Digitalisering en Innovatie - I-lead

Gemeente Amsterdam

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 6 dagen
Geen maximum 36 Noord-Holland

Publicatiedatum:

26 mei 2025

Sluitingsdatum:

5 jun 2025

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

30 nov 2025

Uren per week:

36

pdrachtomschrijving

Amsterdam heeft grote opgaven voor de komende jaren; zoals het vergroten van het woningaanbod, het tegengaan van kansengelijkheid, het bevorderen van zorg en welzijn met de partners in de stad en het creëren van een veilige, leefbare en een toegankelijke stad. Dit brengt de nodige digitale uitdagingen met zich mee. Als i-lead (N-2) sta je hier middenin. Je opereert in een speelveld dat volop in ontwikkeling is. Deze ontwikkelingen komen zowel vanuit de lijndirecties als vanuit de digitale transformatie van de gemeente Amsterdam. Er is geen dag hetzelfde en dat vind je leuk.

Opsomming van de belangrijkste werkzaamheden:
- Als i-lead (N-2) bij de gemeente Amsterdam geef je samen met de lijndirectie(s) richting aan de digitale ontwikkelingen. Je bent op accountniveau niveau de strategisch partner van de lijn en het eerste aanspreekpunt voor de inhoudelijke directie(s);Afstemming zoeken met je cluster i-lead en lijndirectie(s) over dossiers die extra aandacht behoeven. Zowel inhoudelijk gerelateerd aan de opgave back log of accountportfolio als op vraagstukken rondom compliance, continue verbeteren en transformatie;
- Je bent op accountniveau resultaatverantwoordelijk en je hebt een integrale verantwoordelijkheid voor alles wat vanuit het i-domein voor het account / voor de directie geleverd wordt. Denk aan: portfolio, beheer, compliance, data, digitale voorzieningen en innovatie;
- We zijn specifiek op zoek naar een i-lead voor de opgave Strategie en Beleid. Focus van de opgave ligt onder andere op de werkwijze rond Quailty Assurance en i-Control. Daarbij gaat de aandacht uit naar actiegerichte en integrale risicorapportages en de bewustwording van zowel i-Domein als lijn op Quality Assurance. Aandacht is ook nodig binnen de opgave op de volgende onderwerpen: data-office, duurzame digitalisering, AI, digitale strategie, nieuwe wetgeving en innovatie. Daarbij is vooral van belang dat je de diverse partners binnen het i-Domein goed kunt betrekken en vraagstukken kunt opwerken naar besluitvorming;
- Je bent onderdeel van het clusterteam en stemt af met de cluster i-lead over de inhoud en cluster brede ontwikkelingen.

Werkzaamheden

  • Je bent verantwoordelijk voor sturing op het portfolio en voor de werkwijzen binnen het account. Je zorgt voor een duidelijke vastgestelde roadmap, voor het portfolio en de back-log welke aansluit bij de behoefte van de betreffende lijndirectie(s);

  • Het continue afstemmen met de lijndirecties t.a.v. ontwikkelingen, behoeften en randvoorwaarden. Het vormgeven van OWW in de accounts gericht op het realiseren van de gezamenlijk en inhoudelijke roadmap in lijn met de afgesproken Business- en Digitaliseringsdoelen;

  • Het opstellen van een actuele, goed georganiseerde en geprioriteerd portfolio waarin samenhang is met belangrijke randvoorwaarden, zoals generieke voorzieningen en het realiseren van de afgesproken kwartaaldoelen;

  • Het stellen van prioriteiten binnen het afgesproken portfolio en het sturing geven aan de realisatie van de inhoudelijke (digitale) producten;

  • Het goed in beeld hebben van hetgeen nodig is om de continuïteit van de dienstverlening (compliance, beheer en onderhoud) te garanderen en het borgen dat er voldoende ruimte is op het portfolio om hier ook uitvoer aan te kunnen geven;

  • Het richting geven en communiceren van doelstellingen naar de organisatie (lijndirectie en idomein) door middel van kwartaalsturing waardoor digitaliseringsinitiatieven op het portfolio concreet worden vertaald naar concrete kwartaaldeliverables voor de vakgroepen;

  • Tot slot ga je over het afstemmen van de inhoud, capaciteit, financiën en planning tussen onderdelen in het i-Domein (Digitalisering en Innovatie, Digitale voorzieningen, Dataorganisatie en Strategie en Informatie).

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Daarnaast is de directie verantwoordelijk voor het bestuurlijk en ambtelijk agenderen en het organiseren van benodigde innovatie op de strategische opgaven van de stad en voor kennisontwikkeling op het gebied van technologie en data. De directie Digitalisering en Innovatie bestaat uit ongeveer 400 medewerkers, verdeeld over 6 onderdelen.

Eis - Draaideurconstructie
Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam?

Let op antwoordmogelijkheden:
Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)

Eis - Eigen Verklaring Arbeidsovereenkomst tussen Inschrijver en Kandidaat

De kandidaat van de voorlopig winnende Inschrijver (voornemen tot gunnen opdracht) moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).

De voorlopig winnende Inschrijver levert binnen 2 werkdagen na het bericht van het voornemen tot gunning via Mercell deze, door de voorlopig winnende Inschrijver en aangeboden kandidaat getekende versie van de Eigen Verklaring aan.

Als dit document niet tijdig is aangeleverd wordt de Inschrijving terzijde gelegd.

De gemeente is gerechtigd eventueel aanvullende stukken op te vragen ter onderbouwing van de eis.

Let op antwoordmogelijkheden:
Ja, kandidaat is in loondienst van Inschrijver.
Nee, kandidaat is niet in loondienst van Inschrijver. (KO)

Kennis

  • Eis - CV toevoegen
    U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
    Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
    Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.

  • Eis - Werk- en denkniveau
    De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau.

  • Eis - Toevoegen motivatie
    Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.

    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

Ervaring

  • Eis - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de aansturing van complexe IT verander programma's. 

  • Eis - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een gemeentelijke organisatie. 

  • Eis - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in het aansturen, ceremonies organiseren, het begeleiden en werken met agile teams. 

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat is opgeleid en heeft een recente werkervaring in de rol van Business Owner Safe, Leading Safe. 

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft kennis van actuele trends en ontwikkelingen op het gebied van digitale transformaties en innovaties. 

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met transformaties van overheidsorganisatie naar opgavegericht werken en implementatie van het Safe gedachtengoed. 

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft een studie op het gebied van informatiekunde-/management, informatica of computer science. 

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.