Functioneel Beheer Power BI

Gemeente Leiden

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit over 12 dagen
Opdracht tarief 100Opdracht uren 32Opdracht locatie Zuid-Holland

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

31 mei 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

28 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Voor de gemeente Leiden zoeken wij een ervaren functioneel beheerder voor PowerBi. De gemeente Leiden heeft PowerBI als strategische standaard ingesteld.

We beschikken over Power BI Pro-licenties en willen het functioneel beheer hiervan structureel organiseren. Om dit goed te borgen, hebben we besloten het beheer onder te brengen bij de huidige beheerders van ons bestaande business intelligence-platform (Cognos). Daarmee wordt Power BI ingepast binnen de bestaande beheerorganisatie, zodat kennis, processen en verantwoordelijkheden zoveel mogelijk gebundeld blijven.

Voor de borging en training van dit beheer zoeken wij een tijdelijke collega die de kennis en expertise direct kan toepassen, de beoogde beheerders kan meenemen en trainen in het beheer en ons kan adviseren over welke beheerstaken er nodig zijn en hoe wij die het beste kunnen toepassen en waar te beleggen. Het aanmaken en beheren van rapportages en dashboards lig niet bij functioneel beheer, voor rapportages en dashboards kan men terecht bij specialisten bij het team Datadiensten met wie de beheerders gezamenlijk optrekken en een belangrijke partner zijn van FB Power BI.

Werkzaamheden
Vooralsnog onderkennen wij de volgende beheerstaken bij Functioneel Beheer Power BI:
  • Gebruikersondersteuning:
    Het beantwoorden van functionele vragen van gebruikers en het verlenen van ondersteuning bij het gebruik van Power BI.
  • Change management
    Uitrol nieuwe versies, monitoring performance en gebruik.
  • Optimalisatie:
    Het adviseren over en doorvoeren van verbeteringen in de Power Bl-oplossing.
  • Licentiebeheer
    het proces van het beheren, volgen en optimaliseren van softwarelicenties binnen een organisatie om te zorgen voor naleving, kostenbeheersing en efficiëntie.
  • Life cycle management)
    Ondersteunen Team Data bij het opzetten en onderhouden van degelijk beheer op de rapporten en dashboards.
  • Probleemoplossing:
    Het analyseren van meldingen en het oplossen van issues met Power Bl-rapportages en -dashboards.
  • Toegangsbeheer:
    Het aanmaken, verwijderen en blokkeren van gebruikersaccounts, en het toekennen van de juiste autorisatierollen en -rechten op workspaces, datasets en rapportages.
  • Documentatie:
    Het opstellen en bijhouden van beheerdocumentatie met betrekking tot de Power BI-omgeving.

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP'er;

  • (Uiterlijke) startdatum op 01 december 2025;

  • Minimaal 3 jaar ervaring als beheerder PowerBI en het ontwikkelen van dashboards.

Wensen en competenties

Weging gunningscriteria

  • CV en Beantwoording Gunningscriteria - 35 Punten

  • Gesprek - 50 Punten

  • Prijs - 15 Punten

Wensen

  • Subgunningscriterium 1: CV en Beantwoording Gunningscriteria (35/100 punten)
    Inschrijver dient in Mercell een CV en Beantwoording Gunningscriteria in, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven.

    De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    • Ervaring met andere Business Intelligence tools is een pré;

    • Ervaring trainingen geven is een Pré;

    • Ervaring met als onderdeel van een team initiëren, uitbreiden en verbeteren van een beheerorganisatie;

    • Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen;

    • Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.

  • Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten)
    De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording Gunningscriteria.

    De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de competenties terug te zien.

  • Subgunningscriterium prijs Subgunningscriterium 3 Prijs (15/100 punten)
    Voor deze uitvraag geldt een plafond bedrag van €100-(uurtarief) excl. Btw en inclusief salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijke zijn bij de uitvoering van de opdracht. Inschrijving boven dit bedrag worden terzijde gelegd. Het uurtarief dient uitsluitend vermeld te worden op het offerte/prijs-formulier. Het is niet toegestaan om het tarief te vermelden op andere documenten zoals het CV en de Beantwoording Gunningscriteria. Uw inschrijving kan dan ter zijde worden gelegd.

Competenties

  • Zelfstandig werken

  • Communicatief vaardig

  • Is in staat anderen mee te nemen

  • Kan goed luisteren en met diverse partijen schakelen

  • Ook “Nee” kunnen verkopen

  • Analytisch vermogen

  • Kennis van de opzet van databases

  • Relevante kennis m.b.t. Beveiliging en Privacy

Organisatie en team

Het cluster Interne Dienstverlening en Advisering (IDA) van de gemeente Leiden voert deze Aanbestedingsprocedure uit. De gemeente Leiden treedt op als vertegenwoordiger van de Aanbestedende dienst(en): de gemeente leden, gemeente Leiderdorp, gemeente Oegstgeest, gemeente Zoeterwoude, DZB, Holland Rijnland en Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland. De Overeenkomst wordt gesloten met de Aanbestedende dienst.

Dit team bestaat uit twee collega's die naast Cognos ook nog enkele andere applicaties beheren. Samen met nog 14 andere beheerders van andere applicaties vormen zij het team Funcioneel Beheer Bedrijsvoering.

Gespreksinformatie

Planning

  • Gesprekken kandidaten: 14 november – 19 november 2025

  • Beoordeling Inschrijvingen: 13 november 2025

  • Streven versturen Gunningsbeslissing: 21 november 2025

  • Versturen Definitieve gunning: 27 november 2025

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Duur opdracht en verlengingsoptie:
6 maanden + maximale verlengingsoptie 6 maanden.

Datum indienen inschrijving:
11 november 2025 - 10:00 uur.

De Overeenkomst
De initiële duur van de overeenkomst bedraagt 6 maanden, 32 uur per week, met optie tot verlenging van maximaal 6 maanden. De aanvangsdatum van de overeenkomst is op 1 december 2025.

De tarieven zijn vast en onveranderlijk gedurende de looptijd van deze overeenkomst. Indexering van de uurtarieven is niet mogelijk.

In te dienen documenten

  • Curriculum Vitae;

  • Beantwoording Gunningscriteria;

  • Offerte-prijs formulier, getekend door een daartoe bevoegd persoon.

Een kandidaat (persoon) kan één keer worden aangeboden in deze aanbesteding. Indien door twee verschillende bureaus dezelfde kandidaat wordt aangeboden, zal de Aanbestedende dienst dit melden bij de betreffende inschrijvers en deze een redelijke termijn geven om een keuze te maken wel of niet in te schrijven met deze kandidaat. Wordt er geen keuze gemaakt, dan worden de inschrijvingen beide terzijde gelegd en niet in de beoordeling meegenomen.

Eisen aan de Inschrijver

De Inschrijver(s) aan wie de Gunningsbeslissing wordt verstuurd, moeten binnen vijf kalenderdagen na het versturen van het Voornemen tot gunnen de onderstaande bewijsstukken aanleveren:

  • Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel

  • Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA)
    Als Inschrijver de Opdracht krijgt gegund, moet de GVA worden aangeleverd. De GVA mag niet ouder zijn dan twee jaar vanaf de datum vanaf Inschrijving. Als Inschrijver samen met andere bedrijven inschrijft, moeten alle bedrijven de GVA kunnen laten zien. De GVA is verkrijgbaar bij Justis, onderdeel van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
    Zie (https://www.justis.nl/producten/gva) voor meer informatie.

  • Verklaring Belastingdienst
    Een verklaring van de Belastingdienst die op het tijdstip van indiening niet ouder is dan zes maanden. Hieruit blijkt dat de Inschrijver heeft voldaan aan zijn verplichtingen op grond van de op hem van toepassing zijnde wettelijke bepalingen met betrekking tot betaling van sociale zekerheidspremies of belastingen.

  • Integriteitsverklaring ondertekend door de kandidaat.

Als Inschrijver de gevraagde bewijsstukken om welke reden dan ook niet kan indienen, kan hij alsnog worden uitgesloten van de Aanbestedingsprocedure.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.