Data - Data engineer

Gemeente Amsterdam

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 7 dagen
115 36 Noord-Holland

Publicatiedatum:

25 jun 2025

Sluitingsdatum:

4 jul 2025

Begindatum:

28 jul 2025

Einddatum:

27 jul 2026

Uren per week:

36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

Digitalisering bij gemeente Amsterdam
Bewoners, ondernemers en bezoekers van de stad Amsterdam verwachten een optimaal functionerende stad die aansluit bij de digitale toekomst. Dat betekent dat wij als gemeente moeten blijven innoveren om een steeds sneller transformerende stad gepast te kunnen blijven coördineren en bedienen. Daarom digitaliseert het i-domein, het IT, Innovatie & Data onderdeel van gemeente Amsterdam, de dienstverlening aan de stad in rap tempo. Zodat we een voorbeeldfunctie kunnen uitdragen in het op een veilige, verantwoorde en toekomstbestendige manier omgaan met technologie en informatie voor en in onze stad. Door een vooruitziende blik en inrichting van diensten, vormt de gemeente Amsterdam daarnaast een optimaal solide entiteit die bestand is tegen een toenemende dreiging van buitenaf voor ons digitale netwerk. Digitaliseren betekent hoofdzakelijk dat we fors investeren komende jaren in de hiervoor benodigde kennis en competenties van onze medewerkers, dat we gemeentebrede omscholingstrajecten voor banen van de toekomst organiseren en dat agile werken de norm is in het IT, Innovatie & Data onderdeel. 

Opdrachtomschrijving
Het datamanagementteam is er om de verschillende datateams te ondersteunen bij het creëren van dataproducten. Het team is verantwoordelijk voor het implementeren van generieke tools, standaarden en standaardwerkprocedures, zodat datateams dataproducten beschikbaar kunnen stellen. Dit gebeurt op basis van raamwerken en richtlijnen die zijn opgesteld door het team Data Gedreven Werken binnen de data office. De meest gebruikte methodologie bij het ontwikkelen van softwaresystemen is agile scrum (SAFe).

Werkzaamheden
Als datamanagement engineer word je onderdeel van het ontwikkelteam binnen het datamanagementteam. Samen met 3 andere data engineers werk je aan het ontwikkelen en onderhouden van verschillende oplossingen die het proces van het ontwikkelen van een hoogwaardig dataproduct door datateams ondersteunen. In deze rol werk je veel samen met de engineers binnen het team, de PO, functional topics leads, (solution) architects en developers uit andere teams.

Data Management Engineer richt zich ten minste op de volgende resultaten:

  • Verhogen van zowel de interpreteerbaarheid als de kwaliteit van data op het centrale dataplatform/datawarehouse;

  • Toegankelijk maken van selfservice-tools voor collega’s binnen en buiten het I-domein, zodat zij datagedreven kunnen werken;

  • Inzicht in de kwaliteit van de geleverde data, met het oog op verbetering en betrouwbaarheid van diezelfde data;

  •  Automatisering van gestandaardiseerde datamanagement processen, zodat data sneller en betrouwbaarder toegankelijk is;

  •  Integratie en modellering van data volgens richtlijnen en standaarden van het data office en volgens architectuurprincipes;

  •  Overzicht bewaken van de data supplychain, lineage en data lifecycle management;

  •  Integratie en modellering van data volgens richtlijnen en standaarden van het data office en volgens architectuurprincipes;

  •  Overzicht bewaken van de data supplychain, lineage en data lifecycle management.

Eisen

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een HBO werk- en denkniveau.

  3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring als data (management) engineer, met operationele datamanagement activiteiten en data integratie.

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar kennis van en ervaring met Python (scripting, ontwikkeling, unit testcases schrijven, inzicht in de fastAPI-architectuur), SQL, databases en ETL/ELT processen

  5. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar kennis van en ervaring met DevOps, Continuous Integration en Continuous Delivery in een Agile/Scrum omgeving.

  6. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar werkervaring met Databricks.

Wensen en competenties

Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar inzicht in Azure-diensten zoals Log Analytics, ADLS Gen2, Key Vault.
    40p

  2. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met datagovernance en kwaliteit-oplossingen (Purview, Great Expectations).
    40p

  3. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 115,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20p

Competenties
24 Punten

  • Analytisch vermogen     

  • Samenwerken                 

  • Initiatief                 

  • Ontwikkelingsgerichtheid (in Samenwerken)       

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Overig

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • Werklocatie: President Kennedylaan, 923, 1079MZ, AMSTERDAM

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.