IAM projectmedewerker

Gemeente Rotterdam

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 7 dagen
116 32 Zuid-Holland

Begindatum:

17 nov 2025

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

21 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Jouw functie

Cybersecurity speelt een cruciale rol in het beschermen van onze digitale samenleving. Om de cyberweerbaarheid binnen de Europese Unie (EU) te versterken, is de herziene NIS2-richtlijn in oktober 2024 van kracht gegaan. In Nederland wordt deze richtlijn vertaald naar de nieuwe Cyberbeveiligingswet (Cbw), die naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 van kracht wordt. Gemeenten, waaronder de gemeente Rotterdam, vallen onder de reikwijdte van deze wet en hebben wettelijke verplichtingen om cyberbeveiligingsrisico's actief te beheren.

Rotterdam heeft proactief gereageerd op deze ontwikkelingen door het concernprogramma NIS2 op te zetten. Informatiebeveiliging is hierin verankerd als bestuurlijke prioriteit en opgenomen in het vernieuwde beleidskader. Binnen dit programma werken strategische, tactische en operationele teams samen. Onderdeel van het programma is het versterken van identiteits- en toegangsbeheer (IAM), als fundament voor veilige digitale dienstverlening.

Als IAM projectmedewerker ben je verantwoordelijk voor de uitvoering en realisatie van het IAM-project binnen het NIS2-programma. Je vertaalt beleidsmatige en technische behoeften naar concrete projectplannen en bewaakt de voortgang en de risico's. Je rapporteert richting de opdrachtgever en adviseert over verbetervoorstellen en strategische keuzes.

Je werkt volgens de PRINCE2-methodiek, maar schakelt ook soepel in Agile omgevingen. Je stemt af met stakeholders op verschillende niveaus, waaronder het Concernbrede Informatiebeveiliging team (CISO-office) en draagt bij aan het realiseren van BIO2.0-maatregelen die voortvloeien uit de CBW-wetgeving.

Kandidaat omschrijving

Jij spreekt de taal van IT, begrijpt de business en weet door samenwerking en organisatie een veelomvattend project succesvol verder te brengen!

Eisen

  • Je beschikt over minimaal een afgeronde HBO- opleiding;
  • Je beschikt over minimaal 2 jaar werkervaring bij een overheidsinstelling of semi overheidsinstelling met minimaal 5000 medewerkers. Deze werkervaring is opgedaan in de afgelopen 3 jaar;
  • Je hebt werkervaring met het implementeren van maatregelen t.b.v. wet- en regelgeving op het gebied van cybersecurity (NIS2, BIO, CBW);
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring met user- experience (UX) en gedragsverandering in veranderprogramma's;
  • Je hebt werkervaring met het uitvoeren van projecten binnen een programmaorganisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je beschikt over werkervaring met Sailpoint als het gaat om IAM-oplossingen en informatiebeveiliging;
  • Je hebt werkervaring met het implementeren van informatiebeveiligingsplannen;
  • Je beschikt over certificering op één of meerdere van de volgende gebieden van informatiebeveiliging:
    • Risicomanagement;
    • Beveiliging van bedrijfsmiddelen;
    • Beveiligingsarchitectuur;
    • Netwerkbeveiliging;
    • Identiteits- en toegangsbeheer (IAM);
    • Beveiliging van softwareontwikkeling.

Competenties

Je bent resultaatgericht, accuraat, planmatig, proactief en kunt naast zelfstandig, uitstekend samenwerken met het projectteam. Je goede communicatieve vaardigheden komen tot uiting gedurende de totale doorloop van ieder project, bijvoorbeeld bij het vertalen van de klantvraag in een projectplan, je samenwerking met de vakafdelingen, het vroegtijdig signaleren en rapporteren van voortgang, budget en risico's. Je toont in deze leiderschap door consequent, maar pragmatisch en flexibel te sturen op de planning. Op een proactieve wijze rapporteer je de voortgang en de resultaten aan de opdrachtgever. Uiteraard ben je je bewust van de samenhang met andere projecten en prioriteiten.

Organisatie en team

Onze organisatie

Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers. Bij zo'n stad hoort een eigentijdse overheid. Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen. Met arbeidsvoorwaarden die dat mogelijk maken.

Jouw werkgebied voor deze vacature is het cluster Bestuurs- en Concernondersteuning (BCO). De BCO noemen we ook wel de spil van de gemeentelijke organisatie. De medewerkers van dit cluster zorgen ervoor dat het college van burgemeester en wethouders de stad kan besturen. Het is de schakel tussen de Rotterdammers, het stadsbestuur en de veertien gebieden. De BCO verzorgt ook de bedrijfsvoering voor alle clusters. De afdelingen inkoop, communicatie, ICT, facilitaire zaken, juridische zaken, HR, onderzoek en financiën zorgen ervoor dat de clusters zich volledig kunnen richten op hun eigen taken. Bij de gemeente Rotterdam staat centraal dat je je als medewerker kunt ontwikkelen. Dat stimuleren we ook. Want hoe beter jij je werk kunt doen, hoe beter het resultaat voor onze stad.

De afdeling

De ICT-directie van Rotterdam behoort tot een van de grootste in gemeenteland. Honderden collega's houden zich dagelijks bezig met het beheren en beveiligen van de ICT-dienstverlening. Zowel binnen de organisatie als in de stad. Vanuit onze twee dedicated datacenters hosten we meer dan 1.000 applicaties en beveiligen we vele terabytes aan data. Zo zorgen we ervoor dat meer dan 10.000 collega's, 600.000 burgers en vele bedrijven dagelijks ondersteund blijven.

Daarbij werken wij met de meest geavanceerde technologieën en zijn wij continue bezig met het verbeteren en innovatiever maken van onze ICT-dienstverlening waarbij wij zaakgericht werken: projectmatig, gestructureerd en procesgericht.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek: Week 45

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 5 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    In het kader van “Anders werken” wordt er ook vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams.

    Fysieke aanwezigheid is verplicht op de woensdagen. Deze aanwezigheid vindt voornamelijk plaats op een gemeentelijke locatie.

  • Verlengingsopties:
    2 x 6 maanden

  • Tariefrange:  
    €106,00 - € 116,00

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  
    30% - 70%

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.