Administratief Medewerker Senior WHT

Gemeente Amsterdam

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 5 dagen
Opdracht tarief 80Opdracht uren 32 - 36Opdracht locatie Noord-Holland

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

28 nov 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Wegens interne doorgroei van onze collega's, ontstaat er bij de afdeling Waarderen, Heffen en Toezicht, onderdeel van directie Belastingen van Gemeente Amsterdam een vacature voor een senior medewerker administratie. Onze organisatie is volop in beweging en daarom zijn wij op zoek naar een nieuwe collega die energie krijgt van het meebewegen in deze ontwikkeling om samen met ons een mensgerichte en gestroomlijnde organisatie vorm te geven. Voor deze opdracht zoeken wij de coachende vakexpert die richting geeft aan kwaliteit, proces en aan het team.

Werkzaamheden
ls Administratief Medewerker Senior WHT vervul jij een centrale rol in de uitvoering en ontwikkeling van het heffingsproces binnen Belastingen Amsterdam en het uitvoeren van de wet WOZ. Je bent inhoudelijk specialist op een of meerdere heffingen, en tegelijkertijd een coach, vraagbaak en motivator voor je collegas. Jij zorgt dat complexe dossiers deskundig worden afgehandeld, dat wet- en regelgeving correct wordt toegepast, en dat processen soepel verlopen. Je combineert je inhoudelijke expertise met coachend leiderschap en een scherp oog voor kwaliteit en voortgang. Hoewel je geen formele hierarchische positie hebt, ben je de natuurlijke trekker binnen het team. Je bent proactief, en weet wanneer en bij wie je terecht kan om ervoor te zorgen dat jouw heffing op de juiste manier, met oog voor de burger of ondernemer, wordt opgelegd.

  • Inhoudelijke expertise & casuistiek: Behandelen en fiatteren van complexe aangiften, bezwaren en klachten; Interpreteren en toepassen van verordeningen, jurisprudentie en wetgeving; Optreden als inhoudelijk vraagbaak bij lastige dossiers.

  • Kwaliteitsborging & procesverbetering: Uitvoeren van kwaliteitscontroles en toetsen op naleving van wet- en regelgeving; Analyseren van bevindingen en aandragen van verbetermaatregelen; Signaleren van knelpunten en doen van verbetervoorstellen richting proces coördinator en teamleider.

  • Coaching, begeleiding & kennisdeling: Coachen, begeleiden en inwerken van collega's binnen het team; Organiseren van kennisdeling en inhoudelijke verdieping (bijv. heffingssystemen, wetgeving); Stimuleren van eigenaarschap en proactief handelen.

  • Werkvoorraadbeheer & voortgangsbewaking: Verdeling en planning van werkvoorraden; Monitoren van voortgang en signaleren van achterstanden; Rapporteren over resultaten en knelpunten.

  • Interne en externe samenwerking: Onderhouden van contacten met burgers, bedrijven, leveranciers en ketenpartners; Afstemmen met interne stakeholders zoals Juridische Zaken, Team Ontwikkeling & Processturing en Communicatie; Bijdragen aan vertaling van beleid naar uitvoering.

  • Signalering & advisering: Signaleren van relevante ontwikkelingen in maatschappij, jurisprudentie of wetgeving; Adviseren van teamleider, proces coördinator en andere betrokkenen over impact en aanpassingen; Bijdragen aan beleidsvoorstellen en implementatie.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • De kandidaat van de voorlopig winnende Inschrijver moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • Het cv van de kandidaat is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een HBO werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis van wet- en regelgeving, jurisprudentie en beleidskaders. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • U dient in maximaal 1 A4 aan te geven waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ruime ervaring met gemeentelijke heffingen en complexe dossiers. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft sterke coachende en begeleidende vaardigheden. Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatiebrief.
  • De aangeboden kandidaat heeft het vermogen om werk te structureren, processen te verbeteren en teamleden te inspireren. Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatiebrief.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met de specifieke Amsterdamse belastingprocessen.

  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met Vyzyr (rapportages).

Competenties

  • Coachende vaardigheden

  • Proactief handelen

  • Scherp oog voor kwaliteit en voortgang

  • Stimuleren van eigenaarschap

  • Omgevingsbewustzijn

  • Samenwerken

  • Relatiebeheer

  • Initiatief

  • Resultaatgerichtheid

  • Overtuigingskracht

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever

We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collegas zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collegas, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie en onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom! Belastingen gemeente Amsterdam int jaarlijks ca. 700 miljoen euro. Dat is geld van Amsterdammers, dat is geld voor de stad. Belastingen gemeente Amsterdam draagt er zorg voor dat Amsterdammers hun rechtmatige bijdrage betalen voor de voorzieningen in de stad. Denk bijvoorbeeld aan het wegennet, het onderhoud van de grachten, de sociale voorzieningen en de leefbaarheid in de stad. Dit gebeurt door het heffen en innen van belastingen zoals de afvalstoffenheffing, onroerendzaakbelasting, toeristenbelasting etc. En hiernaast zorgt Belastingen Amsterdam ook voor de afdracht van Amsterdam aan de Rijksbelastingdienst. De burgers moeten er op kunnen vertrouwen dat Belastingen gemeente Amsterdam op een goede manier met hun gegevens en hun geld omgaat. Belastingen gemeente Amsterdam is als organisatie in ontwikkeling en streeft er elke dag naar om een risicobewuste organisatie te zijn, die effectief en resultaatgericht samenwerkt met partners in de keten. Het is een prachtige organisatie, met volop kansen en mogelijkheden voor mensen die hun nek durven uit te steken!

Gespreksinformatie

  • Aantal kandidaten dat u mag aanbieden: 2
  • Aantal kandidaten op interview: 4
  • Planning interviews: De selectieprocedure start meteen na de sluitingstermijn van 9 december en duurt maximaal 2 weken.
  • Werklocatie: Anton de Komplein 150, 1102 CW, AMSTERDAM

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden. Niet bekend

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.