Dig. Strategie en Informatie - Senior Digitale Rechten en Algoritme Officer

Gemeente Amsterdam

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 10 dagen
110 32 - 36 Noord-Holland

Begindatum:

3 nov 2025

Einddatum:

17 apr 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

2 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Ter vervanging van een collega die langer met verlof gaat zoeken we een senior digitale rechten en algoritme officer. Als senior digitale rechten en algoritme officer werk je aan het bevorderen van een verantwoorde en transparante inzet van digitale technologie binnen de gemeente Amsterdam. Je speelt een sleutelrol in de uitvoering van het Plan van Aanpak Algoritmes en de implementatie van de AI-verordening. Je ontwikkelt en verbetert beleidskaders, zoals het algoritmebeheerskader, en zorgt ervoor dat nieuwe inkoopvoorwaarden voor algoritmische toepassingen effectief worden geïntegreerd in werkprocessen. Daarnaast adviseer je over juridische en ethische vraagstukken, schrijf je raadsinformatiebrieven en werk je samen met nationale en internationale partners aan een gezamenlijke aanpak voor de classificatie en toetsing van algoritmes. Met jouw expertise draag je bij aan het waarborgen van digitale rechten, ethiek en privacy in Amsterdam. 

Je werkt binnen het Digitale Rechten-team, waar we multidisciplinair samenwerken om het algoritmebeheerskader stevig neer te zetten.

Werkzaamheden:

  • Je bent verantwoordelijk voor het doorontwikkelen van het algoritmekader van de gemeente Amsterdam;

  • Je werkt samen met de afdeling Inkoop om de nieuwe inkoopvoorwaarden voor algoritmische toepassingen goed te integreren in hun werkproces;

  • Je bent verantwoordelijk voor het schrijven van een raadsinformatiebrief over de voortgang van het Plan van Aanpak Algoritmes;

  • Je overlegt met de G4 en de VNG over een gezamenlijke aanpak voor de classificatie van algoritmes;

  • Je stelt een memo op waarin we bevestigen dat een potentieel nieuw systeem onder de AI-verordening wordt aangemerkt als hoog-risico-AI.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd;

  2. De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende WO-opleiding in de richting van (informatie)recht, AI, bestuurskunde of een andere relevante opleiding.

    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd;

  3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeente of andere grote overheidsinstelling op het gebied van compliance;

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal  2 jaar ervaring met het beleid maken over, ontwikkelen van, of afwegingen maken over de inzet van algoritmes;

  5. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van technische aspecten van algoritmes waaronder AI, zoals machine learning;

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat is in het bezit van het  CAICO-opleiding (Certified AI Compliance Officer).

    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd;
    20p

  2. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het toetsen van algoritmes aan compliance vereisten binnen een overheidsinstelling;
    20p

  3. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het begeleiden van of het uitvoeren van bias-analyses op algoritmes;
    20p

  4. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 110,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    40p

Competenties

  • Resultaatgerichtheid:
    Concrete doelen als uitgangspunt nemen voor het eigen gedrag en hieraan vasthouden totdat het doel bereikt is.
    5p

  • Verantwoordelijkheid: 
    Is aanspreekbaar op eigen handelen en/of dat van anderen en neemt de consequenties. 
    5p

  • Samenwerken: 
    Levert een constructieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat, in het bijzonder aan de sfeer en de relaties binnen de groep of het team.
    5p

  • Omgevingsbewustzijn: 
    Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over vakinhoudelijke, organisatorische, maatschappelijke, politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie of organisatie.
    5p

  • Overtuigingskracht: 
    Oefent, op basis van persoonlijk overwicht, invloed uit op mensen en situaties, gericht op acceptatie en het overwinnen van weerstanden. Communiceert ideeën duidelijk en stellig.
    5p

  • Analytisch vermogen:
    Kan hoofd- en bijzaken onderscheiden, een vraagstelling in onderdelen uitsplitsen en logische verbanden leggen tussen de verschillende deelaspecten.
    5p

Organisatie en team

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

Je werkt vanuit de Vakgroep Digitale Rechten, Ethiek en Privacy, waarin we vanuit verschillende expertises en disciplines kijken naar het gebruik van digitale technologie door de gemeente. Vanuit onze expertise geven we in de besluitvorming gevraagd en ongevraagd advies aan collega’s bij het maken van beslissingen. We koppelen de juridische en ethische kwesties bij het gebruik van digitale technologieën aan domein-specifieke contexten. Hiervoor bouwen we een sterk netwerk op binnen de gemeente, maar ook buiten de gemeente. Digitale rechten, ethiek en privacy zijn namelijk thema's die niet alleen de gemeente raakt, maar juist ook betrokkenheid vraagt vanuit stakeholders in de stad. Daarom volgen we nationale en internationale ontwikkelingen op dit gebied en vertalen we deze door naar de te bereiken resultaten en praktische kaders binnen Amsterdam.    

Gespreksinformatie

Planning interviews
Z.s.m. na sluiting

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

We werken hybride: 50% op kantoor in Amsterdam-Oost en 50% vanuit huis of een andere locatie naar keuze. Dit doen we in een informele, maar professionele werksfeer. 

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Werklocatie: Oranje-Vrijstaatplein, 2, 1093NG, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.