Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Belastingen - Projectleider & Directiecoördinator Digitaal Samenwerken Belastingen Amsterdam

Gemeente Amsterdam

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 9 dagen
Opdracht uren 36Opdracht locatie Noord-Holland
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

De directie Belastingen bevindt zich in de tweede fase van de digitale transitie naar werken in Microsoft 365. Na de (gedeeltelijke) migratie van de G-schijf ligt de focus nu op het realiseren van een duurzame, gedragen structuur voor digitaal samenwerken. Deze fase vraagt om een ervaren projectleider die richting geeft, samenhang brengt en zorgt dat de nieuwe manier van werken daadwerkelijk landt in de organisatie. De senior projectleider is verantwoordelijk voor het leiden van deze transitie binnen Belastingen, inclusief afstemming met het MT, de afdelingshoofden en stedelijke partners. De ideale senior projectleider verbindt beleid, uitvoering en techniek, en borgt dat de organisatie digitaal volwassen kan worden met Teams, SharePoint en informatiebeheer als integraal onderdeel van het dagelijks werk.

Werkzaamheden

Als onderdeel van de afdeling Centrale Processen & Advies adviseer je de directie bij de implementatie en het werken met Teams en Sharepoint; Je signaleert tekortkomingen qua inrichting en werkwijzen en vertaalt deze naar een verbeteraanpak voor de organisatie; Je signaleert kennislacunes bij medewerkers en coordineert een aanpak gericht op kennisontwikkeling; Je stelt voortgangsrapportages op voor het MT van Belastingen.

Eisen

  • Kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • Kandidaat is in loondienst van Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen) op het moment van start van de opdracht.
  • CV van de kandidaat is toegevoegd, opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Motivatiebrief van maximaal 1 A4 is toegevoegd.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met Digitaal Samenwerken en implementaties van M365 (Teams, SharePoint) bij de gemeente Amsterdam of een andere G4-gemeente. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 8 jaar ervaring met complexe verander- en digitaliseringsprojecten binnen publieke organisaties. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor het gevraagde aantal uren en beschikbaar om ten minste een dag per week op een locatie van de gemeente de werkzaamheden te verrichten. Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatiebrief.
  • Inschrijver heeft meer dan een (1) medewerker in loondienst. Dit dient aangetoond te worden met een recent (maximaal 12 maanden oud) uittreksel van de Kamer van Koophandel.
  • Minimaal 1 relevante referentie van de aangeboden kandidaat is opgegeven.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft in het bijzonder ruime kennis en ervaring op het gebied van veranderkundige implementatietrajecten voor een overheidsorganisatie. Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatiebrief.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het ontwikkelen en implementeren van governance-structuren, informatiehuishouding en archivering volgens de Archiefwet. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat is bekend met Lean, Agile en PDCA-methodieken om oplossingen aan te dragen. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat is sterk in stakeholdermanagement en bestuurlijke sensitiviteit. Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatiebrief.

Organisatie en team

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

De opdrachtgever: De directie Belastingen van de gemeente Amsterdam wil een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collegas zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collegas, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie en onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom! Belastingen gemeente Amsterdam ontvangt jaarlijks meer dan 1 miljard euro. Dat is geld van Amsterdammers, dat is geld voor de stad. Belastingen gemeente Amsterdam draagt er zorg voor dat Amsterdammers hun rechtmatige bijdrage betalen voor de voorzieningen in de stad. Denk bijvoorbeeld aan het wegennet, het onderhoud van de grachten, de sociale voorzieningen en de leefbaarheid in de stad. Dit gebeurt door het heffen van belastingen zoals de afvalstoffenheffing, onroerendzaakbelasting, toeristenbelasting etc. En hiernaast zorgt Belastingen Amsterdam ook voor de afdracht van Amsterdam aan de Rijksbelastingdienst. De burgers moeten er op kunnen vertrouwen dat Belastingen gemeente Amsterdam op een goede manier met hun gegevens en hun geld omgaat. Belastingen gemeente Amsterdam is als organisatie volop in ontwikkeling en streeft er elke dag naar om een risicobewuste organisatie te zijn, die effectief en resultaatgericht samenwerkt met partners in de keten. Het is een prachtige organisatie, met volop kansen en mogelijkheden voor mensen die hun nek durven uit te steken!

Afdeling Centrale Processen en Advies (CP&A): CP&A levert de organisatie een 'hands on' betrouwbare en wendbare ondersteuning en is de motor voor innovatie, ontwikkeling en externe orientatie. Zowel bij het dagelijkse presteren als bij innovatieve werkwijzen. Dat doet zij samen met partners in de stad, bijdragend aan een Belastingdienst die voor Amsterdammers past in het tijdsbeeld van nu. CP&A bestaat uit Team Gegevensregie (GGR) en het Team Juridische Zaken en Advies (JZ&A): Team Gegevensregie (GGR) ondersteunt en adviseert Belastingen bij ontwikkeling en implementatie van data gedreven werken, de uitvoering van de operationele productiewerkzaamheden en bij de implementatie van nieuwe innoverende processen en producten. Team Juridische Zaken en Advies (JZ&A) draagt zorg voor de ontwikkeling van het fiscaal beleid en het voeren van procedures die daar betrekking op hebben. JZ&A adviseert over de interne- en externe communicatie, compliance en risicomanagement en legt de verbinding tussen bestuurlijke ontwikkelingen in college en raad en de uitvoeringspraktijk van Belastingen en omgekeerd.

Gespreksinformatie

De selectieprocedure start meteen na de sluitingstermijn van 25 november en duurt max 2 weken. Sollicitatiegesprekken worden gehouden op 9 en/of 16 december 2025.

Werklocatie: Anton de Komplein 150, 1102 CW, Amsterdam Zuidoost.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Startdatum: 01-01-2026

Einddatum: 31-12-2026

Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

Aantal kandidaten dat u mag aanbieden: 1

Aantal kandidaten op interview: 3

De Nota van Inlichtingen wordt uiterlijk de werkdag na de bovengenoemde datum verstrekt. De wervingsadviseur kan besluiten om een vraag eerder te beantwoorden. Zolang deze offerteaanvraag openstaat heeft u als leverancier alleen met het Team Tijdelijke Externe Inzet contact over deze aanvraag.

Op deze offerteaanvraag zijn de door u eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.

Bijgesloten overeenkomst (4) is van toepassing op deze aanbesteding. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomst van toepassing.

Informatie over bedrijfsgegevens, het Uniforme Europees Aanbestedingsdocument (UEA), uittreksel Kamer van Koophandel en bedrijfsverzekeringspolis dient bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn, conform de Leidraad Externe Inzet gemeente Amsterdam (AFI-2023-0360). De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel van de Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie. Na het indienen van een offerte op een opdracht kan dit niet meer gewijzigd of aangepast worden.

Leverancier dient te handelen conform de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel.

Voor uitgebreidere functieomschrijvingen verwijzen wij u naar de vragenlijst 'informatie en criteria kandidaat'.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.