Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Senior specialist informatiebeveiliging

Gemeente Rhenen

Nieuwe Veenendaalseweg 75, 3911 MG Rhenen, Nederland

Sluit over 5 dagen
Opdracht uren 24Opdracht locatie Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

12 dec 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Opdrachtomschrijving
De gemeente Rhenen zoekt een senior specialist die diverse deelprojecten uitvoert binnen het gemeentelijke informatiebeveiligingsprogramma.

De professional werkt zowel technisch, beleidsmatig als procesmatig en brengt brede ervaring mee op het gebied van IT-architectuur, Security by Design, cloud-beveiliging, netwerkzonering en implementatie van security-diensten.

De opdracht omvat de uitvoering, bewaking en implementatie van de volgende 11 projecten:

Deelprojecten en Werkzaamheden

  1. Netwerkbeveiliging & Zonering
  • Implementatie antimalware, IDS/IPS, whitelist-softwarebeheer, webfiltering.
  • Inrichting netwerkzonering en capaciteitsmonitoring.
  1. Encryptie & Sleutelbeheer
  • Cryptografiebeleid implementeren, encryptie bij externe verbindingen, PKI-Overheid toepassen.
  1. Sessiemanagement
  • Automatische vergrendeling, remote sessiebeveiliging, chipcard-token lock.
  1. Wijzigingsbeheer & Kwetsbaarheden
  • ITIL-conform wijzigingsbeheer, risicoanalyses, patchmanagement, beveiliging ontwikkelomgevingen.
  1. Bewustwording & Gedrag
  • Beveiligings- en privacyprogramma’s ontwikkelen, trainingen uitvoeren, effectiviteit monitoren.
  1. Mobiele Apparatuur & Telewerken
  • MDM implementeren, encryptie en toegang beheren, beleid mobiel werken opstellen.
  1. Apparatuur- & Mediabeheer
  • Fysieke beveiliging apparatuur, veilige media-verwijdering, noodstroomvoorzieningen.
  1. Informatieclassificatie
  • Classificatieschema actualiseren, labels toepassen, afspraken gegevensuitwisseling extern.
  1. Verwijderbare Media
  • Beheer en encryptie van draagbare media, registratie en autorisatie, veilige vernietiging.
  1. OTAP-Principes
  • Gescheiden ontwikkel-, test-, acceptatie- en productieomgevingen implementeren.
  1. Security & Privacy by Design
  • Risicoanalyse bij systeemontwikkeling, beveiligde ontwikkelomgeving, toegangsbeheer broncode.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar in ICT-security, informatiebeveiliging of IT-architectuur;
  • Minimaal 2 jaar ervaring bij gemeenten in IT/IB-functies;
  • Aantoonbare werkervaring met cloud-beveiliging (Azure/AWS/Google Cloud);
  • Aantoonbare werkervaring met netwerkbeveiliging (Cisco / Fortigate);
  • Aantoonbare kennis van BIO, BBN2 en ISO 27001/27701.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke ICT transformatie (25 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in cloud-architectuur & security (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met implementatie netwerkbeveiliging & SOC/SIEM (15 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als verandermanager op het gebied van IT (15 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider op het gebied van IT (15 punten).

Competenties

  • Analytisch sterk;
  • Communicatief vaardig;
  • Helikopterview;
  • Regie kunnen voeren;
  • Samenwerken met leveranciers;
  • Overtuigingskracht;
  • Plannen & organiseren;
  • Verandermanagement.

Organisatie en team

Organisatie
Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in de gemeente Rhenen!
Rhenen is een prachtige historische vestingstad, gelegen op het uiterste zuidoosten van de provincie Utrecht. Met de Nederrijn aan je voeten en de groene bossen van de Utrechtse Heuvelrug om je heen, is het hier heerlijk wonen en werken. Gemeente Rhenen staat bekend om Ouwehands Dierenpark, de Grebbeberg en natuurlijk de gezellige Rijnweek.

De gemeente heeft veel te bieden: prachtige monumentale natuur, uitgebreide wandel- en fietsroutes en mooie ruiterpaden. Of je nu door de stad Rhenen zelf wandelt of de kernen Elst en Achterberg ontdekt, in Rhenen beleef je zowel rust als avontuur! Rhenen is goed bereikbaar met trein, bus en auto en vervult een belangrijke toeristische rol. Meer informatie over de gemeente Rhenen vind je via www.rhenen.nl.

We werken waarderend en vanuit de bedoeling
In Rhenen werken we voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening en het versterken van onze rol in de regio. We streven er naar om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven, met een stevig fundament van flexibiliteit, vertrouwen, samenwerking en verantwoordelijkheid. We werken vanuit de bedoeling en op een waarderende manier, wat dagelijks zichtbaar is in ons werk. We denken in mogelijkheden, leveren maatwerk en doen dit voor zowel onze inwoners als medewerkers. We geven ruimte voor talent, stimuleren samenwerking en werken resultaatgericht. We ontwikkelen ons richting zelforganisatie. Zo maken we het verschil voor Rhenen en voegen we echte waarde toe!

Kom jij ons versterken? We kijken ernaar uit om je te leren kennen!

Gespreksinformatie

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 23 december 2025, 09:00 uur uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 22 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Fee administratieve partner
administratieve partner brengt voor deze opdracht een fee van €2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Ja

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.