Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jul 2026Publicatiedatum:
19 dec 2025In het team Functioneel Beheer werken we vanuit 5 inhoudelijke domeinen. Dit zijn zelforganiserende teams die zoveel mogelijk zelfstandig werken binnen hun eigen domein, onder coördinatie van een senior. Op dit moment zijn wij op zoek naar een Functioneel Beheerder burgerzaken die inzetbaar is in het Domein Publieksdienstverlening. Het Domein Publieksdienstverlening beheert de applicaties Key2Burgerzaken, portaal burgerzaken, Centric leefomgeving, Key2begraven, Key2betalen en JCC.
Binnen dit domein zijn we op zoek naar een ervaren Functioneel Beheerder die tijdelijk extra ondersteuning kan geven bij het project eDiensten burgerzaken. Dit zal je uitvoeren voor twee gemeenten namelijk Gemeente Alphen aan den Rijn en Gemeente Kaag en Braassem. Je zal onderdeel uitmaken van de projectgroep waarbij je adviseert over configuratie, inrichting, procesoptimalisatie(s) en livegang van de eDiensten. Je bent reeds bekend met de eDiensten en de inrichting en configuratie voer je grotendeels zelfstandig uit met behulp van de leverancier Centric. Daarnaast schakel je intern met verschillende diciplines zoals onder andere het webteam, burgerzaken en onze ketenpartner Solvinity en Axians. Voor de functioneel beheerders intern ben jij een vraagbaak en draag je kennis over van de eDiensten burgerzaken. Je hebt onze kerncompetenties (resultaatgerichtheid, samenwerken en klantgerichtheid) hoog in het vaandel staan en bent bereid om soms net een stapje harder te lopen dan verwacht wordt.
De opdracht bestaat uit:
Een volledig en onderhouwd inrichtings- en configuratiedocument voor de eDiensten burgerzaken. Hierin staat onder andere de gekozen inrichting, configuratiekeuzes, parameters, koppelingen en andere afhankelijkheden voor zowel de gemeente Alphen aan den Rijn als Kaag en Braassem.
Een kennisoverdrachtsdocument en overdrachtsmoment aan intern functioneel beheer. Dit omvat beschrijvingen van beheerwerkzaamheden, configuraties, werkinstrucuties en beheerssenario's gericht op duurzame borging.
Een scenario-uitwerking en plan van aanpak voor de eDiensten burgerzaken. Dit doe je samen met het bestaande projectteam. Dit omvat de planning, bestaande disciplines, risico-inventarisatie, fallback senario's en communicatiepunten richting interne en externe stakeholders.
Uiterlijk op 30 juni 2026 is er een compleet en onderbouwd opleverdossies voor het domein Dienstverlening.
Dit omvat minimaal:
De definitieve inrichting en bijhorende configuratiekeuzes van de eDiensten burgerzaken voor beide gemeenten.
Procesoptimalisatie-adviezen.
Het livegangplan inclusief risicoanalyse en fallbackscenario
Overdrachtsdocumentatie voor het interne team functioneel beheer
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.
In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.
De gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers. Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 29 december 2025, 10:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 3x 3 maanden
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: 1
Overig algemeen:
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht.
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.
