Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.  Neem alvast contact op  met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Coördinerend BI specialist Sociaal Digitaal - cluster W&I

Gemeente Rotterdam

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 7 dagen
Opdracht uren 32 - 36Opdracht locatie Zuid-Holland

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

30 nov 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

19 nov 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Je wordt enthousiast van het helpen realiseren van gebruiksvriendelijke en visueel aantrekkelijke rapporten & dashboards waarin zowel kwantitatieve, financiële als kwalitatieve KPI's worden ontsloten en gevisualiseerd. Jij kent de mogelijkheden van Power BI van haver tot gort en bent een topper in het vertalen van informatiebehoefte naar moderne, interactieve en integrale dashboards. Jij vervult de spil tussen business en de Bl specialisten die de rapportages bouwen.

Rotterdam Inclusief (RI) wil haar (operationele) bedrijfsvoering optimaliseren. In het licht van deze doelstelling wil RI op korte termijn impulsen geven op weg naar meer data- en informatiegericht werken en sturen. De afdeling bedrijfsvoering van RI vervuld daarbij een cruciale rol. In jouw rol ga jij vanuit het team DACC binnen Sociaal Digitaal voor de afdeling bedrijfsvoering RI een belangrijke voortrekkersrol vervullen. Je werkt vanuit het DACC in opdracht van - en rapporteert aan de manager van de afdeling bedrijfsvoering van RI. Het realiseren van deze ambitie zal gefaseerd en langs de weg van prototyping vorm worden gegeven. In 1ª instantie zal worden begonnen met de kwantitatieve KPI's. Daarna worden de kwalitatieve en financiële KPI's – en het verbeteren van de kwaliteit en betrouwbaarheid daarvan - onder de loupe genomen. Ook zullen in een vervolgfase meer predictive (Al) componenten aan rapportages en/of dashboards worden toegevoegd.

Je werkt in deze rol intensief samen met de collega Bl-specialisten binnen het DACC die de rapportages & dashboards voor RI daadwerkelijk bouwen. Als dedicated coördinerend BI- specialist voor RI zorg je dat de geleverde producten op tijd worden geleverd en kwalitatief voldoen aan de behoefte. Als trekker van de Bl ontwikkeling binnen RI opereer je in een dynamische en een politiek-gevoelige omgeving. In jouw rol kun je een cruciale bijdrage leveren aan het verbeteren van de (dagelijkse) bedrijfsvoering van RI door het optimaal benutten van relevante informatie en data binnen RI.

Doel van de functie:
  • Het op een gestructureerde, eenduidige en begrijpelijke wijze inventariseren & vastleggen van de behoefte aan management, stuur- en verantwoordingsinformatie binnen Rotterdam Inclusief. O.a. door middel van interviews en collectieve (scrum) sessies met relevante stakeholders binnen RI (o.a. directie en (team) management. En rekening houdend met de vigerende richtlijnen & tooling van het Data Analyse Compentence Center (DACC) binnen de afdeling Sociaal Digitaal.
  • Versnellen van de oplevering en het doorontwikkelen van behoeften die reeds op de backlog staan.
  • Samen met het DACC zorgen voor ontsluiting van data rondom thema's zoals Loonkostensubsidie, MMA, SBP, resourceplanning en productie (ERP).
  • Verbeteren en naar BI tooling brengen van reeds bestaande rapportages die nu in XLS worden gemaakt (o.a. m.b.t. facturatie).
  • Het ondersteunen en adviseren van het DACC bij de daadwerkelijke realisatie van de rapportages en/of dashboards. Daarmee vervul je een brugfunctie tussen RI en het DACC;
  • Het leveren van een actieve bijdrage aan het testen en valideren – en mogelijk ook het optimaliseren van reeds - door het DACC gerealiseerde rapporten en/of dashboards.

Eisen

  • Je hebt minimaal een afgeronde HBO-opleiding in de richting van ICT of vergelijkbaar;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met het bouwen van dataproducten in Power BI, opgedaan in de afgelopen 5 jaar;
  • Je hebt ervaring met het vertalen van beleid naar kpi's;
  • Je bent een minimaal gecertificeerd Microsoft Power BI Data Analyst Associate (PL-300);
  • Je hebt kennis van en werkervaring met het toepassen van een scrum-aanpak.

Wensen en competenties

Wensen
  • Je hebt kennis van en werkervaring met het ontsluiten van data;
  • Je hebt kennis van en werkervaring met data modellering;
  • Je bent in het bezit van het certificaat CDMP;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met Power BI Report Builder en Power BI Service, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.
Competenties
  • Je bent een analytische ontwerper die zelfstandig maar ook in teamverband, ontwerpopdrachten uitvoert met oog voor deadlines.
  • Je bezit adviesvaardigheden om onder andere richting onze stakeholders rapporten & dashboards naar een hoger niveau te brengen door inzet van Power-BI.
  • Met jouw probleemoplossend vermogen zit het wel goed.
  • Je kan daarnaast ook planmatig te werk gaan.
  • Tot slot ben je communicatief vaardig in de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift.

Organisatie en team

De afdeling
Vanuit je rol ga je dedicated aan de slag voor en binnen de afdeling bedrijfsvoering van RI. De afdeling Bedrijfsvoering is de zogenaamde cockpit en machinekamer van RI: het arbeids- en mens ontwikkelbedrijf van de gemeente Rotterdam. De afdeling Bedrijfsvoering zorgt ervoor dat RI en het primaire proces van de drie Arbeids- en Mensontwikkelafdelingen (de AMO's) professioneel, kwalitatief en optimaal worden ondersteund en gefaciliteerd. Zo werken er op de afdeling projectleiders, de coördinator Arbo en afdelings- en ambtelijk secretarissen. En wordt de inkoop, facturatie en contractbeheer, de administratieve verwerking, de secretariële en facilitaire ondersteuning geboden voor de hele organisatie. De afdeling bestaat uit 70 fte. Dat is inclusief de mensen aan wie een werkervaringsplaats wordt geboden. De afdeling wordt aangestuurd door een afdelingsmanager.

Onze organisatie
Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij. Met de stad als leerschool kun je aan de slag met onderwerpen waar jij van bent en van wilt zijn. Voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers.

Rotterdam Inclusief is er voor Rotterdammers die een steuntje in de rug kunnen gebruiken om te gaan of blijven werken. Ontwikkeling staat bij deze Rotterdamse aanpak centraal. Door leren en ontwikkelen te stimuleren, zorgt Rotterdam Inclusief ervoor dat iedereen duurzaam kan meedoen. Eigen ontwikkeling geeft plezier, trots en groei. Dat is goed voor de mens, voor de markt en voor de stad. We richten ons op de doelgroep die bij Rotterdam Inclusief een dienstverband heeft ((oud-) WSW, Nieuw Beschut Werken, gemeentelijke garantiebanen en herplaatsingskandidaten) én daarnaast op mensen met een bijstandsuitkering die werkende weg een ontwikkelingsroute naar de reguliere arbeidsmarkt aflopen. Rotterdam Inclusief telt zo'n 2.500 medewerkers die op eigen locaties als bij inleners aan het werk zijn.
Rotterdam Inclusief is een directie van het Cluster Werk & Inkomen binnen de gemeente. Binnen dit cluster opereert ook de afdeling Sociaal Digitaal. Het DACC is een onderdeel van Sociaal Digitaal.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek: Week 49

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Inschrijvingen
Inschrijver kan 1 kandidaat aanbieden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Procedure
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:
  • 30% prijs
  • 70% kwaliteit
De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.