Projectleider Wet open overheid (Woo)

Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Oranjeplein 1, 2641 EZ Pijnacker, Nederland

Sluit over 7 dagen
Opdracht tarief 95Opdracht uren 8 - 16Opdracht locatie Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

8 - 16

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

De Woo verplicht de gemeente Pijnacker-Nootdorp tot het actief openbaar maken van informatie uit 15 informatiecategorieën. In 2024 hebben wij een implementatieplan Wet open overheid (Woo) opgesteld. In de afgelopen periode zijn een projectleider en projectondersteuner volop bezig geweest om uitvoering te geven aan het implementatieplan. Een aanbestedingstraject voor anonimiserings- en publicatiesoftware heeft plaatsgevonden en een leverancier is geselecteerd. In 2026 richten we ons op de implementatie van de software, het aanpassen van werkprocessen, het bewustmaken, opleiden en trainen van medewerkers, en het implementeren van tranche 2 en 3. Ook treffen we voorbereidingen voor de implementatie van tranche 4. Na implementatie van tranche 4 zijn alle verplichte informatiecategorieën van de Woo geïmplementeerd en eindigt het project.

Door vertrek van de huidige projectleider zijn wij op zoek naar een nieuwe projectleider, die de coördinatie en uitvoering van genoemde activiteiten op zich neemt.

Je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de Woo:

  • Sturen op projectvoortgang en projectvariabelen kwaliteit, tijd, geld en middelen en hierover verantwoording afleggen aan het management;
  • Het aansturen van de projectgroep Woo;
  • Het ontwikkelen en inzetten van communicatiemiddelen om bewustwording onder medewerkers over de Woo te vergroten;
  • Het implementeren van de anonimiserings- en publicatiesoftware;
  • Inzicht geven in de rollen en verantwoordelijkheden van de Woo;
  • Het opstellen van een opleidingsplan voor de Woo en het realiseren van het opleidingsaanbod;
  • Het opstellen van een nazorg- en borgingsplan voor de Woo;
  • Het opstellen van procesbeschrijvingen en het aanpassen van de primaire processen ten behoeve van actieve openbaarmaking;
  • Het project wordt ondersteund door een projectondersteuner en dit vraagt om goede afstemming en samenwerking.

Eisen

  • • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • • De beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht;
  • • Beschikbaar per 5 januari 2026 voor 8 tot 16 uur per week voor de gehele duur van de opdracht, inclusief verlengingen.
  • • Aantoonbare werkervaring als projectleider voor de implementatie van de Woo binnen een gemeente;
  • • Aantoonbare werkervaring met het houden van procesworkshops en het opstellen van procesbeschrijvingen binnen een gemeente;
  • • Aantoonbare werkervaring met het aanpassen en uitrollen van primaire processen in het kader van de Woo bij een gemeente;

Wensen en competenties

Wensen

  • • Minimaal een aantoonbaar afgeronde hbo-bachelor opleiding in Bestuurskunde, Juridisch en/of informatiehuishouding (20 punten);
  • • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur, jurist of projectleider met de Woo, inclusief juridische aspecten, de gevolgen voor de gemeentelijke processen en implementatie van relevante software (30 punten);
  • • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met taken op het gebied van informatiehuishouding in gemeentelijke organisaties (15 punten);
  • • Aantoonbare werkervaring met het toepassen van projectmethodieken zoals Prince2 en Scrum, benoem duidelijk waar dit is gedaan (10 punten);
  • • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een opleidings- en borgingsplannen en procesbeschrijvingen ten behoeve van de Woo, benoem waar deze is opgedaan (10 punten);
  • • Een maximum uurtarief van € 95,- inclusief reiskosten woon-werkverkeer, parkeerkosten en fee administratieve partner / exclusief btw (15 punten).

Competenties

  • • Vertrouwdheid met politieke en bestuurlijke verhoudingen binnen een gemeentelijke organisatie;
  • • Resultaatgerichte, dienstverlenende en flexibele instelling;
  • • Overtuigingskracht, weerstand managen, helikopterview, analytisch vermogen en verbinder.

Organisatie en team

De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 470 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.

Je komt te werken bij de Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening, team Bedrijfsbureau en zal in praktijk de samenwerking met de verschillende organisatieonderdelen opzoeken. Je werkt hierbij nauw samen met de programmamanager Dienstverlening en de team Juridische Zaken.

Het Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening is de drijvende kracht die de gemeentelijke organisatie optimaal laat functioneren. Het domein ondersteunt het primaire proces en zorgt ervoor dat medewerkers en bestuur hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Wij zorgen ervoor dat het bestuur, management en medewerkers van onze gemeente goed worden ondersteund en geadviseerd. Dit doen we op het gebied van: financiën, inkoop, ict, personeel & organisatie en publiekszaken.

Gespreksinformatie

Stap 1: beoordeling CV’s op knockoutcriteria

Kandidaten die voldoen aan de knock-outcriteria worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie CV’s

De (maximaal) tien kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde gunningscriteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

Pijnacker-Nootdorp beoordeelt de CV’s van de vijf geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. 

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De (minimaal 2) kandidaten die op basis van deze criteria als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. 

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de geselecteerde kandidaten voldoen aan de competenties uit de marktplaatsuitvraag. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald. 

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 30 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 29 december 2025 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Overige informatie
- De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
- ‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.