Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Dig. Strategie en Informatie - Digitale Rechten Officer senior

Gemeente Amsterdam

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 21 dagen
Opdracht uren 32 - 36Opdracht locatie Noord-Holland

Begindatum:

19 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

10 dec 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

We zoeken een senior digitale rechten en algoritme officer. Als senior digitale rechten-en algoritme officer werk je aan het bevorderen van een verantwoorde en transparante inzet van digitale technologie binnen de gemeente Amsterdam. Je werkt aan twee programma's: het actieplan Grip op Technologie en het PvA Algoritmes. Je ontwikkelt en verbetert beleidskaders, zoals het algoritmebeheerskader, werkt aan de herijking van de TaDa-waarden en zorgt ervoor dat een nieuw instrument zoals een Bias Impact Assesment goed werkt in de praktijk. Met jouw expertise draag je bij aan het waarborgen van digitale rechten, ethiek en privacy in Amsterdam.


Werkzaamheden

  • Een gezamenlijk compliance advies opstellen voor de inzet van een nieuw AI-systeem die de gemeente wil inzetten;
  • De resultaten van waardensessies met ambtenaren verwerken in een voorstel voor nieuwe TaDa-waarden;
  • De directie P&O feedback geven op de nulmeting over AI-geletterdheid binnen de gemeente;
  • Een intakegesprek voor een Ethische Bijsluitersessie met een projectteam voeren.

Eisen

  • Kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • De kandidaat moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende afgeronde WO-opleiding in (informatie)recht, AI, bestuurskunde of een andere relevante opleiding. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beeindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring bij een overheid, en/of adviesbureau of consultancybureau die de publieke sector adviseert. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met het beleid maken over, ontwikkelen van, of afwegingen maken over de inzet van algoritmes. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal aantoonbare ervaring met het maken van ethische afwegingen bij de inzet van technologie. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een afgeronde CAICO-opleiding of vergelijkbaar (Certified AI Compliance Officer). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beeindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een afgeronde opleiding over het begeleiden van ethische afwegingen, zoals de opleiding Gespreksleider Data Ethiek. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beeindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het toetsen van algoritmes/AI aan compliance vereisten binnen een overheidsinstelling. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.


De opdrachtgever(s)

Je werkt vanuit de Vakgroep Digitale Rechten, Ethiek en Privacy, waarin we vanuit verschillende expertises en disciplines kijken naar het gebruik van digitale technologie door de gemeente. Vanuit onze expertise geven we in de besluitvorming gevraagd en ongevraagd advies aan collegas bij het maken van beslissingen. We koppelen de juridische en ethische kwesties bij het gebruik van digitale technologieen aan domein-specifieke contexten. Hiervoor bouwen we een sterk netwerk op binnen de gemeente, maar ook buiten de gemeente. Digitale rechten, ethiek en privacy zijn namelijk thema's die niet alleen de gemeente raakt, maar juist ook betrokkenheid vraagt vanuit stakeholders in de stad. Daarom volgen we nationale en internationale ontwikkelingen op dit gebied en vertalen we deze door naar de te bereiken resultaten en praktische kaders binnen Amsterdam.

Gespreksinformatie

Aantal kandidaten dat u mag aanbieden: 1

Aantal kandidaten op interview: 3

Planning interviews: In de 1e week van januari worden er digitale gesprekken van 30 min per kandidaat georganiseerd.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht. Inschrijver voldoet minimaal aan het feit dat Inschrijver: Loonbelasting en werknemerspremies afdraagt (en hiermee verzekerd is binnen het sociale stelsel) voor de betreffende kandidaat die de opdracht uitvoert; Een werkgeversgezag heeft tussen Inschrijver en kandidaat (die de opdracht uitvoert); Voldoet aan alle werkgeversverplichtingen, zoals 2 jaar doorbetalingsverplichting bij ziekte, de Wet Poortwachter of de WAADI. De gemeente kan Inschrijver verzoeken om schriftelijk aan te tonen dat Inschrijver voldoet aan bovenstaande punten.

Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).

Bijgesloten overeenkomst (4) is van toepassing op deze aanbesteding. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomst van toepassing.

Uit het huidige uittreksel van Kamer van Koophandel van Inschrijver blijkt dat Inschrijver meer dan een (1) medewerker (werkzame personen) in loondienst heeft. Inschrijver toont dit aan door het indienen van een recent (maximaal 12 maanden oud op moment van Inschrijving op deze Opdracht) uittreksel van de Kamer van Koophandel van Inschrijver. Indien Inschrijver niet voldoet aan deze eis zal Inschrijving terzijde worden gelegd.

Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel.

U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat (organisatie naam, contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon). Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.

Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN - De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out).

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.