Nieuwe Veenendaalseweg 75, 3911 MG Rhenen, Nederland
Publicatiedatum:
17 jun 2025Sluitingsdatum:
23 jun 2025Begindatum:
-Einddatum:
1 jul 2026Uren per week:
20Organisatie
Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in de gemeente Rhenen!
Rhenen is een prachtige historische vestingstad, gelegen op het uiterste zuidoosten van de provincie Utrecht. Met de Nederrijn aan je voeten en de groene bossen van de Utrechtse Heuvelrug om je heen, is het hier heerlijk wonen en werken. Gemeente Rhenen staat bekend om Ouwehands Dierenpark, de Grebbeberg en natuurlijk de gezellige Rijnweek.
De gemeente heeft veel te bieden: prachtige monumentale natuur, uitgebreide wandel- en fietsroutes en mooie ruiterpaden. Of je nu door de stad Rhenen zelf wandelt of de kernen Elst en Achterberg ontdekt, in Rhenen beleef je zowel rust als avontuur! Rhenen is goed bereikbaar met trein, bus en auto en vervult een belangrijke toeristische rol. Meer informatie over de gemeente Rhenen vind je via www.rhenen.nl.
We werken waarderend en vanuit de bedoeling
In Rhenen werken we voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening en het versterken van onze rol in de regio. We streven er naar om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven, met een stevig fundament van flexibiliteit, vertrouwen, samenwerking en verantwoordelijkheid. We werken vanuit de bedoeling en op een waarderende manier, wat dagelijks zichtbaar is in ons werk. We denken in mogelijkheden, leveren maatwerk en doen dit voor zowel onze inwoners als medewerkers. We geven ruimte voor talent, stimuleren samenwerking en werken resultaatgericht. We ontwikkelen ons richting zelforganisatie. Zo maken we het verschil voor Rhenen en voegen we echte waarde toe!
Omschrijving van de opdracht
De gemeente Rhenen zoekt een ervaren Woo-regisseur die verantwoordelijk is voor het gehele proces van passieve openbaarmaking en die bijdraagt aan het strategisch versterken van de actieve openbaarmaking. Je voert de regie over het juridische, procedurele en communicatieve proces rondom Woo-verzoeken en draagt zorg voor een zorgvuldige, tijdige en juridisch houdbare afhandeling. Daarnaast ben je het centrale aanspreekpunt binnen de organisatie voor alle Woo-vraagstukken, en geef je advies en richting aan hoe de organisatie transparanter en proactiever kan worden in haar informatievoorziening.
Taken en werkzaamheden:
Coördineren, juridisch begeleiden en afhandelen van Woo-verzoeken
Toetsen van verzoeken op volledigheid, juridische kaders en bestuurlijke gevoeligheden
Verzorgen van besluitvormingstrajecten inclusief zienswijzenprocedures en belangafweging
Signaleren en rapporteren van risico’s binnen het openbaarmakingsproces
Adviseren van management en bestuur bij complexe Woo-vraagstukken
Fungeren als Woo-contactpersoon
Ontwikkelen van processen en werkinstructies voor actieve openbaarmaking
Intern informeren en trainen van collega’s over de werking en impact van de Woo
Meedenken over tools, categorisering en publicatie-aanpakken
Team
Je wordt tijdelijk onderdeel van het team Juridisch, Inkoop, Gegevensbescherming. Dit team bestaat uit twee juridisch adviseurs, een juridisch medewerker die zich deels ook met de WOO bezighoudt, een inkoopadviseur, CISO, privacy officer en FG.
Werken bij onze gemeente betekent werken in een ambitieuze organisatie waar werkplezier hoog in het vaandel staat. Er is veel ruimte voor jouw eigen inbreng, verantwoordelijkheid, flexibel werken en groei.
De kernvraag bij ons werk is steeds: wat kan ik voor Rhenen betekenen? We noemen dit 'werken vanuit de bedoeling'. Er is veel ruimte om jezelf te ontwikkelen in onderwerpen die je interessant vindt. We zijn een open en dynamische organisatie, met betrokken collega’s. Waarin je werkt tussen, naast en met de inwoners van Rhenen.
Vereisten / knock-outcriteria
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met Woo-verzoeken binnen de (decentrale) overheid;
Aantoonbare kennis van de Woo en aanverwante wetgeving (zoals AVG, Archiefwet);
Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
Aantoonbare werkervaring met besluitvormingstrajecten en bestuurlijk gevoelige dossiers.
Selectiecriteria
Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in juridische richting (5 punten);
Beschikbaar voor 20 uur per week gedurende 12 maanden, start per 1 juli 2025 (5 punten);
Aantoonbare werkervaring met afhandeling Woo-verzoeken binnen de overheid (30 punten);
Aantoonbare werk ervaring met juridische beoordeling en besluitvorming (30 punten)
Aantoonbare werkervaring met actieve openbaarmaking / strategisch meedenken (20 punten);
Aantoonbare werkervaring met organisatieadvies / trainen / bewustwording binnen een organisatie (5 punten)
Motivatiebrief en/of plan van aanpak (5 punten)
Competenties
Juridische nauwkeurigheid
Bestuurlijke sensitiviteit
Communicatieve vaardigheid (schriftelijk en mondeling)
Samenwerkingsgericht
Resultaatgericht
Oplossingsgericht
Procesmatig sterk
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 25 juni 2025, vanaf 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 24 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht een fee van €2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
De uitbetaling van de factuur zal plaatsvinden op de G-rekening (60%) en rekeningnummer leverancier (40%). Niet van toepassing voor ZZP’ers.
Alleen maandelijkse facturatie vereist (geen 4 weken)
Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Ja
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Rhenen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Rhenen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.