Adviseur - Nijkerk

Gemeente Nijkerk

Van 't, Van Het Hoffstraat 24, 3863 AX Nijkerk, Nederland

LOONDIENST
Sluit morgen
Deze inhuuropdracht is verlopen
90 36 Gelderland

Publicatiedatum:

17 jul 2025

Sluitingsdatum:

18 jul 2025

Begindatum:

28 jul 2025

Einddatum:

31 okt 2025

Uren per week:

36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Projectleider Implementatie Woo - Gemeente Nijkerk

De Wet Open Overheid (Woo) is op 1 mei 2022 in werking getreden en verschillende onderdelen van de Woo zullen nog op termijn in werking treden. De Woo regelt het recht van burgers op informatie van de overheid en draagt er zorg voor dat de overheid moet werken aan een duurzame informatiehuishouding. Zo krijgt iedereen meer inzicht in het handelen van de overheid. Hoe? Onder meer door veel overheidsinformatie actief te gaan publiceren: transparantie en openheid over besluitvorming.

Om binnen de gemeente Nijkerk ervoor te zorgen dat we in de toekomst aan de eisen van de Woo kunnen voldoen, is er nog veel werk te verzetten. Onder andere door middel van het stroomlijnen/in kaart brengen van de informatiehuishouding van de gemeente Nijkerk, zodat de producten die Nijkerk maakt (bijvoorbeeld beschikkingen en overeenkomsten) en die op basis van de Woo actief openbaar moeten worden gemaakt, op eenvoudige wijze online kunnen worden gezet.

Als Projectleider Implementatie Woo:

  • Ben je de coordinator die regie houdt op de voortgang van de afhandeling van een Woo verzoek en fungeer je als business partner door (juridische) ondersteuning te bieden bij het afhandelen van ingewikkelde of omvangrijke Woo-verzoeken door de verschillende afdelingen/teams;

  • Adviseer je gevraagd en ongevraagd de organisatie ten aanzien van de implementatie van de Woo, maar ook aanverwante nieuwe wetgeving zoals Wet elektronische publicaties (Wep) en Wet Modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv);

  • Voor de gemeente Nijkerk is een analyse uitgevoerd op de mate waarin de Woo al wordt toegepast en welke stappen nog gezet moeten worden voor o.a. de actieve openbaarmaking en de informatiehuishouding op orde. In de rol van projectleider zal je verder uitvoering geven aan de stappen die nog ondernomen moeten worden;

  • Het je een actieve rol bij het vergroten van de bewustwording in de organisatie met betrekking tot openbare informatie;

  • Beantwoord je, in samenspraak met de afdelingen, vragen over de (plek van) aanwezige en beschikbare (toegankelijke) informatie(bestanden), systemen en stromen binnen de organisatie;

  • Adviseer je en doe je aanbevelingen richting het management over de Woo en de uitvoering daarvan, met name over het al dan niet verstrekken van gevraagde informatie;

  • Adviseer en beheer/onderhoud je de Woo processen en standaarddocumenten;

  • Inventariseer je welk eigen beleid en werkwijze er binnen gemeente Nijkerk gevoerd dient te worden bij het openbaar maken van documenten en werk je dit uit;

  • Draag je zorg voor actieve communicatie over Woo: intern en extern (o.a. actualiteit website);

  • Begeleid je waar nodig de aanbestedingstrajecten voor de aanschaf van benodigde systemen.

Wie ben jij?
We zoeken iemand die:

  • Het proces ‘actief publiceren’ kan leiden én mede kan vormgeven;

  • verantwoordelijk is voor het inrichten en beheren van het publicatieproces;

  • In bezit is van minimaal een afgeronde HBO opleiding, aansluitend bij het gevraagde profiel;

  • Aantoonbare kennis van en ervaring met de (implementatie van de) Woo;

  • Minimaal 2 jaar ervaring met het werken binnen een gemeentelijke context.

Heb je kennis en ervaring met het juridische kwaliteitszorg? Dan ben je in het voordeel!

Eisen

  • Het proces actief publiceren kan leiden en mede kan vormgeven;
  • verantwoordelijk is voor het inrichten en beheren van het publicatieproces;
  • In bezit is van minimaal een afgeronde HBO opleiding, aansluitend bij het gevraagde profiel;
  • Aantoonbare kennis van en ervaring met de (implementatie van de) Woo;
  • Minimaal 2 jaar ervaring met het werken binnen een gemeentelijke context.
  • Heb je kennis en ervaring met het juridische kwaliteitszorg? Dan ben je in het voordeel!

Wensen en competenties

Wensen

    Competenties

      Organisatie en team

      Gemeente Nijkerk

      Gespreksinformatie

      Niet bekend

      Overige informatie

      Benodigd aantal professionals: 1

      uren:36,tarief:

      Hoe werkt het?

      Onze voordelen
      Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
      Collega's
      Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
      Handige formats
      Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
      Relevante kennis
      Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
      Netwerk
      Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
      Punten sparen
      Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
      Vakblad abonnement
      Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.
      Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
      Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.