Leidseveer 2, 3511 SB Utrecht, Nederland
Publicatiedatum:
15 jul 2025Sluitingsdatum:
21 jul 2025Begindatum:
1 sept 2025Einddatum:
31 jul 2026Uren per week:
28 - 36Werk mee aan de toekomst van natuurmonitoring in Nederland. Ben jij een ervaren data analist en hou je van de natuur? Wil jij écht impact maken op het behoud van biodiversiteit in Nederland? Dan is dit jouw kans om te werken aan een urgent natuurprogramma.
Het landelijke Verbeterprogramma natuurmonitoring zoekt versterking!
We zijn op zoek naar een gedreven data analist die een sleutelrol willen spelen in het verbeteren van de monitoring en rapportage van natuurdata in opdracht van het Rijk (ministeries van LVVN, I&W, Defensie) en de samenwerkende provincies.
Wij werken aan de noodzakelijke en urgente verbeteringen in het landelijk stelsel van natuurmonitoring, informatievoorzieningen en rapportage, die voortkomen uit de gezamenlijke informatiebehoefte. Dit is een opgave die door alle betrokken organisaties gezamenlijk wordt ondersteund en opgepakt.
De activiteiten in dit programma zijn georganiseerd langs drie inhoudelijke programmalijnen, die voortkomen uit de verschillende vormen van monitoring:
Natuurmaatregelen
Omgevingscondities
Doelbereik.
Iedere programmalijn kent een of meerdere projectteam(s). Ieder projectteam coördineert de activiteiten en werkt samen met vertegenwoordigers en experts van de deelnemende organisaties aan de resultaten van het programma.
Naast de drie inhoudelijke programmalijnen is er een Data en Informatievoorzieningsteam. Dit team bestaat uit ondernemende, proactieve en vooral gedreven aanpakkers. Er is ruimte voor creativiteit en samen staan we aan de lat voor de resultaten. Vanuit dit team ondersteunen we de inhoudelijke programmalijnen en bouwen aan een data-infrastructuur voor natuurdata.
Als Informatie- en Data analist ben jij de verbindende schakel tussen het Data en Informatievoorzieningsteam en de programmalijn Doelbereik. Doelbereik richt zich op het verbeteren van de monitoring voor het beoordelen van de natuurkwaliteit. Er wordt naar gestreefd dat de data uit monitoring compleet en uniform is.
Binnen Doelbereik vallen 4 projecten, jij zal gaan ondersteunen bij de eerste drie:
Soortenmonitoring
Voor Uniforme beoordelingskaders
Leefgebieden van VHR-soorten
Vegetatie en Habitattypekartering
Je helpt bij het inzichtelijk maken van informatiebehoeften, het in kaart brengen en toetsen van beschikbare (versnipperde) databronnen en het beoordelen van de kwaliteit en bruikbaarheid van datasets. Hiervoor zoeken we iemand die enerzijds veel verstand heeft van informatiestromen en anderzijds oog heeft voor de gebruiker. Het scheiden van hoofd en bijzaken is hierin natuurlijk van groot belang. Binnen het programma werken we iteratief en leren we door toe te passen, te falen en te verbeteren. Veel projecten hebben dan ook een dedicated pilotteam.
Binnen doelbereik werk je samen met projectleiders, inhoudelijke experts, de data steward van Data en Informatievoorzieningsteam en externe partijen. We zoeken iemand die geen moeite heeft en er plezier in heeft om zich te verdiepen in het natuurdomein en makkelijk beweegt in een complex stakeholdersveld van provincies, Rijksoverheid, terreinbeherende organisaties (tbo's) en adviesbureaus. Kennis van het natuurdomein zien we als een pre. Daarnaast heb je veel ervaring in het vaststellen van informatiebehoeften en deze, samen met de service designer, het vertalen naar informatieproducten.
Ophalen en specificeren van informatiebehoeften bij inhoudelijke experts, projectleiders en stakeholders
Inventariseren, toetsen en beoordelen van databronnen op kwaliteit, actualiteit, betrouwbaarheid en bruikbaarheid
Opstellen van informatie- en datamodellen en deze vastleggen en documenteren
Maken van impactanalyses en modelleren van data- en informatiestromen
Datamodellen aanleverende partners inventariseren, analyseren en vastleggen
Organiseren, deelnemen en begeleiden van informatiesessies met inhoudelijke experts
Afstemmen met Data Steward en projectleiders binnen het programma
Signaleren van knelpunten en adviseren over oplossingen op het gebied van informatievoorziening
Een communicatief sterke persoonlijkheid die snel kan schakelen en verantwoordelijkheid neemt
Gestructureerd en analytisch. Je weet complexe zaken concreet te maken en kunt goed schakelen op verschillende niveaus
Organisatiebewustzijn en ervaring in een multi-stakeholder setting met verschillende belangen
Kennis van en ervaring met processen en ontwikkelingen op het gebied van, geo-informatie, digitale overheid.
Kennis van en ervaring met processen en ontwikkelingen op het gebied van natuur is een pre
Uw aanbieding past binnen het door ons vastgestelde tariefbandbreedte voor deze opdracht van minimaal € 90 en maximaal € 110 exclusief btw.
Indien het aangeboden tarief buiten het gestelde bandbreedte ligt is uw inschrijving niet geldig;
De aangeboden kandidaat is akkoord:
Dat deze opdracht voor 28-36 uur per week wordt uitgevoerd;
Met de procedure en de inhuurvoorwaarden;
Uw inschrijving, waaronder de shortlistcriteria, dient naar waarheid te worden ingevuld op straffe van ongeldigheid. Indien u duidelijk ten onrechte punten toekend op één of meerdere shortlistcriteria wordt uw inschrijving niet verder in behandeling genomen en terzijde gelegd;
Geef naast het cv een aparte toelichting op alle eisen en shortlistcriteria in hetzelfde document. Bij voorkeur op 1 pagina dient u aan te geven met welke in het cv genoemde ervaring u voldoet aan de gestelde eisen en shortlistcriteria.
Benoem alle nummers van de eisen en de nummers van de shortlistcriteria. Geef ook het aantal punten bij de onderbouwing op de shortlistwensen;
Een afgeronde hbo/wo opleiding met een sterk data/informatiecomponent, bij voorkeur in de richting Informatica of Informatiemanagement en geodata/geografie of vergelijkbaar;
Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als informatie of data analist, onder andere in het overheidsdomein;
Aantoonbare werkervaring met het modelleren van data en informatiestromen;
> 10 jaar (200 Punten);
5-10 jaar (100 Punten);
< 5 jaar (0 Punten);
Werkervaring met interbestuurlijke processen bij provincies of rijksoverheid, aantoonbaar binnen de afgelopen 10 jaar;
> 5 jaar (200 Punten);
3-5 jaar (100 Punten);
< 3 jaar (0 Punten);
Aantoonbare werkervaring met het ophalen en vaststellen van informatiebehoeften;
> 10 jaar (200 Punten);
5-10 jaar (100 Punten);
< 5 jaar (0 Punten);
Aantoonbare werkervaring in de natuurmonitoringscyclus van beheerplannen, monitoring, analyse en rapportage;
> 5 jaar (200 Punten);
3-5 jaar (100 Punten);
< 3 jaar (0 Punten);
Vergelijkbaar werk (in informatie- en data-analyse opdrachten) uitgevoerd in het natuurdomein voor een groen adviesbureau, overheidsorganisatie, terreinbeherende organisatie of soortenorganisatie;
> 10 jaar (100 Punten);
5-10 jaar (50 Punten);
< 5 jaar (0 Punten);
Aantoonbare werkervaring met het toetsen van databronnen en beoordelen van datakwaliteit;
> 10 jaar (100 Punten);
5-10 jaar (50 Punten);
< 5 jaar (0 Punten);
Aantoonbare werkervaring met geo-informatie en/of geodata in relatie tot natuurmonitoring;
> 10 jaar (100 Punten);
5-10 jaar (50 Punten);
< 5 jaar (0 Punten);
Mondelinge ronde: beoordeling prijs en kwaliteit.
Prijs maximaal 200 punten en Kwaliteit maximaal 800 punten, verdeeld onder Competenties.
Indien in het interview de kandidaat 300 punten of minder behaald, behoudt BIJ12 zich het recht om niet te gunnen.
Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0
Resultaatgerichtheid en proactief
Omgevingssensitiviteit
Teamspeler
Analytisch en luisterend vermogen
Pragmatisch
Vaardigheden 300/200/100/0
Analyse van processen en informatiestromen
Begeleiden van informatiesessies en werkgroepen
Kunnen werken in een dynamische en bestuurlijke omgeving
Communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
Kennis 300/200/100/0
Aantoonbare werkervaring met informatiemanagement en -analyse
Kennis van informatiekaders en architectuurprincipes
Ervaring met natuurmonitoring
Ervaring met werken binnen een overheidsorganisatie
Iedere programmalijn kent een of meerdere projectteam(s). Ieder projectteam coördineert de activiteiten en werkt samen met vertegenwoordigers en experts van de deelnemende organisaties aan de resultaten van het programma.
Naast de drie inhoudelijke programmalijnen is er een Data en Informatievoorzieningsteam. Dit team bestaat uit ondernemende, proactieve en vooral gedreven aanpakkers.
Selectiegesprekken data en/of info:
Publicatie: 9 juli 2025
Vragen stellen vóór 12:00 uur: 15 juli
Beantwoorden vragen: 17 juli
Indienen offertes vóór 12:00 uur: 21 juli 2025
Afwijzen op functie-eisen/shortlist: 22 juli
Sollicitatiegesprekken op kantoor BIJ12 in Utrecht tussen 09:00-12:00: 24 juli 2025
Voorlopige gunning en afwijzingen: 25 juli
Startdatum opdracht: 1 september 2025
Aantal uur per week
28 - 36 uur (deels op locatie kantoor BIJ12 te Utrecht, deels thuis)
Verlengingsopties
2 maal 12 maanden. Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief).
CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht die de volgende componenten bevat: personalia van de kandidaat, de meest relevante werkervaring van de kandidaat in chronologische volgorde, informatie over opleidingen (bij afgerond dit graag vermelden), relevante behaalde certificaten en vaardigheden relevant voor de functie. Deze dient in het Nederlands geschreven te zijn en in een Word of pdf-format te worden aangeleverd. Wij hanteren een cv-format van maximaal 3 pagina’s A4.
De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen niet (verder) in behandeling te nemen als er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV voorkomen.
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.