Jeugd, Zorg en Diversiteit - Projectmanager

Gemeente Amsterdam

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 4 dagen
140 20 - 24 Noord-Holland

Publicatiedatum:

10 jul 2025

Sluitingsdatum:

21 jul 2025

Begindatum:

15 aug 2025

Einddatum:

14 aug 2026

Uren per week:

20 - 24

Omschrijving

Het doel is het vervangen van een ‘end of life systeem’. En alle data van het oude systeem moet worden gemigreerd naar Zorgned. Om dit hele project soepel te laten verlopen zoeken we een projectmanager met een helicopterview, die ons door dit taaie proces kan leiden en leiding kan geven aan een projectteam.

De huidige informatievoorziening (IV) voor de keten GGD en zorgaanbieders voldoet niet meer aan de hedendaagse eisen. Het doel van dit project en die van de projectleider is om de informatiehuishouding van de keten Beschermd Verblijf Begeleid Thuis opnieuw in te richten volgens een doelarchitectuur en de wensen vanuit de keten. Een belangrijk speerpunt is het vervangen van de huidige front-end applicatie. Eerst wordt er gewerkt aan het realiseren van een verbeterd ketenproces om een weloverwogen keuze te maken voor de inrichting van het informatievoorzieningslandschap. Daarnaast zal er een programma van eisen worden opgesteld om te toetsen of een bestaande applicatie binnen de gemeente geschikt is. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal er een nieuwe aanbesteding plaatsvinden.

De BVBT-keten is een platte, gesegmenteerde keten in verandering, met relatief veel beleidsmedewerkers en ketenpartners. Bij BVBT vinden tegelijkertijd veranderingen in organisatie en in de processen plaats. Het project vereist daarom voortdurende afstemming met andere ontwikkelingen. De keten is divers in partners en mogelijkheden, wat vraagt om veel aandacht voor alle ketenpartners. Naast projectmanagement wordt changemanagement ingezet om de organisatie te begeleiden bij de adoptie van de veranderingen.

De projectleider geeft leiding en sturing aan het project en het projectteam volgens de principes van Prince2 en het beleidskader van het Amsterdamse projectmanagementproces. De projectleider werkt nauw samen met beleidsmedewerkers, ketenpartners, IT-specialisten en andere stakeholders binnen de BVBT-keten. Er is voortdurende afstemming nodig met verschillende partners en lopende veranderingen binnen de keten.

Bestanddelen van de opdracht

Het programma bestaat uit vier deelprojecten:

  1. BVBT voorzieningen

  2. Algemene voorzieningen

  3. Vervanging Trajectus door ZorgNed

  4. Quality Assurance & Testmanagement

Ieder deelproject kent een eigen fasering:

  • Inventarisatie & analyse

  • Ontwerp

  • Bouw & implementatie

  • Test & acceptatie

  • GO/NOGO-besluit

  • Migratie

  • Decharge & overdracht

Op te leveren resultaat

  • Vervanging van Trajectus door ZorgNed, inclusief conversie van bestaande data.

  • Nieuwe inrichting van de werkprocessen voor BVBT en Algemene Voorzieningen.

  • Volledige uitvoering van testtrajecten (TAT, FAT, GAT, KAT).

  • Waarborging van privacy & security conform AVG en BIO.

  • Real-time inzicht in voortgang via Jira.

  • Overdracht en afsluiting van het project met formele decharge via de stuurgroep.

Afstemming

  1. Inventarisatie- en analysefase proces BVBT
    In deze fase worden de processen van BVBT geïnventariseerd.
    Geplande startdatum: juni 2025
    Geplande einddatum: september 2025

  2. Inventarisatie- en analysefase proces Algemene Voorzieningen
    In deze fase vindt de inventarisatie van de processen van Algemene Voorzieningen plaats.
    Geplande startdatum: juni 2025
    Geplande einddatum: september 2025

  3. Inventarisatie- en analysefase ZorgNed
    Deze fase richt zich op het inventariseren van de technische eisen ter vervanging van Trajectus.
    Geplande startdatum: juni 2025
    Geplande einddatum: augustus 2025

  4. Ontwerpfase BVBT
    In deze fase wordt het ketenproces voor BVBT ontworpen.
    Geplande startdatum: oktober 2025
    Geplande einddatum: maart 2026

  5. Ontwerpfase Algemene Voorzieningen
    Deze fase omvat het ontwerp van het ketenproces voor Algemene Voorzieningen.
    Geplande startdatum: oktober 2025
    Geplande einddatum: maart 2026

  6. Contract ZorgNed
    In deze fase wordt het geaccordeerde contract met ZorgNed opgesteld.
    Geplande startdatum: juni 2025
    Geplande einddatum: augustus 2025

  7. Bouw- en implementatiefase ZorgNed
    In deze fase wordt de OTAP-omgeving van de ZorgNed-applicatie ingericht conform de gestelde functionele wensen, eisen en wettelijke vereisten.
    Geplande startdatum: september 2025
    Geplande einddatum: maart 2026

  8. Test- en acceptatiefase
    De applicatie wordt getest en goedgekeurd aan de hand van testcases, en wordt getoetst volgens FAT (Functionele Acceptatie Test), GAT (Gebruikers Acceptatie Test) en KAT (Keten Acceptatie Test).
    Geplande startdatum: september 2025
    Geplande einddatum: september 2026

  9. GO/NOGO-fase
    Er wordt een stabiele ingerichte omgeving opgeleverd, die wordt geaccordeerd door de ketengebruikers.
    Geplande datum: september 2026

  10. Migratiefase
    In deze fase worden de opgeschoonde en voorbereide databases gemigreerd naar de productieomgeving.
    Geplande datum: oktober 2026

  11. Decharge- en overgangsfase
    Na acceptatie van de productieomgeving vindt de overdracht plaats naar de staande organisatie. De programmamanager wordt gedechargeerd.
    Geplande datum: oktober 2026

  12. Programmaondersteuning
    Gedurende het gehele programma is er ondersteuning vanuit PMO en communicatie.
    Geplande startdatum: september 2025
    Geplande einddatum: oktober 2026

Werkzaamheden

  • Leiding geven aan de verkenning-, definitie-, realisatie- en nazorgfase van het project;

  • Samenwerken met projectleiders, beleidsmedewerkers en ketenpartners binnen de BVBT-keten;

  • Opstellen en toetsen van een programma van eisen;

  • Coördineren van de aanbesteding of selectie van een nieuwe applicatie;

  • Implementeren van de nieuwe informatievoorzieningsoplossing;

  • Zorg dragen voor change-management en begeleiding bij de adoptie van veranderingen.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau.

  3. De aangeboden kandidaat is in het bezit van het certificaten: PRINCE 2 / Scrum Master / Agile expert of Artificial Intelligence.
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  4. De aangeboden kandidaat heeft binnen de afgelopen 7 jaar ervaring als projectmanager in het leiden van migraties van IT-systemen.

  5. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring binnen de ICT-sector, waarbij ruime ervaring bij complexiteit van het project.

  6. De aangeboden kandidaat heeft recente ervaring als Projectmanager ICT bij een G4-gemeente.

  7. De aangeboden kandidaat heeft recente ervaring met het uitvoeren van Europese aanbesteding gericht op ICT-dienstverlening of -systemen.

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft kandidaat heeft gewerkt aan ICT-projecten binnen zorginstellingen of zorgketens.
    25p

  2. De aangeboden kandidaat heeft kandidaat heeft aantoonbaar processen geanalyseerd en geoptimaliseerd in het kader van ICT-vernieuwing.
    20p

  3. Het uurtarief voor deze tender bedraagt minimaal € 130,- en maximaal € 140,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20p

Competenties

  • Analytisch vermogen 
    10p

  • Omgevingsbewustzijn   
    10p

  • Samenwerken   
    10p

  • Relatiebeheer 
    10p

  • Resultaatgerichtheid 
    10p

  • Overtuigingskracht   
    10p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De afdeling Jeugd, Zorg en Diversiteit is samen met de stadsdelen verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en is onderdeel van de directie Jeugd, Zorg en Diversiteit (JZD) binnen het cluster Sociaal van de gemeente Amsterdam. Het primaire proces van het leveren van Wmo zorg vindt plaats bij de zorgaanbieders die door de gemeente hiervoor zijn gecontracteerd of worden gesubsidieerd.

Het team Opvang is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en mede uitvoeren van beleid rondom daklozen problematiek in Amsterdam. Hiervoor is het Beleidsprogramma Versterking Aanpak Dakloosheid ontwikkeld. Momenteel wordt gewerkt aan een intensivering van deze aanpak. Er worden opvanglocaties gerealiseerd, toegang tot ondersteuning verzorgd, ingezet op het voorkomen van dakloosheid, samenwerking met andere (grote) gemeenten en regiogemeenten onderhouden, data verzameld die helpen beleid inzichtelijk te maken, aanbesteed, gemonitord, deelgenomen aan overlegstructuren met zorgaanbieders of belangenbehartigers en gesubsidieerd. Er werken 24 beleidsmedewerkers en 3 strategen bij team Opvang.

Gespreksinformatie

Planning interviews
Nader te bepalen

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Optioneel tot verlenging conform duur werkzaamheden: Ja

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.