Senior Informatieadviseur

Gemeente Rhenen

Nieuwe Veenendaalseweg 75, 3911 MG Rhenen, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 24 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

9 okt 2025

Omschrijving

De gemeente Rhenen staat voor stevige uitdagingen op het gebied van haar digitale informatiehuishouding. Om de kwaliteit van de informatievoorziening te versterken en toekomstbestendig te maken, zoekt de gemeente een ervaren generalist die visie en uitvoering weet te verbinden.

Deze professional legt de koppeling tussen organisatievraagstukken, informatiebeheer en ondersteunende ICT. Daarbij is aandacht voor strategische koers, tactisch beleid én operationele verbeteringen.

Een belangrijk onderdeel van de opdracht is het begeleiden en opleiden van een jong team, waarbij met name één medewerker wordt klaargestoomd om de rol structureel over te nemen. De opdrachtnemer fungeert als kennisbank, verbinder en adviseur richting het management.

Werkzaamheden:

  • Stelt een I-strategie op die als fundament dient voor de digitale bewaarstrategie van de gemeente Rhenen.

  • Onderzoekt de mogelijkheden voor het uitfaseren en migreren van de huidige zaaksystemen (Mozard, Decos, OpenWave).

  • Treedt op als projectleider bij de uitfaserings- en migratietrajecten.

  • Brengt advies uit (gevraagd en ongevraagd) aan management en directie over het brede spectrum van informatiehuishouding.

Resultaten

  • Een gedragen strategisch document dat de basis vormt voor de digitale informatiehuishouding van de komende jaren.

  • Koppeling met wettelijke kaders en praktische doorvertaling naar beleid en uitvoering.

  • Een heldere analyse met scenarios en aanbevelingen voor het uitfaseren en migreren van Mozard, Decos en OpenWave.

  • Een plan van aanpak voor de daadwerkelijke uitvoering.

  • Opstart en aansturing van de migratie- en uitfaseringsprojecten.

  • Duidelijke planning, sturing op kwaliteit, tijd en middelen.

  • Borging van kennis en ervaring binnen het team.

  • Specifieke begeleiding van de beoogde opvolger, zodat deze de rol zelfstandig kan vervullen.

  • Regelmatig en tijdig adviseren van management en bestuur over ontwikkelingen, risico's en verbeterkansen in de informatiehuishouding.

Eisen

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van informatiebeheer en/of informatiemanagement binnen gemeentelijke organisaties.

Wensen en competenties

Wensen

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van informatiemanagement (40 punten);

  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van informatiebeheer en/of informatiemanagement binnen gemeentelijke organisaties (40 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het uitfaseren en migreren van zaaksystemen binnen een overheidscontext (20 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen;

  • Resultaatgerichtheid;

  • Communicatieve vaardigheden;

  • Organisatiebewustzijn;

  • Samenwerkingsgerichtheid;

  • Nauwkeurigheid;

  • Proactieve houding.

Organisatie en team

Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in de gemeente Rhenen!
Rhenen is een prachtige historische vestingstad, gelegen op het uiterste zuidoosten van de provincie Utrecht. Met de Nederrijn aan je voeten en de groene bossen van de Utrechtse Heuvelrug om je heen, is het hier heerlijk wonen en werken. Gemeente Rhenen staat bekend om Ouwehands Dierenpark, de Grebbeberg en natuurlijk de gezellige Rijnweek. 

De gemeente heeft veel te bieden: prachtige monumentale natuur, uitgebreide wandel- en fietsroutes en mooie ruiterpaden. Of je nu door de stad Rhenen zelf wandelt of de kernen Elst en Achterberg ontdekt, in Rhenen beleef je zowel rust als avontuur! Rhenen is goed bereikbaar met trein, bus en auto en vervult een belangrijke toeristische rol. Meer informatie over de gemeente Rhenen vind je via www.rhenen.nl.

We werken waarderend en vanuit de bedoeling 
In Rhenen werken we voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening en het versterken van onze rol in de regio. We streven ernaar om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven, met een stevig fundament van flexibiliteit, vertrouwen, samenwerking en verantwoordelijkheid. We werken vanuit de bedoeling en op een waarderende manier, wat dagelijks zichtbaar is in ons werk. We denken in mogelijkheden, leveren maatwerk en doen dit voor zowel onze inwoners als medewerkers. We geven ruimte voor talent, stimuleren samenwerking en werken resultaatgericht. We ontwikkelen ons richting zelforganisatie. Zo maken we het verschil voor Rhenen en voegen we echte waarde toe!

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 16 oktober 2025, vanaf 13.00 uur. LET OP: Het verzoek rekening te houden met deze gespreksdatum en tijd. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht een fee van €2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • De uitbetaling van de factuur zal plaatsvinden op de G-rekening (60%) en rekeningnummer leverancier (40%). Niet van toepassing voor ZZP’ers.

  • Alleen maandelijkse facturatie vereist (geen 4 weken)

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.