Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Informatie Manager

Gemeente Hengelo

Burgemeester Jansenstraat 1, 7551 EB Hengelo, Nederland

Sluit over 9 dagen
Opdracht uren 36Opdracht locatie Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

13 nov 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Als ervaren Informatie manager ben je de spil van deze informatiekundige opgaven. Je vertaalt business vraagstukken naar informatiekundige oplossingen in een portfoliogestuurde omgeving. Je staat in nauw contact met je stakeholders uit de afdelingen. Je levert een actieve bijdrage aan de voorbereiding en uitvoering van projecten waarmee we deze toekomst gaan bereiken. Je achterhaalt de behoeften van de organisatie en vertaalt deze naar adviezen en oplossingen binnen de kaders van visie, strategie en architectuur. Je adviseert op de informatiekundige aspecten van processen bij aanschaf (incl. vervanging en bij nieuwe versies) en inrichting van applicaties waarbij jouw adviezen handelingsperspectief geven voor de opdrachtgever. Je vertaalt de behoeften van de organisatie naar vraaganalyses met investeringsvoorstellen, die via het portfolioproces als prioritaire projecten gepland worden Je implementeert en bewaakt informatiebeleid. Je vertaalt ontwikkelingen en trends uit het inhoudelijk informatiekundig gebied naar toepassingen binnen de afdeling Informatie & IT. Je werkt met de Senior informatie manager en 3 collega informatie managers gezamenlijk aan de ambities van de organisatie en de (informatiekundige) veranderingen die dit vraagt. Natuurlijk in nauw contact met je opdrachtgever en andere stakeholders uit de vakafdelingen. Daarnaast werk je samen met collega's uit eigen aanpalende vakgebieden zoals IT adviseurs, I&IT projectleiders, functioneel beheerders, en meer.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal HBO-bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met informatiekundige vraagstukken op tactisch niveau (benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring met informatiekundige vraagstukken bij overheidsorganisatie(s) (benoem dit duidelijk in het cv);
  • Gesprekken vinden plaats op 2 december tussen 9.30 en 12.30 uur, zorg dat uw kandidaat beschikbaar is. Gesprekken zullen niet op een ander moment plaatsvinden.
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van informatica / informatiekunde;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de vertaling van informatiekundige organisatiebehoeften naar adviezen en oplossingen;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de vertaling van informatiekundige organisatiebehoeften naar adviezen en oplossingen binnen een gemeentelijke organisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van vraaganalyses (businesscase/value case);
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van interne ontwikkelingen op informatiekundig gebied.

Wensen en competenties

Competenties

  • Klantgericht;
  • Luisteren;
  • Tactisch gedrag;
  • Resultaatgericht werken;
  • Samenwerken;
  • Kritisch;
  • Analyserend vermogen.

Organisatie en team

Gemeente Hengelo is een dynamische organisatie met ruim 900 gedreven medewerkers die zich inzetten voor een leefbare, ondernemende en innovatieve stad. Met meer dan 80.000 inwoners zijn we groot genoeg voor uitdagende projecten en klein genoeg om wendbaar te blijven. Als opdrachtgever bieden we een professionele en collegiale werkomgeving, waar samenwerken, initiatief en resultaatgericht werken centraal staan. We hechten veel waarde aan innovatie en ontwikkeling, zowel binnen onze organisatie als in de samenwerking met partners. Wij zoeken professionals die samen met ons willen bouwen aan de toekomst van Hengelo. Werken voor onze gemeente betekent een bijdrage leveren aan een stad met karakter, ambitie en een sterke gemeenschapszin.

Gespreksinformatie

Gesprekken vinden plaats op 2 december tussen 9.30 en 12.30 uur, zorg dat uw kandidaat beschikbaar is. Gesprekken zullen niet op een ander moment plaatsvinden.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 2 december 2025, 09.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 26 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Gemeente Hengelo heeft er voor gekozen om een externe administratieve broker in te zetten. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met de externe administratieve broker. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren. Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste. Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M. BYOD (bring your own device) is voor deze opdracht niet van toepassing. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. CV-eisen: Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 18 november 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 20 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 21 november 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.