WOO en Klachtencoordinator

Gemeente Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 6 dagen
100 32 - 36 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

20 mei 2025

Sluitingsdatum:

27 mei 2025

Begindatum:

12 jun 2025

Einddatum:

12 dec 2025

Uren per week:

32 - 36

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.

 In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied.

132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollega’s en een teamleider. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

De opdracht wordt vervuld vanuit uit Team Juridische Zaken en Inkoop - Ruimte. Het team zorgt vanuit voor integrale JZI-advisering op het gebied van contracten, aansprakelijkstellingen, verzekeringen, aanbestedingen en het fysieke domein.

Omschrijving van de opdracht
Het Team Juridische Zaken & Inkoop (verder: JZI) maakt onderdeel van de directie Bedrijfsvoering. Deze directie heeft een kader stellende en adviserende rol richting de vakteams in de verschillende domeinen van de gemeente.

Transparantie van bestuur staat zeer hoog op de agenda met de uitvoering van de Woo. Ook daarin neem jij een voortrekkersrol als Woo-coördinator en help jij de teams in Alphen met het nemen van een goed besluit. Dit doe je door het geven van gedegen, praktisch en oplossingsgericht juridisch advies. Binnen de gemeente ben jij het aanspreekpunt en de adviseur voor de

afdoening van klachten. Als klachtcoördinator adviseer jij bestuur, management en collega’s hoe met klachten om te gaan, waarbij je altijd oog houdt voor een informele afwikkeling.

Terzake in het bijzonder de WOO werkzaamheden is er een drietal projecten waarvoor tijdelijk ondersteuning wordt gevraagd:

  • Het coördineren van een zeer uitgebreide WOO uitvraag in een politiek-bestuurlijk complexe kwestie. Een deel van het werk wordt momenteel uitbesteed. Inhoudelijke aansturing van dit project is waar het om gaat.

  • De WOO uitvoering is goeddeels decentraal. De beweging is de uitvoering te centraliseren. Onderzoek vond al plaats. Na het nemen van de formele beslissing moet hieraan uitvoering gegeven worden in projectvorm.

  • Het optimaliseren en verder professionaliseren van de regie op het afwikkelen van klachten en het door ontwikkelen van het beleid.

Je brengt zaken in beweging en kunt moeiteloos schakelen in beïnvloedingsstijlen om je doel te bereiken. Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden en bent daarbij een stevige gesprekspartner op de verschillende (strategische) niveaus binnen de gemeentelijke organisatie terzake de projecten en programma’s als hierboven bedoeld.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  2. Maximaal uurtarief van € 100,- exclusief BTW / inclusief Fee en reiskosten woon-werkverkeer;

  3. Aantoonbare werkervaring in juridische advisering omtrent de WOO en projectaanpak

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Een afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo bachelor niveau; (30 punten)

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een functie met juridische inhoud op hbo/wo niveau bij een overheidsorganisatie; (30 punten)

  3. Aantoonbare werkervaring op het gebied van de WOO binnen een politiek-bestuurlijke organisatie; (40 punten)

Competenties

  • Schriftelijke en mondelinge communicatief vaardig;

  • Flexibel;

  • Klantgericht;

  • Resultaatgericht;

  • Analytisch;

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr. Deze dagen zijn flexibel én hybride in te delen over het aantal gevraagde uren.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op 2 juni 2025  tussen 14.00 uur en 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de ZZP'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.