Webredacteur

Gemeente Houten

Onderdoor 25, 3992 XH Houten, Nederland

Sluit over 6 dagen
70 24 - 28 Utrecht

Begindatum:

16 okt 2025

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

24 - 28

Publicatiedatum:

24 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

De Gemeente Houten zoekt een ervaren en proactieve webredacteur voor 24-28 uur per week. Je schrijft, redigeert en optimaliseert informatie op de website van de gemeente. Je werkt samen met collega's van verschillende afdelingen om de online dienstverlening begrijpelijk en (digitaal) toegankelijk te maken voor alle inwoners en bezoekers. Bij voorkeur heb je eerder gewerkt met het contentmanagementsysteem Typo3. Je hebt ervaring met digitaal toegankelijk maken van content en kennis van de WCAG-richtlijnen.

Kandidaat omschrijving

Voor deze functie zoeken wij een enthousiaste medewerker met een HBO werk- en denkniveau. Een paar jaar gemeentelijke ervaring, met name op het vakgebied is een pré. Een opleiding op het gebied van communicatie (bijvoorbeeld contentspecialist of online media is een vereiste.

Als webredacteur heb je een goed gevoel voor ontwikkelingen in je werk en de omgeving. Je bent proactief, initiatiefrijk en kunt je gemakkelijk verplaatsen in de klant. Je bent flexibel en innovatief en een kei in samenwerken. Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden, mondeling en schriftelijk.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Een afgeronde opleiding op het gebied van communicatie (bijvoorbeeld contentspecialist of online media);

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als contentspecialist/webredacteur binnen een gemeente;

  • Een maximum uurtarief van 70,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar op het gebied van webredactie (30 punten);

  • Aantoonbare ervaring met digitale toegankelijkheid (15 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met schrijven op B1 niveau, geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het cv (15 punten);

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met CMS Typo3 (20 punten);

  • Uiterlijk beschikbaar per 16 oktober 2025 (20 punten).

Competenties

  • Nauwkeurig

  • Integer

  • Communicatief vaardig

  • Verantwoordelijk

  • Collegiaal

Organisatie en team

De gemeente Houten is onderdeel van de stadsregio Utrecht en in de laatste decennia uitgegroeid tot een middelgrote stad van 50.000 inwoners. Stedelijk van karakter in het centrum en dorps in de mooie en rustige woonwijken en de drie kleine kernen ’t Goy, Schalkwijk en Tull en ’t Waal. Behalve dat Houten mooi, groen, veilig en landelijk gelegen is, kent de gemeente ook veel sociale, culturele en economische activiteit. Deze kenmerken vormen samen de kracht en de kwaliteit van Houten.

Dat maakt ook dat wij als organisatie goed zijn in het combineren van denken en doen. Schouders eronder en aan de slag is ons motto. In korte tijd kunnen we goede resultaten boeken. Landelijke en regionale ontwikkelingen en eigen ambities worden opgepakt door voortdurend op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen en manieren van werken. Innoveren en experimenteren helpen ons in het realiseren van onze ambities. We zoeken hiervoor actief de samenwerking met elkaar, collega’s, inwoners, ondernemers en partners. Een setting waardoor het fijn werken is in Houten. De platte structuur van de organisatie, met 12 samenwerkende teams, geeft veel ruimte voor eigen initiatief, eigenaarschap en persoonlijke ontwikkeling.

Je plaats in de organisatie
Als webredacteur maak je deel uit van Team Dienstverlening.  Dit team bestaat uit 28 collega’s die ervoor zorgen dat de gemeentelijke dienstverlening toegankelijk, laagdrempelig, klantvriendelijk en professioneel is.  Je werkt direct samen met de webbeheerder en webmaster.

Gespreksinformatie

De gesprekken zijn gepland op woensdag 8 oktober 2025, tussen 09.00 en 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 3 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Maximum uurtarief van € 70,- (incl. reiskosten en fee en exclusief btw).

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in ieder geval op de donderdag, verder in overleg.
Is hybride werken mogelijk:  ja

Overige informatie

  • De kandidaat dient over een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te beschikken en het origineel te kunnen tonen, maximaal 6 maanden oud.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Houten mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Houten. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.