Sr adviseur onderzoek & statistiek

Gemeente Arnhem

Koningstraat 38, 6811 DG Arnhem, Nederland

Sluit over 11 dagen
125 36 Gelderland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

10 sept 2025

Omschrijving

Om tijdelijk een opengevallen positie op te vangen zijn wij op zoek naar een senior adviseur Onderzoek en Statistiek die onze interne ‘klant’ adviseert over evaluatie en monitoring van beleid en uitvoering. Daarnaast voer je ook zelf complexere kwalitatief en/of kwantitatief onderzoek uit. Hiermee werk je meestal samen met één van de andere 6 teamleden en/of het datateam.

  • Je helpt de klant zijn onderzoeksvraag goed te formuleren., en hier concrete doelen en indicatoren voor monitoring en onderzoek uit te destilleren.

  • Je vertaalt deze vanuit jouw kennis en ervaring naar concrete onderzoeksprojecten en -plannen.

  • Je adviseert in brede zin over het benutten van bestaande kennis, onderzoeksopzetten en monitoringvraagstukken, waarbij je kijkt naar beschikbare expertises binnen en buiten de organisatie.

  • Je voelt je verbonden met de thema’s in de stad en de wijken.

Je hebt minimaal 5 jaar onderzoekservaring die je helpt om snel projecten zelfstandig op te pakken. Je hebt eerder uitgebreide (beleids)evaluaties uitgevoerd en je weet wat daarbij komt kijken. Als projectleider bewaak je de voortgang van een onderzoeksproject: van voorstel tot eindproduct. Vanuit een adviserende rol help je collega’s van beleid en uitvoering om informatiegestuurd te kunnen werken, ook wanneer er nog geen concrete onderzoeks- of monitoringsvraag ligt.

Je houdt van samenwerken, je bent zorgvuldig en vindt het leuk om onderzoeksresultaten op een heldere manier te presenteren. Je werkt met collega's die nieuwsgierigheid, leergierigheid en zorgvuldigheid van groot belang vinden. Tot slot ben je een goede gesprekspartner.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is gedurende de uitvoering van de gehele Opdracht in loondienst bij Opdrachtnemer / Onderaannemer en geen ZZP’er / ondernemer. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Tevens zijn uitgesloten ondernemers in dienst van een eigen BV;

  • De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een erkend, afgerond en volledig diploma op minimaal HBO-niveau gericht op kwantitatief onderzoek, bijvoorbeeld in sociale wetenschappen of bestuurswetenschap;

  • De kandidaat heeft aantoonbaar kennis van en werkervaring met tools om data te bewerken, te analyseren en te visualiseren, zoals Excel en SPSS, evt. GIS en PowerBI;

  • De kandidaat heeft aantoonbaar werkervaring met zelfstandig projectmatig werken.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een erkend, afgerond en volledig diploma op minimaal WO-niveau gericht op kwantitatief onderzoek, bijvoorbeeld in sociale wetenschappen of bestuurswetenschap, of gepromoveerd in deze richtingen. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde werk- en denkniveau beschikt, zal uw bieding terzijde worden gelegd.

    • De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van het gewenste diploma en richting (10 Punten)

    • De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van het gewenste diploma (niveau) maar in een andere richting (3 Punten)

    • De kandidaat is niet aantoonbaar in het bezit van het gewenste diploma (0 Punten)

  • De kandidaat heeft aantoonbaar werkervaring opgedaan binnen een bestuurlijke organisatie op het gebied van Onderzoek en Statistiek c.q. informatiegestuurd werken;

    • 0/30 = Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 6/30 = Matig t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 12/30 = Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 18/30 = Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 24/30 = Goed t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 30/30 = Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen.

  • De kandidaat heeft aantoonbaar werkervaring binnen meerdere bestuurdlijke beleidsterreinen;

    • 0/20= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 4/20 = Matig t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 8/20 = Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 12/20 = Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 16/20 = Goed t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 20/20= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen.

  • De kandidaat heeft ervaring met breed adviserend (vanuit informatiegestuurd) werken;

    • 0/15= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 3/15 = Matig t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 6/15 = Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen

    • 9/15 = Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 12/15 = Goed t.a.v. de overige aanbiedingen.

    • 15/15= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen.

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de gemeentelijke overheid;

    • 0/5= De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring binnen de gemeentelijke overheid.

    • 3/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de de overheid maar niet bij een gemeente.

    • 5/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de gemeentelijke overheid.

  • Prijsscore ( laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
    20p

Competenties

Tijdens een verificatiegesprek wordt er getoetst op een aantal competenties conform de Competentiegids van de Rijksoverheid Deze is terug te vinden op; https://www.functiegebouwrijksoverheid.nl/mijnloopbaan/competentietaal-rijk

De uitgevraagde competenties voor deze rol zijn:

  • Accuratesse
    Werkt nauwkeurig en zorgvuldig, heeft oog voor detail en maakt weinig fouten.

  • Kwaliteitsgerichtheid
    Stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het eigen werk. Is voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren.

  • Oordeelsvorming
    Weegt (nieuwe) gegevens en mogelijke handelwijzen tegen elkaar af in het licht van relevante criteria en komt tot een realistische en onderbouwde beoordeling.

Punten worden door de gesprekspartners toegekend tijdens een gesprek waarna deze hier verwerkt zullen worden. Deze dienen dus niet ingevuld te worden door de leverancier.

Organisatie en team

Kennis van de stad, met de stad én voor de stad. Dat is waar we bij Team Onderzoek & Statistiek iedere dag aan werken.

Je versterkt het team Onderzoek & Statistiek (6 onderzoekers) dat tijdelijk met 1 onderzoeker minder werkt. Het team is onderdeel van de afdeling Informatie van de gemeente Arnhem en werkt nauw samen met het datateam, team informatiemanagement en team privacy & informatieveiligheid. Het team rapporteert aan het afdelingshoofd. In projecten stem je af met één van de twee strategisch adviseurs Onderzoek & Statistiek.

Voorbeelden van vraagstukken waar wij mee bezig zijn:

  • Evaluatie uitvoering demonstratierecht

  • Monitor Gezonde Leefomgeving

  • Doorontwikkeling informatiegestuurd werken in de wijken

  • Pilot wijknetwerken (binnen de transformatie zorg & welzijn)

Gespreksinformatie

Selectiegesprekken worden gepland tussen 26-09 en 01-10.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
2x3 maanden

CV-eisen
Zorg voor een duidelijke omschrijving van het profiel en laat hierbij de eisen en wensen duidelijk naar voren komen. Plaats in het CV ook (indien van toepassing) de gegevens van de verantwoordelijke accountmanager met naam, e-mailadres én telefoonnummer zodat wij weten met wie wij contact op kunnen nemen.

Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Dit zal dan meegenomen worden in de beoordelingscriteria. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een leidinggevende van een recente opdrachtgever die relevant is voor de uitgevraagde opdracht.

VOG
Bij gunning van de opdracht is het overleggen van een VOG vereist voor in ieder geval 'De Connectie', bij Arnhem en Renkum is dit (nog) niet verplicht. Wordt de kandidaat aangeboden via een leverancier dan is de leverancier verantwoordelijk voor de aanvraag van de VOG. Bij de gunning aan een ZZP’er zal Inhuurbalie026 de VOG aanvragen. De kosten voor de aanvraag van de VOG zijn niet declarabel en zijn voor eigen kosten.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.