Functioneel Beheerder klantgeleiding - cluster BCO

Gemeente Rotterdam

Zuiderparkweg 300, Rotterdam

Sluit over 8 dagen
Opdracht tarief 85Opdracht uren 36Opdracht locatie Zuid-Holland

Begindatum:

24 jun 2024

Einddatum:

23 jun 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

25 nov 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Als functioneel beheerder weet je precies hoe je applicaties optimaal laat aansluiten op de wensen van de organisatie.

Jouw functie

Functioneel Beheer betekent het in teamverband oplossen van incidenten, het realiseren van wijzigingen en het regie voeren op testen en releases. Je voert je werk uit met een scherp bewustzijn voor kwaliteit. In het ketenproces waarin je werkt, signaleer je verbetermogelijkheden en zorg je voor concrete oplossingen.

In je contact met de klantorganisatie stem je af wat er gedaan moet worden en welke prioriteit dit heeft. Je zorgt voor een gedegen besluitvorming over wijzigingen in het wijzigingsoverleg. In de samenwerking met interne en externe ketenpartners bewaak je de gemaakte afspraken en bespreek je actief de kwaliteit en doorlooptijd. Het contact met leveranciers zal dan ook een belangrijk onderdeel van je werk zijn.

Daarnaast adviseer je gevraagd en ongevraagd de proceseigenaar, productowner, teamleider en klantorganisatie. Je vervult je rol als Functioneel Beheerder zowel in het reguliere beheer als binnen projecten. We verwachten dat je innovatie hoog in het vaandel hebt staan en dat je de drive hebt om het team verder te professionaliseren op vlakken als test- en releasemanagement, Agile werken, Lean en requirement management.

Als ervaren functioneel beheerder ben jij het aanspreekpunt voor de gebruikersorganisatie.

Wat verstaan we onder Klantgeleiding?
Binnen de gemeente Rotterdam verwijst 'klantgeleiding' naar de systemen die ingezet worden om bezoekersstromen en afspraken efficiënt en klantvriendelijk te organiseren. Deze systemen worden gebruikt door zowel inwoners van de stad als door interne collega's, bijvoorbeeld bij de stadswinkels en andere publiekslocaties. Denk hierbij aan aanmeldzuilen en afsprakensystemen. Jij zorgt er als Functioneel Beheerder Klantgeleiding voor dat deze systemen optimaal functioneren, goed aansluiten op de behoeften van zowel inwoners als medewerkers én bijdragen aan een soepele, efficiënte en toegankelijke dienstverlening.

Werkzaamheden:

  • Beheren, optimaliseren en ondersteunen van applicaties;

  • Signaleren en analyseren van gebruikerswensen en deze vertalen naar wijzigingen of verbetervoorstellen;

  • Fungeren als vraagbaak voor key-users en eindgebruikers;

  • Testen en implementeren van nieuwe functionaliteiten;

  • Opstellen en onderhouden van gebruikersdocumentatie;

  • Actief bijdragen aan projecten, implementaties en updates.

Eisen

  • Je beschikt over een afgeronde hbo-opleiding in de richting van Informatiemanagement of ICT;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als functioneel beheerder;
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met procesverbeteringen.
  • Je hebt werkervaring met het functioneel beheren van de Atlassian suite (Jira en Confluence).

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt werkervaring met Roosterprogrammatuur;
  • Je hebt werkervaring met klantgeleidingsystemen;
  • Je hebt werkervaring met BiSL.

Competenties

  • Als Functioneel Beheerder werk je graag in teamverband (samenwerken) bij het oplossen van incidenten, het realiseren van wijzigingen en het regie voeren op testen en releases.
  • Je bent hierbij klant-, resultaat- en oplossingsgericht, kwaliteitsbewust en accuraat.
  • Je adviesvaardigheden en flexibiliteit komen daarbij van pas en denkt graag proactief mee om innovaties door te voeren.
  • Tot slot kan je met grote gebruiksgroepen op operationeel en tactisch niveau communiceren.

Organisatie en team

Onze organisatie

Directie IIFO valt onder het cluster BCO (Bestuurs- en Concernondersteuning). Het cluster BCO is de spil van de gemeentelijke organisatie en maakt kaders voor het hele concern. Zij zorgt enerzijds dat het college van burgemeester en wethouders de stad kan besturen en de schakel is tussen de burgers, het stadsbestuur en de gebieden. Anderzijds is het cluster de schakel met de overige (beleids)clusters op het gebied van bedrijfsvoering. ICT, HR, Facilitaire Zaken, Juridische Zaken, Onderzoek, Financiën, Inkoop en Communicatie zijn gebundeld. Zo levert het cluster haar bijdrage die de organisatie nodig heeft bij het uitvoeren van haar werk voor de stad.

Het cluster Bestuurs- en Concernondersteuning biedt vakmanschap en kwaliteit, en speelt flexibel in op de vraag. Tegelijkertijd staat de positie van de medewerkers centraal. Bij de gemeente Rotterdam krijg je de kans jezelf te ontwikkelen en te werken aan je persoonlijke ambities. Hiermee maak je het verschil in een organisatie die werkt voor de stad Rotterdam.

De afdeling

De afdeling klanttoepassingen is recentelijk geformeerd vanuit de voormalige afdeling "Ontwikkeling en Projecten" en "ICT Beheer” en ontwikkelt zich tot een afdeling die zich richt op het ontwikkelen én beheren van (cluster specifieke) software en applicaties.

Afdeling Klanttoepassingen valt onder directie IIFO (Innovatie, Informatie, Facilitair en Onderzoek). In 2025 is Rotterdam een digitale voorbeeldstad. Digitalisering is een integraal onderdeel van stedelijke omgeving en levert een grote bijdrage aan de maatschappelijke, fysieke en economische opgaven van de gemeente. Dit betekent o.a. dat Rotterdam beschikt over snelle, toegankelijke, veilige en een betaalbare digitale infrastructuur, duidelijke digitale spelregels en goede digitale vaardigheden voor iedereen, en draagt daarbij in belangrijke mate bij aan de vestigingsvoorwaarden voor bewoners, bedrijven en instellingen. Bij de aanpak van integrale stedelijke digitaliseringsopgaven is kennis en inzet nodig van vrijwel alle gemeentelijke clusters en afdelingen, dus ook van IIFO. IIFO heeft de ambitie zich door te ontwikkelen ten bate van optimaal passende, integrale en proactieve dienstverlening voor de clusters. In dit toekomstperspectief werkt IIFO naar de rol van waarde-creërende dienstverlener toe.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek

Week 49 via MS Teams

Verificatiegesprek

De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten

Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Inschrijvingen

Inschrijver kan één kandidaat aanbieden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    In het kader van Anders werken wordt er voornamelijk vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaatst op Zuiderparkweg 300.

  • Verlengingsopties:
    2 x 6 maanden

  • Tariefrange:  
    €78.00 - €85.00

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  
    30% - 70%

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.