Functioneel Specialist MS365

Gemeente Apeldoorn

Marktplein 1, 7311 LR Apeldoorn, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 10 dagen
95 30 Gelderland

Publicatiedatum:

22 mei 2025

Sluitingsdatum:

2 jun 2025

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

1 nov 2025

Uren per week:

30
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Organisatie
Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Inleiding
De gemeente Apeldoorn is op zoek naar een Functioneel Specialist die in ons team Functioneel Beheer het Cluster Hybride Werken tijdelijk komt versterken.

Team Functioneel Beheer Cluster Hybride Werken bestaat uit 8 collega's die zich samen sterk maken om een optimale digitale werkplek beschikbaar te stellen voor alle collega’s van de gemeente en partners waar wij ondersteuning aan bieden. Ondersteunde componenten zijn o.a. de MS365 applicaties, roombooking, telefonie, veilig mailen, printersoftware, maar ook laptops, telefoons en beeldschermen.

Omschrijving van de opdracht
Jij werkt als Functioneel Specialist aan de ondersteuning van de MS365 applicaties die bij Apeldoorn en partners in gebruik zijn. Denk hierbij aan Outlook, Teams, OneNote, Planner, OneDrive en de Office-applicaties. Je zal een actieve rol hebben in het oplossen van meldingen op deze applicaties, maar ook in het beheren van licenties voor het in- uit- en doorstroomproces. Ook verwachten we van je dat je basis gebruikerstrainingen kan verzorgen op het gebied van MS Teams en MS OneDrive.

Je werkt veel samen met je directe collega’s van het Cluster Hybride Werken, het gemeentelijk servicepunt, de applicatiespecialisten van afdeling Informatie en de gebruikersorganisatie.

Als Functioneel Specialist heb je een aantal verantwoordelijkheden die in onderstaande rollen en kerntaken beschreven zijn:

  • Advies:

    • Adviseert teammanagers en key-users over een zo goed mogelijke aansluiting van de ingekochte ICT op de bedrijfsprocessen.

    • Signaleert risico’s, verbeter- en/of knelpunten en adviseert hierover en is regievoerder bij de implementatie van de oplossing.

    • Kent de roadmap en releasenotes, weet welke effecten deze kunnen hebben op de bedrijfsvoering en bespreekt de impact hiervan met de klant.

    • Je bent goed in presenteren, het overtuigen van mensen en documentatie vastleggen.

  • De klant (alle medewerkers):

    • Eerste aanspreekpunt bij verstoringen op de eerdergenoemde applicaties voor key-users en servicepunt. De eerste prioriteit is het beheren en oplossen van de aangemelde tickets.

    • In staat om te inventariseren welke behoefte er is bij de klant, vertaalt dat eventueel in een functioneel ontwerp en configureert het systeem naar deze behoefte en doet verbetervoorstellen.

    • In staat om het aangeboden werk te prioriteren en dit met de klant te overleggen, zo nodig pas je de prioritering op verzoek van de klant aan.

  • Uitvoering en implementatie:

    • Inhoudelijke problemen en verstoringen met impact bespreek je met je naaste collega’s.

    • Verantwoordelijk voor het testen in acceptatie en regisseur van testen in productie, schat de impact van bevindingen in en legt deze voor aan de eigenaar.

    • Toekennen en aanschaf van licenties voor het in-, uit- en doorstroomproces.

De gesprekken zullen plaatsvinden op woensdag 4 en donderdag 5 juni. 

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.

  2. Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.

  3. De kandidaat heeft aantoonbaar HBO werk-/denkniveau.

  4. De kandidaat is zo snel mogelijk, maar uiterlijk per 1 juli 2025 beschikbaar. Daarnaast is de kandidaat tijdens de initiële looptijd 30 uur per week beschikbaar en tijdens de verlengingsopties tussen de 8 en 30 uur beschikbaar.

  5. De kandidaat heeft minimaal 1 jaar aantoonbare beheer ervaring met de MS365 suite als functioneel beheerder.

  6. De kandidaat heeft minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring met het beheren van MS Outlook, MS Teams en MS OneDrive als functioneel beheerder.

  7. De applicatie wordt de gehele periode bemand. Verlof is daarom in overleg.

  8. De kandidaat werkt minimaal 1 dag per week samen met de functioneel specialisten op kantoor.

  9. Uurtarief maximale tarief is € 95,- exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werverkeer en Fee.

  10. De inschrijver mag maximaal 2 kandidaten aanbieden. Voor elke kandidaat die aangeboden wordt dient een aparte inschrijving te worden gedaan.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. De kandidaat heeft als functioneel beheerder (of functioneel specialist) ervaring met werken bij een gemeente (maximaal 40 punten).
    A: De kandidaat beschikt over 1 jaar werkervaring bij een gemeente (0 punten).
    B: De kandidaat beschikt over 2 tot drie jaren werkervaring bij een gemeente (24 punten).
    C: De kandidaat beschikt over drie of meer jaren werkervaring bij een gemeente (40 punten).

  2. De kandidaat heeft beheerervaring met de applicaties MS Teams, MS OneDrive en MS Outlook (maximaal 60 punten).
    A: De kandidaat heeft 1 tot 2 jaar ervaring met MS Teams, MS OneDrive en MS Outlook (12 punten).
    B: De kandidaat heeft langer dan 2 jaar ervaring met MS Teams, MS OneDrive en MS Outlook  (36 punten).
    C: De kandidaat heeft langer dan 3 jaar ervaring met MS Teams, MS OneDrive en MS Outlook (60 punten).

 Competenties

  • De kandidaat is communicatief vaardig;

  • De kandidaat kan de wensen van de klant vertalen naar een oplossing in de applicatie;

  • De kandidaat heeft overtuigingskracht;

  • De kandidaat is nauwkeurig;

  • De kandidaat is proactief en kan zelfstandig met zaken aan de slag;

  • De kandidaat heeft een goed analytisch vermogen. 

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 4 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 3 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie 

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien één kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.

  • Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.

 Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en Gemeente Apeldoorn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Apeldoorn merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.