Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland
Begindatum:
2 feb 2026Einddatum:
31 jul 2026Publicatiedatum:
19 dec 2025De organisatie van de GGD bestaat uit 9 lijnafdelingen die op een zeer uiteenlopend aantal gebieden in de maatschappij actief zijn:
Van infectieziekten bestrijding, jeugdgezondheidszorg, maatschappelijk geestelijke gezondheidszorg en forensische geneeskunde tot veilig thuis en het bevorderen van een gezonde leefomgeving. Elke afdeling wordt ondersteund door een bedrijfsbureau. Het bedrijfsbureau verzorgt ieder voor hun eigen lijnafdelingen de financiën, business intelligence, functioneel applicatie beheer, specifieke (zorg)administraties, het secretariaat en waar van toepassing kwaliteitsmanagement en huisvestiging.
De beleidsadviseur data speelt bij JGZ Amsterdam een sleutelrol in het verbinden van zorgpraktijk, beleid en systemen. Je onderzoekt processen en informatiebehoeften en vertaalt deze naar concrete oplossingen die de kwaliteit van de JGZ versterken. Met jou analytisch vermogen breng je werkstromen in kaart, signaleer je knelpunten en adviseer je over verbeteringen die echt verschil maken. Je werkt nauw samen met zorgprofessionals, teamleiders en het beleidsteam om wensen te vertalen naar heldere requirements en bruikbare rapportages. Zo zorg je dat data en systemen optimaal bijdragen aan de dagelijkse praktijk en de strategische koers.
Werkzaamheden:
Analyseren: werkprocessen en informatiestromen in kaart brengen en knelpunten signaleren.
Inventariseren en vertalen: wensen en behoeften ophalen bij zorgprofessionals en management en vertalen naar duidelijke requirements of user stories.
Adviseren: impact analyses en business cases opstellen; adviseren over verbeteringen in processen en systemen.
Begeleiden: deelnemen aan projecten (bv, Agile), ondersteunen bij implementatie en testen van nieuwe oplossingen.
Communiceren: zorgen voor heldere afstemming tussen management, gebruikers en systemen.
Begeleiden en trainen: het opleiden en trainen van nieuwe medewerkers t.a.v. gebruik van DIVER en rapportages of introduceren van nieuwe rapportages.
Specifieke JGZ/DIVER taken:
Berekenen en bewaken van het basispakket JGZ.
Opstellen en monitoren van de begroting in DIVER.
Analyseren van data uit DIVER en omzetten naar producten uit de P&C-cyclus.
Coördineren van updates en optimalisaties in DIVER in samenwerking met leveranciers en functioneel beheer.
Kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam (KO).
De kandidaat moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen) (KO).
Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo/wo opleiding bij voorkeur in Bedrijfskunde. Het document dient meegenomen te worden naar het interview.
Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
De aangeboden kandidaat is in het bezit van Cybersecurity/informatiebeveiliging. Het document dient meegenomen te worden naar het interview.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring als beleidsadviseur data, data analist of business controller in de (jeugd)zorg.
De aangeboden kandidaat heeft (minimaal 2 jaar) kennis van DIVER, ervaring met DIVER of soortgelijke tool.
U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. De referent dient op de hoogte te zijn.
De aangeboden kandidaat is in het bezit van het PSM1 certificaat.
De aangeboden kandidaat kan schakelen tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar aantoonbare affiniteit en werkervaring met data en publieke gezondheidszorg (jeugd).
De aangeboden kandidaat is bekend met Agile/Scrum-werkwijze.
Analytisch vermogen
Inventiviteit
Omgevingsbewustzijn
Samenwerken
Resultaatgerichtheid
Overtuigingskracht
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
GGD Amsterdam
Gelijke kansen op gezondheid voor iedereen. Het moet niet uitmaken wie je bent, wat je doet of waar je vandaan komt. GGD Amsterdam zet zich in om de fysieke en mentale gezondheid van iedereen in de regio Amsterdam-Amstelland te bewaken, beschermen en te verbeteren. De GGD Amsterdam is de grootste en oudste Geneeskundige en Gezondheidsdienst van Nederland. Er werken momenteel ca. 1.400 medewerkers.
Jeugdgezondheidszorg
De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) is er voor alle (ongeboren) kinderen, jongeren tot 23 jaar en hun ouder(s) /verzorger(s) in Amsterdam en Amstelland. Er werken ruim 450 medewerkers op 30 locaties. We volgen preventief de groei, gezondheid en ontwikkeling van kinderen en jongeren, geven vaccinaties en ondersteunen ouders bij lichte opvoedvragen. Elke dag levert iedere JGZ-professional een bijdrage aan onze missie: gelijke kansen voor kinderen en jongeren om gezond en veilig op te groeien.
Informatie bedrijfsbureau
Je komt te werken in het team Bedrijfsbureau Jeugdgezondheidszorg. Naast beleidsmedewerkers zijn hier ook collegas werkzaam op het vlak van financien en zorgsystemen.Je stemt met de betreffende teammanagers af waar je je binnen het databeleid op gaat richten. In geval van pieken in de planning kun je bij zowel je directe collega's als de manager bedrijfsbureau terecht.
Aantal kandidaten op interview: 3.
Planning interviews: nader te bepalen.
Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview.
Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
De kandidaat moet de documenten voor opleiding en certificaten meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
Optie tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: 1 fte
Overig algemeen:
De administratieve partner nodigt u uit om een offerte aan te bieden op deze offerteaanvraag.
Bijgesloten overeenkomst (4) is van toepassing op deze aanbesteding. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomst van toepassing.
Inschrijver heeft bij het kwalificeren (toelating) voor het dynamische aankoopsysteem van de gemeente haar bedrijfsgegevens almede de Uniforme Europees Aanbestedingsdocument (UEA), het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis ingediend. Alle in het dynamische aankoopsysteem ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, de meest recente versie van het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn.
De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel van de Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie.
Uit het huidige uittreksel van Kamer van Koophandel van Inschrijver blijkt dat Inschrijver meer dan een (1) medewerker (werkzame personen) in loondienst heeft. Inschrijver toont dit aan door het indienen van een recent (maximaal 12 maanden oud op moment van Inschrijving op deze Opdracht) uittreksel van de Kamer van Koophandel van Inschrijver. Indien Inschrijver niet voldoet aan deze eis zal Inschrijving terzijde worden gelegd.
Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI).
Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel.
De gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden.
Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.
