Stadswerken - Business Intelligence Medewerker

Gemeente Amsterdam

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 4 dagen
115 32 - 36 Noord-Holland

Publicatiedatum:

28 mei 2025

Sluitingsdatum:

3 jun 2025

Begindatum:

-

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever:
Medewerkers van de directie Stadwerken werken voor de prachtige stad Amsterdam. Zij beheren de openbare ruimte, maken het schoon, houden het veilig, verzorgen het groen, onderhouden de bruggen, repareren de straten en beheren de markten. Dat doen ze elke dag met ruim 1300 collega’s op een dienstverlenende en innovatieve manier. Vakmensen, die er ieder voor zich aan meewerken om van Stadswerken een moderne beheer organisatie te maken. De meeste collega’s werken buiten op de pleinen, in de parken en in de straten van Amsterdam. Om het werk op straat goed te kunnen doen, werken andere collega’s achter de schermen aan ondersteuning, planning, samenwerking, materiaal en systemen.

Afdeling Strategie, Advies en Informatie
De afdeling Strategie, Advies en Informatie bestaat uit experts in verschillende disciplines. Zij stellen bestuur en management in staat te sturen op resultaten. De afdeling coördineert de adviezen voor bestuurders, levert de bijdrage van Stadswerken aan de stadsbrede P&C producten, ondersteunt het management door coördinatie van de interne organisatieontwikkeling en overlegstructuur en adviseert Directie en Management vanuit een strategisch perspectief.

Opdrachtomschrijving
De directie Stadswerken zoekt een BI specialist die informatieanalyses uitvoert en zelfstandig actuele informatieproducten, waaronder dashboards in Tableau, ontwikkelt en onderhoudt. Je bent verantwoordelijk voor het uitvoeren van analyses 
ter formulering en ondersteuning van strategische, tactische en operationele beslissingen en sturingsvraagstukken. Je analyseert interessante trends in de data en levert een bijdrage aan innovatie van (data) producten en -toepassingen. Je werkt als BI specialist in een enthousiast team. Hierbij werk je graag samen met collega’s uit de uitvoering, snap jij hun wereld en kunnen ze bij jou terecht voor betrouwbare analyses. Je legt verbanden waaruit je kansen voor verbetering direct opmerkt. Deze kansen zet je om naar bruikbare oplossingen die uitmonden in concrete resultaten. Je neemt 
initiatief om samen met andere afdelingen steeds te blijven innoveren en slim gebruik te maken van data.

Werkzaamheden

  • Je vertaalt de informatiebehoefte van het management, strategische adviseurs en politiek naar concrete informatieproducten;

  • Je voert analyses uit op de huidige resultaten buiten en stelt adviezen op waar het beter kan;

  • Je haalt feedback op bij gebruikers van de dashboards en vertaalt deze naar concrete mogelijke vervolgstappen;

  •  Je presenteert complexe data aan een een publiek dat geen expert is.

  • Je vertaalt de informatiebehoefte van het management, strategische adviseurs en politiek naar concrete informatieproducten;

  • Je voert analyses uit op de huidige resultaten buiten en stelt adviezen op waar het beter kan;

  • Je haalt feedback op bij gebruikers van de dashboards en vertaalt deze naar concrete mogelijke vervolgstappen;

  • Je presenteert complexe data aan een een publiek dat geen expert is.

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een HBO werk- en denkniveau.

  3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf jaar ervaring in de afgelopen tien jaar met het ontwikkelen van dashboards in dashboard / rapportage tools zoals Tableau Desktop, Power BI.

  4. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met database talen (SQL), datawarehouse concepten, datamodellering en datamanagement en ervaring met GIS toepassingen (bijvoorbeeld QGis).

Competenties
30 Punten

  • Omgevingsbewustzijn

  • Samenwerken

  • Relatiebeheer

  • Initiatief

  • Resultaatgerichtheid

  • Overtuigingskracht

Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het presenteren van analyses en rapportages. Hiervoor is het van belang dat je in staat bent om dit vooral helder te doen, zonder veel vakjargon, en gericht op de doelgroep.
    80 punten

  2. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 115,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20 punten

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Optioneel tot verlenging conform duur werkzaamheden: Nee

  • Werklocatie: Jacob Bontiusplaats, 11, 1018 LL, Amsterdam

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.