronde opleiding in relevante richting;

  • De kandidaat heeft minimaal 8 jaar werkervaring in een functie op gebied van Data (diverse organisaties in diverse/multidisciplinaire teams);

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring in het opzetten van data-architectuur en API's;

    • > 10 jaar (200 Punten)

    • 5-10 jaar (100 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

  • Ervaring in het gebruik van open source;

    • > 10 jaar (200 Punten)

    • 5-10 jaar (100 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

  • Ervaring met Medaillon architectuur (bronze, silver, gold);

    • > 10 jaar (200 Punten)

    • 5-10 jaar (100 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

  • Ervaring met het verwerken van geo-data en coördinatensystemen, met name het Rijksdriehoeksstelsel;

    • > 3 jaar (100 Punten)

    • < 3 jaar (50 Punten)

    • Geen (0 Punten)

  • Ervaring in het natuurdomein;

    • > 3 jaar (100 Punten)

    • < 3 jaar (50 Punten)

    • Geen (0 Punten)

  • Ervaring met machine learining;

    • > 5 jaar (100 Punten)

    • 3-5 jaar (50 Punten)

    • < 3 jaar (0 Punten)

  • Ervaring met verschillende talen zoals Python, R, Java, SQL of vergelijkbaar;

    • > 10 jaar (100 Punten)

    • 5-10 jaar (50 Punten)

    • < 5 jaar (0 Punten)

  • Mondelinge ronde: beoordeling prijs en kwaliteit.
    Prijs maximaal 200 punten en Kwaliteit maximaal 800 punten.

    Indien in het interview de kandidaat 300 punten of minder behaald, behoudt BIJ12 zich het recht om niet te gunnen.

Competenties

  • Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0

    • Je bent zelfstandig en kunt in teamverband werken.

    • Je bent een ondernemend, nieuwsgierig, analytisch en pragmatisch ingesteld.

    • Je bent gestructureerd

    • Je bent communicatief vaardig en weet je ideeën helder over te brengen.

  • Vaardigheden 300/200/100/0

    • Abstracte en complexe inhoud concreet kunnen maken in een architectuur

    • Kunnen werken in een dynamische en bestuurlijke omgeving

    • Communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk

    • Ervaring in datamodellen opzetten en bouwen

    • Oog voor de life-cycle ontwikkeling en je zorgt voor duurzame oplossingen.

  • Kennis 300/200/100/0

    • CI/CD, Docker en Kubernetes

    • Open source

    • Medaillon architectuur (bronze, silver, gold)

    • Kennis van geo en gis

    • Kennis van informatiekaders en architectuurprincipes

    • Ervaring met werken binnen een overheidsorganisatie

    • Machine learning

    • Kennis van development pipeline van web apps is een pré

    • Kennis van Python is een pré.

Organisatie en team

BIJ12 is de uitvoeringsorganisatie voor de 12 provincies en brengt kennis en informatie bijeen over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. BIJ12 zorgt voor uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen. Hieraan wordt gewerkt vanuit 4 units:

  • Faunazaken en ACSG (Advies Commissie Schade Grondwater)

  • Natuurinformatie en Natuurbeheer (NiNb)

  • GBO voor het beheer van gezamenlijke informatiesystemen

  • Stikstof en Natura 2000

Gespreksinformatie

Planning

  • Publicatie: 14 juli 2025

  • Vragen stellen vóór 12:00 uur: 18 juli

  • Beantwoorden vragen: 21 juli

  • Indienen offertes vóór 12:00 uur: 24 juli 2025

  • Afwijzen op functie-eisen/shortlist: 24 juli

  • Sollicitatiegesprekken op kantoor BIJ12 (Utrecht) tussen 14:00-17:00: 29 juli 2025

  • Voorlopige gunning en afwijzingen: 30 juli

  • Startdatum opdracht: 15 augustus 2025

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Aantal uur per week: 28 - 36 uur (deels op locatie van kantoor BIJ12 in Utrecht, deels thuis)

Verlengingsopties van 2 maal 12 maanden.
Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief).

Gezien de werkzaamheden is het niet mogelijk voor ZZP’ers om zich in te schrijven op deze uitvraag.

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht die de volgende componenten bevat: personalia van de kandidaat, de meest relevante werkervaring van de kandidaat in chronologische volgorde, informatie over opleidingen (bij afgerond dit graag vermelden), relevante behaalde certificaten en vaardigheden relevant voor de functie. Deze dient in het Nederlands geschreven te zijn en in een Word of pdf-format te worden aangeleverd. Wij hanteren een cv-format van maximaal 3 pagina’s A4.

De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen niet (verder) in behandeling te nemen als er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV voorkomen.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.