Data Warehouse Specialist

Gemeente Brummen

Engelenburgerlaan 31, 6971 BV Brummen, Nederland

Sluit over 5 dagen
Opdracht tarief 125Opdracht uren 32Opdracht locatie Gelderland

Begindatum:

2 jan 2026

Einddatum:

2 apr 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

7 nov 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Opdracht omschrijving

De gemeente Brummen is voornemens een datawarehouse (DWH) te realiseren, dat fungeert als centrale bron voor managementinformatie, beleidsanalyse en datagedreven sturing. Hiervoor is zowel technische expertise als inhoudelijke domeinkennis vereist. Deze opdracht omvat de inzet van een specialist die adviseert over inhoudelijke keuzes, het proces van de bouw begeleidt en mede zelf uitvoert, en tegelijkertijd nieuwe BI-specialisten binnen de gemeente opleidt, zodat zij met het datawarehouse kunnen werken en het verder kunnen uitbreiden.

Werkzaamheden:

  • Ontwerp en implementatie van het DWH;

  • Ontwikkeling en opzetten beheer van ETL-processen;

  • Koppeling van databronnen;

  • Advisering over beheer en uitbreiding DWH;

  • Documentatie opleiding en overdracht aan interne beheerders.

Doelstellingen

  • Maken van de juiste keuzes voor een toekomstbesteding DWH voor Brummen;

  • Realiseren van een schaalbaar en toekomstbestendig DWH, waarin zowel gebruik kan worden gemaakt van een klassiek DWH model, als van de mogelijkheden die er zijn voor virtualisatie;

  • Aansluiten van de eerste (nog te bepalen) gemeentelijke databronnen (bijvoorbeeld van het sociaal domein, financiën, ruimtelijk domein, etc.;

  • Opleiden/begeleiden van interne BI-medewerkers om met het DWH te werken en het verder uit te breiden.

Kandidaat omschrijving

  • Ervaring met gemeentelijke applicaties;

  • Ervaring in samenwerking met verschillende rollen binnen een gemeente, zoals functioneel beheerders, architecten, eindgebruikers en BI specialisten;

  • Competenties voor het overdragen van kennis aan nieuwe BI specialisten (wordt getoetst in een gesprek);

  • Relevante ervaring en expertise op DWH & BI gebied;

  • Relevante ervaring binnen (lokale) overheidsorganisatie;

  • Competenties op het vlak van advisering en overdragen van kennis.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met gemeentelijke datawarehouse-projecten;

  • Aantoonbare werkervaring met BI projecten zoals rapportages en dashboarding waarbij gebruik gemaakt werd van SQL;

  • Aantoonbare werkervaring met datamodellering en ETL-tools;

  • Aantoonbare kennis van Microsoft Azure, SQL Server, Power BI, Cognos en SQL;

  • 32 uur per week beschikbaar waarvan gemiddeld 1 dag per week op locatie gemeentehuis Brummen (Benoem dit duidelijk in het cv);

  • Een maximum uurtarief van 125,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met gemeentelijke applicaties;
  • Ervaring in samenwerking met verschillende rollen binnen een gemeente, zoals functioneel beheerders, architecten, eindgebruikers en BI specialisten;
  • Relevante ervaring en expertise op DWH & BI gebied;
  • Relevante ervaring binnen (lokale) overheidsorganisatie.

Competenties

  • Competenties voor het overdragen van kennis aan nieuwe BI specialisten (wordt getoetst in een gesprek);
  • Competenties op het vlak van advisering en overdragen van kennis;
  • Uitdrukkingsvaardigheid mondeling & schriftelijk in het Nederlands;
  • Analyserend vermogen;
  • Klantgericht;
  • Delegeren;
  • Luisteren;
  • Motiveren;
  • Resultaatgericht werken;
  • Samenwerken;
  • Overtuigen;
  • Assertiviteit;
  • Besluitvaardigheid;
  • Organiseren;
  • Kritisch;
  • Plannen en organiseren;
  • SQL.

Organisatie en team

De gemeente Brummen ligt in het hart van Gelderland, tussen de Veluwe en de rivier de IJssel. De ruim 20.000 inwoners wonen in diverse dorpen en buurtschappen. Eerbeek en Brummen zijn de grootste. Het is in vele opzichten een gevarieerde gemeente - met uiteenlopende landschappen, bedrijvigheid, (papier)industrie en veel ruimte voor recreatie.

De gemeente Brummen is een kleine organisatie met korte lijnen. Ongeveer 200 mensen werken hier samen aan een toekomstbestendige organisatie. We doen dit onder het motto ‘Wij werken voor Brummen’. Dit betekent dat we de vraag van de inwoners en ondernemers centraal stellen. Dat vraagt om enthousiaste professionals, die anders durven denken.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 13 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 12 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling en selectieproces

  1. **Beoordeling Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen**
    De DAS beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

  2. **Stap 2: Selectie alle cvs die aan de organisatie worden voorgelegd**
    De DAS beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de DAS. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

  3. **Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek**
    De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door de DAS zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

  4. **Stap 4: Selectiegesprek**
    In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Brummen mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Brummen.

Opties verlenging

Mogelijk, maar nog niet bekend

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's;

  • Opgesteld in het Nederlands;

  • Minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: n.t.b.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.