Onderwijs en Leerplicht - Compliance officer

Gemeente Amsterdam

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 10 dagen
145 16 Noord-Holland

Publicatiedatum:

22 aug 2025

Sluitingsdatum:

1 sept 2025

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Opdrachtomschrijving
De afgelopen jaren is het volwassenheidsniveau van Cluster Sociaal met betrekking tot diverse privacy-, informatiebeveiligings- en informatiebeheerwetgevingen zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Wet politiegegevens (Wpg) en de Baseline informatiebeveiliging Overheid (BIO) enorm gegroeid. We registreren, beheren en ontsluiten een grote hoeveelheid (persoons)gegevens. Het is en blijft van groot belang dat we hierbij verantwoord omgaan met persoonsgegevens en informatieveiligheid.

De directie Onderwijs is onderdeel van het Cluster Sociaal en is sinds 2024 een zelfstandige directie. We willen daarom onderzoeken wat ervoor nodig is om de taken die horen bij de uitvoering van wetten op gebied van privacy, informatiebeveiliging en informatiebeheer binnen de directie vanuit één centraal punt op te pakken en te coördineren. Om dit voor ons in kaart te brengen zijn wij op zoek naar een Kwartiermaker Compliance Officer.

Als Kwartiermaker Compliance Officer heb je zowel een adviserende als uitvoerende taak. Daarnaast ben je ook het centrale aanspreekpunt voor de directie Onderwijs en vertegenwoordig je Onderwijs richting de directie Digitale Strategie en Informatie voor kwesties op het gebied van privacy, informatiebeveiliging en informatiebeheer. Zo bied je advies en ondersteuning aan jouw collega’s binnen de directie Onderwijs bij taken die verband houden met de naleving van relevante wetgeving. Binnen de functie van Kwartiermaker Compliance Officer valt ook het adviseren over en oppakken van taken van de rol van een Business Trekker vanuit de Baseline informatiebeveiliging Overheid (BIO).

Je pakt de taken in samenhang met elkaar op en zorgt voor synergie zodat er efficiëntievoordeel in de uitvoering ontstaat. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld zoekt naar mogelijkheden om overlappende taken te vereenvoudigen door deze samen te voegen.

De ervaringen en inzichten die je hebt opgedaan tijdens de advisering over en uitvoering van de taken vormen de basis voor een plan dat je opstelt waarmee de directie Onderwijs concreet invulling kan geven aan de functie Compliance Officer of kan kiezen voor een andere aanpak voor het beleggen van de compliance taken. Het plan richt zich op de organisatie van alle taken, met inbegrip van de bijbehorende rollen, verantwoordelijkheden en benodigde middelen.

Om bovenstaande succesvol te realiseren, werk je nauw samen met en maak je gebruik van de expertise en adviezen van gespecialiseerde collega's binnen diverse compliance vakgroepen van de directie Digitale Strategie en Informatie. Je voert jouw functie zelfstandig uit en stemt waar nodig af met de strategisch adviseur kennis en informatie binnen de directie Onderwijs. Je wordt hiërarchisch aangestuurd door de teammanager van het team Staf en Expertise binnen de directie Onderwijs.

Werkzaamheden
Je stelt een plan op waarmee de directie Onderwijs concreet invulling kan geven aan de functie Compliance Officer of kan kiezen voor een andere aanpak voor het beleggen van de compliance taken. Je geeft een advies over de organisatie van de taken en verantwoordelijkheden rondom privacy, informatiebeveiliging en informatiebeheer en maakt daarbij gebruik van de ervaringen en inzichten die je hebt opgedaan tijdens de uitvoering van de taken.

Onderdeel van jouw advies is:

  • Een inschatting van benodigde middelen (geld, capaciteit) m.b.t. het borgen van de compliance taken;

  • Een functieomschrijving en/of rolprofiel(en) voor de benodigde functionarissen en rollen;

  • Een plan van aanpak om het advies te realiseren.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkendee afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur in het vakgebied van privacy- en/of informatiebeveiligingswetgeving.

    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal drie jaar werkervaring op het gebied van implementatie en monitoren van maatregelen op het gebied van privacy, informatiebeveiliging en informatiebeheer in de publieke sector.

  4. De aangeboden kandidaat heeft goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift. 

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met informatievoorzienings- en/of ICT projecten en beschikt over inzicht in het opzetten en beheren van bedrijfs- en organisatorische processen binnen een gemeentelijke of vergelijkebare organisatie. 
    15p

  2. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het opstellen en implementeren van organisatiebrede compliance-plannen, waarin rollen, verantwoordelijkheden en benodigde middelen inzichtelijk zijn gemaakt.
    10p

  3. De aangeboden kandidaat heeft beschikt over aantoonbare ervaring met het uitvoeren van risicoanalyses op het gebied van privacy, informatiebeveiliging en informatiebeheer.
    10p

  4. Het uurtarief voor deze tender bedraagt minimaal € 125,- en maximaal € 145,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    30p

Competenties

  • Inventiviteit           
    5p

  • Omgevingsbewustzijn   
    5p

  • Samenwerken       
    5p

  • Plannen
    5p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Team Staf en Expertise is onderdeel van de directie Onderwijs. De missie van de directie Onderwijs is goed onderwijs en goede kinderopvang voor ieder kind en iedere jongere. Dat doen we onder andere door te investeren in de kwaliteit van het onderwijs via het onderwijsachterstandsbeleid, de lerarenagenda, het kansengelijkheidsbeleid en de mbo-agenda. Daarnaast is de afdeling verantwoordelijk voor het beleid op het terrein van leerlingenvervoer, burgerschap, passend onderwijs, schoolveiligheid en voor- en vroegschoolse educatie. Binnen de afdeling werken beleidsmedewerkers in verschillende opgave-teams. Samen zetten we de schouders onder het bevorderen van maximale kansen voor alle kinderen en jongeren in de stad. Wij werken aan de Amstel, op het stadhuis.

Gespreksinformatie

Planning interviews
Nader te bepalen

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Werklocatie: Amstel, 1, 1011PN, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.