Adviseur Informatiebeveiliging

Gemeente Delft

Stationsplein 1, 2611 BV Delft, Nederland

Sluit over 9 dagen
Opdracht tarief 90Opdracht uren 32Opdracht locatie Zuid-Holland

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

20 mrt 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

20 nov 2025

Omschrijving

Opdracht

Als adviseur Informatiebeveiliging werk je binnen de afdeling Controlling, onder leiding van de concerncontroller. De afdeling adviseert de gemeentesecretaris, directie en het college van B&W over de besturing en beheersing van de organisatie. Informatievoorziening is cruciaal voor de continuiteit van de bedrijfsvoering van de gemeente Delft, en informatiebeveiliging heeft daarom een hoge prioriteit. Met de toenemende digitale dreigingen, zoals (ransomware) aanvallen, is jouw werk relevanter dan ooit.

Je werkt samen met de CISO, collegas uit verschillende teams, zoals IT-auditors, technisch specialisten en adviseurs op het gebied van informatiebeveiliging en gegevensbescherming. Het team Informatiebeveiliging en Gegevensbescherming bestaat uit circa 8 collegas en is gericht op samenwerking en wederzijdse ondersteuning. De rol van een adviseur informatiebeveiliging binnen de gemeente Delft is veelzijdig en uitdagend. Je combineert tactische advisering met operationele taken en draagt bij aan bewustwording en naleving van wet- en regelgeving. Geen dag is hetzelfde, en je schakelt moeiteloos tussen geplande activiteiten en het oplossen van onverwachte incidenten.

Werkzaamheden
Een typische werkdag kan er als volgt uitzien:

  • Start van de dag: Je begint met het doornemen van je mailbox. Vragen of meldingen pak je direct op, waarbij je technische kwesties doorzet naar gespecialiseerde collegas.

  • Overleg: Je neemt deel aan een overleg met collegas van gegevensbescherming. Jullie bespreken lopende zaken en stemmen af hoe een aanvraag voor een nieuwe applicatie kan worden beoordeeld op informatiebeveiligingsaspecten.

  • Risicoanalyse: Met een van de afdelingen voer je een risicoanalyse uit voor een nieuwe financiele applicatie. Je identificeert kwetsbaarheden in processen en applicaties en stelt concrete beheersmaatregelen voor.

  • Bewustwording: In de middag bespreek je met een afdelingsmanager hoe medewerkers beter kunnen worden ondersteund in het vergroten van hun bewustzijn rondom informatiebeveiliging. Je ontwikkelt een eerste opzet voor een gerichte training die aansluit op hun specifieke werksituatie.

  • Verbeterpunten en coordinatie: Je coordineert een verantwoordingsproces en gebruikt hier kaders voor vanuit bijvoorbeeld ISMS/BIO/NIS2/PDCA en signaleert verbeterpunten. Samen met de betrokken afdeling werk je aan de implementatie van deze verbeteringen.

  • Afsluiting: Aan het einde van de dag controleer je het concept voor een nieuw tactisch beveiligingsbeleid. Na een laatste check stuur je het document ter feedback naar de CISO en je collegas.

Naast deze dagelijkse werkzaamheden ondersteun je samen met je collega's van het team bij workshops, beleidsontwikkeling en onderzoeken. Je adviseert afdelingen en clusters bij het invullen van hun verantwoordelijkheden op het gebied van informatiebeveiliging en levert daarmee een cruciale bijdrage aan het verbeteren van de digitale weerbaarheid van de gemeente Delft.

Werkzaamheden omvatten onder andere:

  • Advisering

  • Risico analyses

  • Bewustwording

  • Beleid opstellen

Resultaten

Je levert een cruciale bijdrage aan het verbeteren van de digitale weerbaarheid van de gemeente Delft.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 32 uur per week vanaf 5 januari 2026;
  • Je beschikt over minimaal een afgeronde HBO/WO opleiding, bij voorkeur gericht op bedrijfskunde/bestuurskunde, IT of (Information) Security Management of vergelijkbaar.
  • Je beschikt of minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring, werk of stage, met informatiebeveiliging.
  • Je beschikt over een goede beheersing van de Nederlandse taal en hebt sterke communicatieve vaardigheden.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt affiniteit met het volgen van ontwikkelingen binnen het vakgebied van cybersecurity.

  • Je beschikt over aantoonbare ervaring als adviseur informatiebeveiliging binnen de overheid.

  • Je hebt aantoonbare werkervaring met risico advisering?

  • Je hebt aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen van beleid in het kader van de implementatie van de BIO?

Competenties

Uit de door u ingediende stukken (CV en motivatiebrief) en het gesprek blijken minimaal de onderstaande competenties, die voor deze functie als zeer belangrijk worden bevonden (het is ter beoordeling aan de gemeente Delft of hieraan wordt voldaan, inschrijver dient in de in te leveren documenten daarom duidelijk op onderstaande punten in te gaan):

  • Pragmatisch: je hebt een doelgerichte en praktische aanpak.

  • Klantgericht: je vertaalt kennis van informatiebeveiliging en normen naar toegevoegde waarde voor de organisatie.

  • Proactief en ondernemend: je neemt initiatief en werkt oplossingsgericht.

  • Samenwerkingsgericht: je functioneert uitstekend in teamverband.

Organisatie en team

Als adviseur Informatiebeveiliging werk je binnen de afdeling Controlling, onder leiding van de concerncontroller. De afdeling adviseert de gemeentesecretaris, directie en het college van B&W over de besturing en beheersing van de organisatie. Informatievoorziening is cruciaal voor de continuiteit van de bedrijfsvoering van de gemeente Delft, en informatiebeveiliging heeft daarom een hoge prioriteit.

Je werkt samen met de CISO, collegas uit verschillende teams, zoals IT-auditors, technisch specialisten en adviseurs op het gebied van informatiebeveiliging en gegevensbescherming. Het team Informatiebeveiliging en Gegevensbescherming bestaat uit circa 8 collegas en is gericht op samenwerking en wederzijdse ondersteuning.

Gespreksinformatie

De matchgesprekken zijn gepland op 8 december, tussen 10.00 - 10.50 uur, 11.00 - 11.50 uur of 15.00 - 15.50 uur. Bent u of is uw kandidaat op deze tijdstippen beschikbaar?

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Looptijd Overeenkomst

De aanvangsdatum voor de Overeenkomst is zo snel mogelijk na de gunning. Naar verwachting zullen de werkzaamheden 5 januari 2026 aanvangen. De looptijd van de Overeenkomst bedraagt tot 20 maart 2026 voor 32 uur per week. Het betreft hier een zwangerschapsvervanging welke al is ingegaan. De Overeenkomst eindigt van rechtswege op 20 maart 2026 zonder dat hiervoor schriftelijke opzegging door Opdrachtgever is vereist. Indien Opdrachtgever de Overeenkomst wil verlengen, maakt zij dit uiterlijk een (1) maand voor het aflopen van de Overeenkomst kenbaar aan Opdrachtnemer.

De conceptovereenkomst kunt u vinden in de bijlage van deze offerteaanvraag.

Prijs

  • Bij invulling van de prijs dient u de volgende algemene uitgangspunten te hanteren: Inschrijvingen die in de ogen van de Gemeente in verhouding tot de uit te voeren diensten of leveringen abnormaal laag lijken, kunnen door de Gemeente - na verificatie - terzijde worden gelegd;

  • De op te geven prijzen dienen de volledige Opdracht te dekken als opgenomen in de Aanbestedingsstukken en als aangeboden in uw Inschrijving; Inschrijver dient netto prijzen aan te bieden exclusief btw;

  • Het is niet toegestaan om naast de Inschrijving een korting te geven. Indien een Inschrijver toch een korting wil geven dan dient de korting verwerkt te worden in de afgegeven prijzen in zijn Inschrijving;

  • Alle opgegeven prijzen zijn (minimaal marktconforme) all-inprijzen, dat wil zeggen: inclusief alle in de aanbestedingsstukken genoemde eisen, wensen en voorwaarden alsmede toezeggingen gedaan in de uitwerking van de Gunningscriteria. Niet in de prijzen opgenomen kosten zullen niet worden vergoed;

  • Inschrijver neemt in de uitwerking te allen tijde de gestelde eisen uit het Programma van Eisen in acht.

  • Inschrijver die de laagste netto prijs aanbiedt, ontvangt de hoogste score. Het is bij deze offerteaanvraag toegestaan om een lagere prijs in te dienen. Hiervoor ontvangt indiener de hoogste score. Er worden geen extra punten toegekend.

  • De inkoper heeft het prijsbereik ingesteld tussen 65,00 en 90,00, maar het is toegestaan om een lagere prijs in te dienen.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.