Adviseur Informatiehuishouding

De Nederlandsche Bank (DNB)

Frederiksplein 61, 1017XL, Amsterdam

Sluit over 9 dagen
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24 - 40Opdracht locatie Zuid-Holland

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

24 - 40

Publicatiedatum:

15 dec 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Als adviseur Informatiehuishouding informeer jij de business over hun informatiehuishouding. Op basis van de nieuwste inzichten en innovaties op het vakgebied draag jij bij aan een optimaal beheer van de informatie binnen DNB. Binnen de afdeling werk je nauw samen met de andere adviseurs, beleidsmedewerkers en functioneel applicatiebeheerders. Binnen de organisatie werk je nauw samen met de andere spelers op het terrein van informatiehuishouding. Daarnaast speel jij een coördinerende rol in het opzetten van een netwerk van contactpersonen binnen de organisatie rondom Informatiehuishouding.

Kernactiviteiten:

  • Adviseren van de business over het verbeteren van hun informatiehuishouding en hierop toetsen.

  • Opzetten van en het coördineren van het betrokkenheidsplan voor key stakeholders.

  • Bijdragen aan structuur en wervingsaanpak voor het IHH-netwerk.

  • Deelnemen aan diverse projecten en werkgroepen binnen en buiten de afdeling die raakvlakken hebben met het vakgebied, en het bijdragen aan het functioneel beheer van DNB-brede informatiesystemen.

  • Verzamelen van inzichten uit bestaande netwerken binnen DNB.

  • Organiseren van bijeenkomsten en kennisdeling rondom IHH.

  • Meten van impact en bijsturen op basis van feedback.

  • Implementeren van een PDCA-cyclus voor continue verbetering bij toegewezen afdelingen.

  • Verzorgen van gebruikersondersteuning en trainingen op het gebied van de informatiehuishouding.

  • Adviseren over de inrichting van het document management systeem (SharePoint).

  • Behandelen van (zoek)vragen vanuit de business.

Eisen

Als adviseur Informatiehuishouding geef je samen met collega’s vorm aan een beweging die DNB helpt om informatie beter vindbaar, toegankelijk en duurzaam te maken. Je bespreekt met MT's en afdelingshoofden hun resultaten uit het dashboard Informatiehuishouding. Je advies en verbeterplan baseer je op een aantal beschikbare hulpmiddelen.

Je bouwt aan een netwerk van betrokken medewerkers en zorgt dat de verandering landt in de lijn. Je speelt een rol in het opzetten en aanjagen van een netwerk rondom informatiehuishouding (IHH). Je werkt samen met informatieadviseurs en zoekt actief verbinding met collega’s.

  • Je inspireert anderen en communiceert helder en overtuigend.

  • Je weet stakeholders aan je te binden en mee te nemen in de gewenste verandering.

  • Je bent in staat om goed te adviseren.

  • Je weet uitdagingen en ideeën om te zetten naar concrete verbetervoorstellen.

  • Je hebt ervaring met het vervaardigen van ondersteund materiaal (trainingen, werkinstructies, etc)

  • Je beschikt over gedegen kennis van informatiehuishouding.

Wensen en competenties

  • Structureren en verbinden

  • Inspireren en overtuigend communiceren

  • Initiatief nemen en kansen zien

  • Projectmanagement

  • Verandermanagement en gedragsverandering

  • Stakeholdermanagement

  • Overzicht houden en verbanden leggen

Organisatie en team

Je bent de brug tussen het programma en de lijnorganisatie. Je zorgt dat de beweging rondom informatiehuishouding niet alleen wordt gestart, maar ook geborgd. Je activeert collega’s, organiseert kennisdeling en zorgt dat inzichten worden benut. Je werkt nauw samen met het programmateam en rapporteert over voortgang en impact. Je werkt binnen het programma Open op Orde, een DNB-breed veranderprogramma gericht op het verbeteren van de informatiehuishouding. Je schakelt met collega’s uit verschillende divisies en afdelingen. De sfeer is professioneel, open en gericht op samenwerking. Standplaats is Amsterdam.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Ben je geïnteresseerd?
Schrijf je bij ons in via onderstaande optie of neem bij vragen contact op met Ferdi Mac Gillavry via mail: ferdi.macgillavry@kbenp.nl of telefoon: 06-43363434.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.