Projectleider Keten-procesoptimalisatie

Gemeente Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 6 dagen
115 36 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

13 aug 2025

Sluitingsdatum:

19 aug 2025

Begindatum:

-

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Je optimaliseert stappen die doorlopen worden van aanmelding, diagnose, trajecten tot eindstation of uitstroom binnen het participatieproces. Samen met de juiste stakeholders maak je een geïntegreerd sociaal maatschappelijk ondersteuningsplan binnen deze keten. Je gaat de keten van processen die horen bij ‘deze klantreis’ binnen de uitvoering van de Participatiewet, in kaart brengen, registreren, ordenen, kwantificeren en digitaliseren tot een dashboard. Dit dashboard dient vervolgens als stuurmiddel voor medewerkers, leiding en management.

Kandidaat omschrijving

Wij zijn op zoek naar een Senior Projectleider met een ruime werkervaring in procesoptimalisatie en digitale-data gedreven sturing.

Je kijkt over de grenzen van teams en domeinen heen. Je richt je op processen en resultaat, met aandacht voor de mens en efficiëntie. Signaleren en acteren op ontwikkelingen en het betrekken van de juiste stakeholders op het juiste moment is een belangrijke taak binnen je projectleiderschap.

Eisen

  • Kandidaat is wenselijk 25 augustus 2025 beschikbaar voor minimaal 36 uur per week voor de gehele duur van de opdracht;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als projectleider;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in procesmanagement en het optimaliseren van processen;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare proceservaring binnen gemeenten of overheden en data gedreven werken (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met implementaties binnen een gemeentelijk samenwerkingsverband (25 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met advisering in het vertalen van de businessbehoefte in relatie tot de zogenoemde management rapportage-wensen en borging van de resultaten in de bestaande organisatie, toegelicht met een duidelijk voorbeeld in het cv (35 punten);

  • Een maximaal uurtarief van € 115,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk, parkeerkosten en alle andere mogelijke kosten (5 punten);

  • Afgeronde opleiding/cursus op het gebied van procesmanagement (5 punten).

Competenties

  • Samenwerkend;

  • Resultaatgericht;

  • Omgevingsbewust;

  • Initiatiefrijk;

  • Communicatief sterk;

  • Besluitvaardig.

Organisatie en team

Onze gemeente telt 114.000 inwoners die wonen in een van de 8 kernen in het Groene Hart.

Met als missie voor alle bewoners een beter leven (geluk, welbevinden) met (positieve) gezondheid en duurzaamheid als basis voor sociaal en ruimtelijk beleid, werken ruim 900 medewerkers dagelijks aan toonaangevende dienstverlening en resultaten. Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen is hierbij kenmerkend voor de werkwijze van Alphen aan den Rijn.

De gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie met direct 4 domeinen. Binnen het Sociaal Domein, 1 van de domeinen, werken we vanaf 2025 vanuit drie beleidssectoren (Sociale Basis, Jeugd & Onderwijs, Werk, Inkomen en Zorg) en met de uitvoerende sector Serviceplein. Deze rol valt binnen de sector Werk, Inkomen en Zorg (WIZ). Wij zijn een hecht team waarin we jou graag welkom heten!

Onze visie en cultuur zie je terug in onze manier van werken, ons transparante gemeentehuis en dynamische werkomgeving. We hebben flexibele werkplekken en een Werkcafé; dé plek voor een inspirerend werkoverleg en toevallige ontmoetingen.

Gespreksinformatie

De gesprekken met de gemeente zijn gepland bij de gemeente Alphen aan den Rijn op donderdag 21 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk woensdag 20 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze uitvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 4 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 3 referenties.

Werkdagen
De werkdagen worden in overleg gepland.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Alphen aan den Rijn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Alphen aan den Rijn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.