Online Communicatie Adviseur

Gemeente Maassluis

Koningshoek 93.050, 3144 BA Maassluis, Nederland

Sluit over 9 dagen
Opdracht tarief 95Opdracht uren 36Opdracht locatie

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Opdracht

Voor het cluster Bedrijfsvoering zoeken we een Online Communicatie Adviseur.
1. Toetsing & Analyse
- Uitvoeren van periodieke toegankelijkheidstoetsen voor websites.
- Opstellen van rapportages met bevindingen, risico’s en prioriteiten.
- Analyseren en verbeteren van digitale klantreizen.
2. Advies & Verbetering
- Opleveren van concrete verbeteradviezen voor webcontent, functionaliteiten en online processen.
- Adviseren over de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van online formulieren en klantprocessen.
- Reviewen van webcontent op begrijpelijkheid (B1), structuur en toegankelijkheid.
3. Documentatie & Richtlijnen
- Opstellen of actualiseren van toegankelijkheidsverklaringen conform wetgeving.
- Ontwikkelen van beleid, werkwijzen en procesafspraken rondom digitale toegankelijkheid.
- Maken van praktische richtlijnen, checklists en instructies voor redacteuren, ontwerpers en ontwikkelaars.
4. Implementatie & Ondersteuning
- Begeleiden van medewerkers bij het toepassen van toegankelijkheidsrichtlijnen.
- Verzorgen van workshops, trainingen en kennisoverdracht.
5. Rapportage & Monitoring
- Periodiek rapporteren over toegankelijkheidsstatus, voortgang en prioriteiten.
- Aanleveren van meetbare resultaten per sprint, maand of kwartaal, afhankelijk van de planning.
6. Single Digital Gateway (SDG)
- Realiseren van een volledige en duurzame implementatie van de Single Digital Gateway.
- Correct invoeren en onderhouden van alle SDG-productinformatie.
- Inrichten, documenteren en borgen van interne processen rondom SDG-taken en verantwoordelijkheden.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Uurtarief maximaal €95 (schaal 9) inclusief reiskosten woon-werk, fee administratieve partner en excl. BTW;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Wordpress;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als specialist online kanalen bij een overheidsorganisatie, beschrijf duidelijk waarom weergeven in het cv;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als tekst(her)schrijver.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding (20 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Wordpress. Benoem duidelijk waar dit is opgedaan (15 punten);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als specialist online kanalen bij een gemeente (25 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als met websiterichtlijnen en toegankelijkheidseisen voor overheidswebsites (30 punten);
  • Beschikbaar per 12 januari 2026, voor gemiddeld 36 uur per week (10 punten).

Competenties

  • Plannen;
  • Organiseren;
  • Samenwerken;
  • Communicatieve vaardigheden;
  • Kwaliteitsgerichtheid;
  • Klantgerichtheid;
  • Omgevingsbewustzijn;
  • Probleemoplossend vermogen;
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

Organisatie en team

Wie zijn wij

Gemeente Maassluis, een stad met ruim 36.000 inwoners waar geschiedenis en scheepvaart samenkomen met nieuwe ideeën. Je komt terecht in een organisatie vol met trotse mensen, een plek waar we samen het verschil maken. Met bijna 300 medewerkers werken wij onder het motto: “Samen zijn wij Maassluis: Investeren in een duurzame toekomst”.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie van cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De Alle cv's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland in week 2. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: Nee

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de kandidaat zelf, toegevoegd als één document achter het cv.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Nee

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.