Senior solution architect

Gemeente Amsterdam

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 12 dagen
Opdracht tarief 150Opdracht uren 18 - 24Opdracht locatie Noord-Holland

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

16 nov 2026

Uren per week:

18 - 24

Publicatiedatum:

7 nov 2025

Omschrijving

Opdracht

De directie Toezicht en Handhaven Openbare Ruimte (THOR) van de gemeente Amsterdam werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en schone stad. Om haar taken optimaal te vervullen, wordt gebruik gemaakt van diverse applicaties. De contracten voor deze applicaties naderen hun einde.

Deze transitie biedt niet alleen uitdagingen, maar ook kansen om te innoveren en te verbeteren, en daarmee nog beter bij te dragen aan de doelen van THOR. THOR heeft de ambitie om in 2030 de slimste en effectiefste handhavingsorganisatie
van Nederland te zijn. Digitalisering vormt hierbij een essentiële bijdrage.

Door vanuit een breder en geïntegreerd perspectief de vervanging van de huidige applicaties op te pakken kan THOR de sprong voorwaarts richting de verwezenlijking van de ambities maken. THOR heeft hierin behoorlijke stappen te maken op het snijvlak van organisatie en digitalisering. Denk hierbij aan procesoptimalisatie en een wendbare, flexibele digitalisering. Hiervoor is een plan van aanpak opgesteld waarin opgeleverde digitale modules zijn uitgezet in de tijd en hebben we een marktverkenning afgerond.

Voor deze marktverkenning hebben we een concept solution architectuur opgesteld. In de marktverkenning hebben we de mogelijkheden onderzocht om te komen tot de realisatie, implementatie en het technisch beheer van een toekomstgericht Digitaal Platform voor Toezicht en Handhaving. Wat de gemeente Amsterdam betreft is dat een Digitaal Platform voor Toezicht en Handhaving op basis van Common Ground.

We zoeken een gedreven senior solution architect die de conceptuele architectuurmodellen die we hebben opgesteld verder kan concretiseren voor de aanbesteding in Q4 2025 en Q1 2026 en tijdens de fases die daarop volgen. Om zo te kunnen werken onder architectuur.

Werkzaamheden
Activiteiten en Tussenresultaten:

  • Iteratief opleveren van de solution architectuur op basis van de juiste architectuurkeuzes die passen bij de wensen en eisen van THOR, het cluster SBD en de gemeente Amsterdam (binnen architectuur kaders Amsterdam);

  • Bepalen van de architectuurmigratieplateaus waarmee de gewenste eindarchitectuur van THOR 2030 gefaseerd kan worden gerealiseerd;

  • Architectuur eisen en wensen opstellen op basis van de marktverkenning ten behoeve van de aanbesteding;

  • Geaccordeerde Architectuur advies en oplossing dat aansluit bij de geldende architectuurprincipes en patronen;

  • Pro-actieve deelname aan de aanbesteding voor mobiele toezicht en handhaving voor Amsterdam; door o.a. opstellen van requirements, ophalen van de basis eisen architectuurprincipes vanuit Vakgroep architectuur;

  • Opleveren van architectuurmodellen in relatie tot de gegevensmodellering voor THOR2030;

  • Opleveren van architectuurmodellen ten behoeve van de procesoptimalisaties bij THOR2030;

  • Verantwoordelijk voor dat de oplevering en realisatie binnen de afgesproken architectuurkaders blijft.

Het werkterrein beslaat de hele directie THOR en specialismen van cluster DII en afhankelijk van de scope ook andere directies die handhaven en toezicht houden in de openbare ruimte. De opdracht kent een verwachte doorlooptijd van minimaal 12 maanden en mogelijk nog een verlenging. Er wordt een flexibele inzet verwacht, die verschilt maar tussen de 18 en 24 uur per week zal zijn. De verwachte inzet wordt op maandelijkse basis afgestemd.

Resultaten

Binnen de pijler Techniek en Data van het programma Digitalisering Toezicht Handhaven 2030 werken we met 4 werkstromen. Hieronder zijn de werkstromen, met deelplanningen opgenomen.

  1. Aanbesteden
    Planning van Q2 2025 t/m Q2 2026 Waaronder oplevering marktverkenning, gunning

  2. Realiseren
    Planning van Q2 2025 t/m Q2 2027 Waaronder oplevering release MVP, ontwerp zaakgericht werken, generieke voorzieningen

  3. Implementeren
    Planning van Q3 2026 t/m Q3 2027 Waaronder oplevering inrichting productie en testen

  4. Beheren en ondersteunen
    Planning van Q2 2025 t/m Q4 2027 Waaronder oplevering van de beheerprocessen

Na elke bovenstaande werkstroom zal een solution architectuur worden opgeleverd.

Eisen

  • Draaideurconstructie: de aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.

  • CV: U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.

  • Werk- en denkniveau: De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo/master werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • Toevoegen motivatie: Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring als business architect in een soortgelijke functie binnen een semipublieke sector. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft recente en relevante ervaring met architectuurmethodieken zoals TOGAF, ArchiMate of NORA. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring bij een G4 gemeente. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met aanbestedingen van SaaS oplossingen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met Zaakgericht werken, zaaksystemen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • Werkervaring 1: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met procesoptimalisaties. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • Werkervaring 2: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met Common Ground. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • Werkervaring 3: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in Toezicht en Handhavingsdomein bij een van de G4 gemeente. Dit dient te blijken uit het cv.

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn: Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over vakinhoudelijke, organisatorische, maatschappelijke, politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie of organisatie.

  • Samenwerken: Levert een constructieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat, in het bijzonder aan de sfeer en de relaties binnen de groep of het team.

  • Relatiebeheer: Bouwt persoonlijke relaties op met klanten en andere contactpersonen, onderhoudt en benut ze.

  • Initiatief: Onderneemt zelfstandig actie. Signaleert kansen en zet deze om in verbeterings- en vernieuwingsacties, die bijdragen aan betere organisatieprestaties.

  • Resultaatgerichtheid: Concrete doelen als uitgangspunt nemen voor het eigen gedrag en hieraan vasthouden totdat het doel bereikt is.

  • Overtuigingskracht: Oefent, op basis van persoonlijk overwicht, invloed uit op mensen en situaties, gericht op acceptatie en het overwinnen van weerstanden. Communiceert ideeën duidelijk en stellig.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De directie Toezicht en Handhaven Openbare Ruimte (THOR) van de gemeente Amsterdam werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en schone stad. Om haar taken optimaal te vervullen, wordt gebruik gemaakt van diverse applicaties. De contracten voor deze applicaties naderen hun einde. Deze transitie biedt niet alleen uitdagingen, maar ook kansen om te innoveren en te verbeteren, en daarmee nog beter bij te dragen aan de doelen van THOR. THOR heeft de ambitie om in 2030 de slimste en effectiefste handhavingsorganisatie van Nederland te zijn. Digitalisering vormt hierbij een essentiele bijdrage.

Door vanuit een breder en geintegreerd perspectief de vervanging van de huidige applicaties op te pakken kan THOR de sprong voorwaarts richting de verwezenlijking van de ambities maken. THOR heeft hierin behoorlijke stappen te maken op het snijvlak van organisatie en digitalisering. Denk hierbij aan procesoptimalisatie en een wendbare, flexibele digitalisering. Hiervoor is een plan van aanpak opgesteld waarin opgeleverde digitale modules zijn uitgezet in de tijd en hebben we een marktverkenning afgerond.

Gespreksinformatie

  • Aantal kandidaten op interview: 2
  • Planning interviews: z.s.m. na sluiting
  • Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
  • Optioneel tot verlenging conform duur werkzaamheden: conform duur werkzaamheden

  • De Nota van Inlichtingen wordt uiterlijk de werkdag na de bovengenoemde datum verstrekt.

  • Op deze offerteaanvraag zijn de door u eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.

  • Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld.

  • U dient de naam van de inschrijving te wijzigen naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon.

  • Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden. Om een extra offerte aan te maken klikt u op het tabblad 'Offerte' en vervolgens rechtsonder op 'Extra offerte'. Attentie: u dient iedere inschrijving apart in te dienen. Indienen doet u door middel van de button 'Indienen'. Ter controle vraagt het systeem om uw wachtwoord.

  • Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender.

  • Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).

  • Wij willen van u als leverancier onderstaande gegevens ontvangen. Indien de gegevens hetzelfde zijn als die van de kandidaat, vult u ze hier weer in. De gegevens die u verstrekt worden onder andere gebruikt voor het opstellen van de overeenkomst indien de opdracht aan u wordt gegund. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging.

  • De bij deze vraag toegevoegde overeenkomst(en) zijn van toepassing op uw inschrijving op deze opdracht. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomsten van toepassing. Let op. U geeft als leverancier aan welke overeenkomst van toepassing is op deze aanvraag. De gemeente Amsterdam verifieert uw keuze en behoudt zich het recht voor om (gemotiveerd) af te wijken.

  • Alle ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, de meest recente versie van het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn. Voor meer informatie zie Hoofdstuk 2.4, lid 11 van de Leidraad. De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie. Na het indienen van een offerte op een opdracht kan dit niet meer gewijzigd of aangepast worden. U heeft bovenstaande tekst gelezen en gaat akkoord met de inhoud.

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI Leverancier bevestigt hier naar te handelen.

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Voor meer informatie kijk op: Kvk uitlenen van personeel.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.

  • Amsterdam heeft beheersmaatregelen genomen om te voldoen aan de wet DBA. Er geldt een tussenpauze van 6 maanden (na maximale inzet van 24 maanden) voor elke zzp-er tussen een volgende opdracht (alle inhuurduur opeenvolgend bij elkaar opgeteld binnen de Gemeente Amsterdam ongeacht welke opdracht of directie). Let op antwoordmogelijkheden: Nee, ik bied geen zzp'er aan. Nee. De zzp'er heeft de afgelopen 6 maanden geen opdracht voor de gemeente Amsterdam uitgevoerd. Nee, de zzper heeft de afgelopen 6 maanden wel een of meerdere opdrachten uitgevoerd voor de gemeente Amsterdam maar heeft maximale inhuurduur van 24 maanden nog niet bereikt. Uit het ingediende cv dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken in welke periode deze opdracht(en) zijn uitgevoerd. Ja. De zzp'er heeft korter dan 6 maanden geleden wel aan een of meerdere opdracht (en) voor de gemeente Amsterdam gewerkt met een totale duur van 24 maanden. (KO)

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.