Kwartiermaker Functioneel Beheer voor de H2O-Gemeenten

Gemeente Oldebroek

Raadhuisplein 1, 8096 CP Oldebroek, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 10 dagen
Geen maximum 24 Gelderland

Publicatiedatum:

18 jul 2025

Sluitingsdatum:

28 jul 2025

Begindatum:

-

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

24

Omschrijving

De H2O-gemeenten (Hattem, Heerde en Oldebroek) werken samen op gebied van automatisering en informatievoorziening. In verband met het inrichten en de professionalisering van het team Functioneel Beheer, zijn wij op zoek naar een kwartiermaker Functioneel Beheer H2O. Als kwartiermaker heb je een visie op functioneel beheer en het integraal samenwerken binnen het informatiedomein. Je gaat bouwen aan de juiste teamsamenstelling, vaardigheden en vakinhoudelijke kennis om functioneel beheer voor de H2O-gemeenten op het juiste niveau te krijgen. Daarbij moeten taken overgedragen worden vanuit de staande organisaties, zal er onderzocht moeten worden wat dit aan formatie consequenties heeft en zullen mogelijk nieuwe collega’s aangetrokken moeten worden.

Je geeft invulling aan de verandering en daarnaast richt je je op de aansturing en ontwikkeling van het team en de individuele medewerker. Je geeft de ruimte om zelfstandig in teamverband de dagelijkse werkzaamheden uit te voeren, houdt het overzicht en stuurt waar nodig bij. Je neemt organisatorische knelpunten en problemen weg, stuurt resultaatgericht en je hebt een coachende en ondersteunende rol bij de ontwikkeling van de medewerkers en spreekt aan daar waar het nodig is.

Van de kwartiermaker verwachten we een stevige en positieve persoonlijkheid in het samenspel tussen de verschillende afdelingen. De kwartiermaker heeft natuurlijk gezag en is in staat om cultuurverschillen te overbruggen. Je bent standvastig ten aanzien van het proces en flexibel, service- en klantgericht op de inhoud. Je weet hoe je weerstand ombouwt in acceptatie en weet effectief betrokkenen te organiseren, motiveren en verbinden. Je zorgt voor een juiste focus op de opdracht en hebt oog voor de belangen van alle stakeholders. Je stelt je onafhankelijk op, maar bent wel aanspreekbaar en benaderbaar voor alle betrokkenen. Hierbij vragen we extra aandacht voor de betrokken functioneel beheerders, van wie de veranderingen naar verwachting het grootst zullen zijn.

De kwartiermaker krijgt de opdracht om team functioneel beheer in te richten voor tenminste de kernapplicaties. Hiervoor maakt de kwartiermaker een Plan van Aanpak.

De taken binnen deze opdracht zijn:

  • Adviseren van het management over structurele inbedding van functioneel beheer binnen de H2O-organisaties;

  • Inventariseren van de behoeften van gebruikers en organisaties omtrent functioneel beheer;

  • Analyseren en berekenen formatie verschuivingen functioneel beheer;

  • Selecteren, opleiden en begeleiden van voldoende en gekwalificeerde (toekomstige) functioneel beheerders;

  • (Gefaseerd) inrichten van team functioneel beheer als netwerksamenwerking;

  • Opstellen van procedures en werkinstructies voor functioneel beheer;

  • Initiëren van verbeteringen en (her)inrichtingen van uniforme beheerprocessen volgens BiSL-principes met gebruikmaking van TOPdesk;

  • Investeren in een stevige samenwerking vanuit functioneel beheer met informatiemanagement, IT-infrastructuur, IT/IV project- en procesmanagement, architectuur en privacy en security;

  • Fungeren als schakel tussen business, ICT en leveranciers in de opstartfase;

  • Deelnemen aan de wijzigingsadviescommissie (WAC) ten behoeve van wijzigingsverzoeken;

  • Monitoren van voortgang, knelpunten signaleren en hierover rapporteren aan opdrachtgever;

  • Parallel tijdelijke rol van coördinator team functioneel beheer oppakken;

  • Werven en selecteren coördinator team functioneel beheer en overdragen taken en verantwoordelijkheden, waarmee jouw opdracht eindigt.

Resultaten

  • Ingericht team functioneel beheer voor tenminste de kernapplicaties;

  • Plan van aanpak.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als kwartiermaker Functioneel Beheer;
  • Beschikbaar voor 24 uur per week voor de gehele duur / omvang van de opdracht;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting Informatica, ICT, Bedrijfskunde of Bestuurskunde (20 punten);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als kwartiermaker Functioneel Beheer bij een gemeentelijke instelling (40 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het aansturen van een team op functioneel beheer en het integraal samenwerken binnen het informatiedomein, maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het (bege)leiden en uitwerken van samenwerkingsprocessen en/of het ontwikkelen van netwerkorganisaties met business, ICT en leveranciers (beschrijf separaat en beknopt een voorbeeld in het cv) (20 punten).

Competenties

  • Sterk in verandermanagement;
  • Goede kennis van functioneel beheer (volgens BiSL) en IT-beheerprocessen (bijv. ITIL);
  • Analytisch vermogen om behoeften te vertalen naar beheerinrichting;
  • Vaardigheid in stakeholdermanagement en communicatie;
  • Luisteren, enthousiasmeren, binden en verbinden;
  • Zelfstandig, proactief en resultaatgericht.

Organisatie en team

H2O is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek en hebben in dat kader een gezamenlijke visie. Met deze visie wordt richting en invulling gegeven aan een robuuste en beheersbare informatievoorziening voor de H2O-gemeenten, met als doel: een geharmoniseerd applicatielandschap op basis van generieke processen. Naast de uitvoering van een aantal grootschalige projecten, waarbij de kernapplicaties opnieuw zijn aanbesteed en geïmplementeerd, wordt ook stevig gebouwd aan de organisatie-inrichting van de informatievoorziening en de IT-governance.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 5 augustus 2025 in de middag. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 4 augustus 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Integriteits- en Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.