IT Auditor - cluster BCO

Gemeente Rotterdam

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 9 dagen
125 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

7 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Jij bent van betrouwbaarheid en rechtmatigheid van processen en systemen. Kloppen de cijfers en zijn deze langs de lijn van wet- en regelgeving via processen tot stand gekomen en gepresenteerd? Dat ga jij toetsen.

Omschrijving van de opdracht

Als IT-auditor op de afdeling Financial Audit heb je een belangrijke rol in het controleproces van de significante gemeentelijke processen. De uitkomsten en resultaten van deze significante gemeentelijke processen worden via de jaarrekening verantwoord. De werkzaamheden zijn gescoped vanuit de jaarrekening en risicoanalyse.

Concreet zijn je belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Je bent als onderdeel van de afdeling Financial Audit (FA) betrokken bij IT-audits ten behoeve van de jaarrekeningcontrole.

  • Je bent als onderdeel van het IT-team van de afdeling Financial Audit betrokken bij eventuele verdiepende en thematische IT-audits

  • Het opzetten, uitvoeren én verbeteren van audits op IT-systemen en processen. Je bent hierbij verantwoordelijk van begin tot eind.

  • Je bewaakt en verbetert de kwaliteit van audits door het uitvoeren van reviews en werkt met ons samen de IT-audit functie naar een hoger plan te krijgen.

  • Naar aanleiding van de audits bespreek je je bevindingen zelfstandig met het verantwoordelijke management.

  • Je rapporteert helder, overtuigend en to-the-point, zodanig dat deze voldoende aanknopingspunten bieden voor de verbetering door het verantwoordelijk management

  • Je volgt de recente ontwikkelingen in het vakgebied en past deze waar mogelijk toe.

Eisen

  • Je bent in het bezit van een RE titel;

  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als IT- Auditor bij een overheidsinstelling, opgedaan in de afgelopen 5 jaar;

  • Je hebt als IT-auditor ervaring met de volgende werkzaamheden:

    • Uitvoeren van complexere audits binnen het ITGC-domein;

    • Toetsen van application controls in ERP-omgevingen;

    • Begeleiden en ondersteunen van financiële data-analyses.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt in de afgelopen 3 jaar werkervaring opgedaan met de volgende IT standaarden: ISO 27001/ 27002 en BIO;

  • Je hebt systeemkennis van Oracle Cloud.

Competenties

Je kan goed hoofd- en bijzaken scheiden en bent te typeren als selfstarter, handson, verbinder met drive en ambitie voor het vak.

Je bent in staat om autonoom te werken binnen je vakgebied maar ook om samen te werken met collega’s uit de aanpalende vakgebieden (Financial en Operational auditors).

Je bekijkt de IT vanuit de bril van organisatie, mensen, proces en techniek; kortom een expert op het gebied van IT-audit met gevoel voor financial en eventueel operational audits. Je bent in staat om daarbij verbinding te leggen tussen verschillende vakgebieden om zo de auditmethodiek te voorzien van frisse ideeën.

Jij vormt makkelijk je eigen oordeel over je bevindingen en onderbouwt dit richting management en directie. Je bent organisatiesensitief en hebt oog voor de politiek-bestuurlijke omgeving waarin de bedrijfsvoering constant in beweging is. Dit alles stelt jou in staat de rol van IT-auditor succesvol in te vullen.

Organisatie en team

Organisatie

Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij. Met de stad als leerschool kun je aan de slag met onderwerpen waar jij van bent en van wilt zijn. Voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers.

De afdeling

Op basis van de risicoanalyse en het overkoepelend controleplan, is het de hoofdtaak van de afdeling Financial Audit (FA) periodiek audits (financial audits) uit te voeren op risicovolle processen en systemen. De afdeling FA toetst de bedrijfsprocessen op betrouwbaarheid en rechtmatigheid en genereert stuurinformatie ten behoeve van het tijdig bijstellen van fouten en procedures indien zich hierin risicovolle onvolkomenheden voordoen (incl. early warningrapportages). De daadwerkelijke verantwoordelijkheid voor het in de grip houden van de organisatie ligt bij de lijn.

De kerntaken zijn:

  • Opstellen jaarlijkse controle plannen op basis van een overkoepelende risicoanalyse;

  • Uitvoeren van risicoanalyses met betrekking tot de aanwezigheid van noodzakelijke interne beheersmaatregelen;

  • Analyse van processen of het mogelijk is om in plaats van gegevensgericht systeemgericht te controleren. Op basis hiervan worden (geüniformeerde) controlewerkplannen opgesteld;

  • Uitvoeren van procescontroles (exploitatie), balanspostcontroles en IT-systeemcontroles;

  • Uitvoeren van kwaliteitsbeoordeling van controle dossiers;

  • Afstemming van controlewerkzaamheden met de accountant;

  • Vindplaats voor de accountant voor (de review op de) controle dossiers;

  • Opstellen van werkplanningen en periodieke monitoring van de voortgang.

De taak van de afdeling FA richt zich in de kern op de betrouwbaarheid en rechtmatigheid van processen en systemen. Kloppen de cijfers en zijn deze langs de lijn van wet- en regelgeving via processen tot stand gekomen en gepresenteerd. De aard van de werkzaamheden is daarbij vooral cyclisch, terugkerend van aard.

De afdeling Financial Audit bestaat uit ca. 40 fte. De afdeling bestaat uit 3 teams van 10-15 fte, elk aangestuurd door een coördinator.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek
Week 43 en 44 via MS Teams

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten.
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    In het kader van Anders werken wordt er voornamelijk vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit plaatst op een daarvoor geschikte werklocatie in Rotterdam.

  • Verlengingsopties:
    2 x 3 maanden

  • Tariefrange:  
    €100 - €125

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  
    20% - 80%

Let op!: 
Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.