Strategisch Adviseur Assetmanagement - cluster SB

Gemeente Rotterdam

Wilhelminakade 179, 3072 MC Rotterdam

Sluit over 9 dagen
Opdracht tarief 135Opdracht uren 28Opdracht locatie Zuid-Holland

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

4 jan 2027

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Jouw opdracht

De Strategisch Adviseur Assetmanagement geeft onafhankelijk advies in verband met de aanbesteding voor een applicatie ten behoeve van assetmanagement voor de openbare ruimte. Verder geeft de adviseur advies over de toepassing en invoering, waarmee de invoering en het gebruik binnen de gemeente Rotterdam toegankelijk wordt gemaakt.

Daarnaast ondersteunt de adviseur de gemeente bij de toepassing en implementatie van het Informatiemodel Beheer Openbare Ruimte versie 2025, waaronder bij de betreffende afdelingen (waaronder Basisinformatie, BOR, Uitvoering werken en Schone Stad).

Je bent expert op het Informatiemodel Beheer Openbare Ruimte (IMBOR 2025), brengt kennis mee over de landelijke ontwikkelingen, en hebt diepgaande kennis en aantoonbare resultaten behaald bij het toepassen van IMBOR bij grote gemeenten in Nederland. Je bent bekend met verschillende assetbeheersysteemen met aantoonbaar een onafhankelijke positie ten opzichte van de marktpartijen. Jij adviseert graag over strategische vraagstukken op het gebied van de assetinformatievoorziening. Je bent een strateeg, adviseur, veranderaar en verbinder in één. Oftewel, een strategisch denker en partner voor cluster, directie en management. Daarnaast ben je onafhankelijk. Jij bent resultaatgericht en voelt een sterke betrokkenheid, niet alleen bij het schrijven van advies maar ook bij het succesvol uitvoeren van implementatietrajecten op het gebied van assetmanagement van de openbare ruimteobjecten.

De Strategisch Adviseur Assetmanagement heeft twee takenpakketten:

Takenpakket 1: Ontwikkeling van beleid en kaders
De Strategisch Adviseur Assetmanagement is mede veranwoordelijk voor het opleveren van producten en systemen op het gebied van assetmanagement voor de openbare ruimte, aangevuld met advies over de toepassing en invoering, waarmee de invoering en het gebruikt binnen de gemeente Rotterdam toegankelijk wordt gemaakt.

  • Tactisch beleidskader voor assetmanagement op het gebied van IT en ICT, op basis van beschikbare standaarden en best practices.

  • Normen-/toetskader voor het beoordelen van toepassingen, op basis van beschikbare standaarden en best practices, en ontwikkelingen daarvan.

  • Uitwerken van IMBOR 2025 tot generieke producten en implementatierichtlijnen.

  • Ontwikkelen en uitvoeren van awareness-activiteiten en workshops op het gebied van IMBOR 2025.

  • Aan het einde van de opdracht draagt de adviseur opgedane kennis, ervaring en ontwikkelde producten structureel over aan de gemeente Rotterdam, zodat deze zelfstandig verder kan bouwen aan de borging.

Takenpakket 2: Implementatie en ondersteuning
De adviseur is verantwoordelijk voor het geven van expertadvies en het ondersteunen bij het implementeren van van het Informatiemodel Openbare Ruimte (IMBOR), waaronder bij de betreffende afdelingen.

  • Samen met o.a. de ICT projectleider, namens diverse assetgroepen en beheerafdelingen, een fasering, planning en werkwijze opstellen hoe om te gaan met het analyseren en aantoonbaar 'in-control' komen op basis van IMBOR 2025, voor de belangrijkste assetmanagement toepassingen en processen binnen de gemeente. Hierbij rekening houdend met reeds opgestelde en uitgevoerde plannen.

  • Begeleiden van en adviseren over het uitwerken van het generieke IMBOR 2025 informatiemodel tot vakafdeling specifieke te implementeren oplossingen en de realisatie ervan.Hierbij zijn mapping van de huidige data naar IMBOR 2025, rekening houden met de minimale vereiste dataset en dit borgen in een gegevenswoordenboek primaire op te leveren producten.

  • Adviseren over en begeleiding van de uitvoering van het conversietraject naar IMBOR 2025 voor ca. 20 assetgroepen die binnen de scope van het project vallen.

  • Adviseren ondersteunen van de uitvoering om te komen vanuit IMBOR 2025 naar het interne datawarehous van de gemeente.

  • Organiseren van periodiek overleg met ketenpartners en stakeholders binnen het project voor statusdeling en kennisoverdracht op het gebied van IMBOR.

  • Zorgen voor een zorgvuldige overdracht van kennis, methodieken en expertise aan de betrokken afdelingen, zodat de gemeente Rotterdam na afloop van de opdracht zelfstandig invulling kan geven aan de continuïteit en verdere ontwikkeling van het assetmanagementsysteem.

Eisen

  • Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding;

  • Je hebt minimaal 10 jaar ervaring in de functie van Strategisch adviseur op het gebied van Assetmanagement voor de openbare ruimte, op het werkgebied van Informatiemodellen, continuïteitsmanagement, compliance en audit;

  • Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare advies- en implementatie ervaring op het gebied van Assetmanagement voor de openbare ruimte, binnen een gemeente met ten minste 160.000 inwoners;

  • Je hebt minimaal 10 jaar werkervaring met verschillende assetbeheersysteemen en je hebt aantoonbaar een onafhankelijke positie ten opzichte van de marktpartijen. Dit zien wij terug in jouw CV;

  • Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare implementatie ervaring waaronder het begeleiden en geven van trainingen aan gebruikende afdelingen (assetmanagement en fysiek domein);

  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring met het Informatiemodel Beheer Openbare Ruimte;

  • Je brengt kennis mee over de landelijke ontwikkelingen en hebt diepgaande kennis en aantoonbare resultaten behaald bij het toepassen van IMBOR. Dit wordt getoetst tijdens het verificatiegesprek.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt inhoudelijke kennis en advieservaring op het gebied van IMBOR 2025;
  • Je hebt werkervaring in een soortgelijke functie binnen een gemeente met meer dan 250.000 inwoners;
  • Je hebt aantoonbare ontwikkel- en veranderervaring van teams van professionals bij een gemeente;
  • Je hebt inhoudelijk kennis en advieservaring op het gebied van informatiebeheer en data.

Competenties

  • Je kunt goed omgaan met de politieke context van een gemeente en bent een verbinder tussen diverse vakgebieden.
  • Je communiceert op het juiste niveau (strategisch en tactisch).
  • Je hebt een pragmatische insteek en een actieve, meedenkende houding.
  • Je bent in staat om met een helicopterview te adviseren, challengen en beoordelen.
  • Je bent organisatie sensitief en hebt een visie op het Informatiemodel Beheer Openbareruimte 2025.
  • Je kunt bruggen slaan met aanpalende domeinen en beschikt over overtuigingskracht.
  • Je kunt zowel zelfstandig als in teamverband functioneren.
  • Je beschikt over uitstekende Nederlandse schriftelijke en mondelinge vaardigheden.

Organisatie en team

Onze organisatie

Wij zijn van buiten.
En buiten is van ons allemaal.

Stadsbeheer houdt de Rotterdamse buitenruimte in vorm. Wij zorgen ervoor dat de stad een fijne, veilige en schone stad is om in te wonen, werken en recreëren. We werken gebiedsgericht, met oog voor het ritme van de stad en samen met de Rotterdammers!

Waar wij van zijn
Je staat er misschien niet bij stil, maar de zorg voor de Rotterdamse buitenruimte gaat 24 uur per dag door. Er zijn namelijk talloze wegen die begaanbaar moeten blijven, bruggen die open en dicht moeten gaan en lantaarnpalen die moeten werken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over onderwerpen zoals boomverzorging, het reinigen van de stad of het beheer van gemeentelijke begraafplaatsen. Dit doen we allemaal op een zo slim, efficiënt en duurzaam mogelijke manier. Met één doel voor ogen: een nette, schone en veilige stad voor iedereen.

Vakmanschap vinden we belangrijk, gericht op het beste resultaat op straat. Efficiënt, duurzaam en innovatief. Altijd de verbinding zoekend met de behoefte van Rotterdammers, bedrijven en bezoekers. Daar wordt Rotterdam zichtbaar beter van!

De afdeling

Stadsbeheer is het cluster binnen de Gemeente Rotterdam wat werkt aan resultaat op straat. Aan een openbare ruimte die schoon, veilig en onderhouden is. De medewerkers variëren van rioolreinigers tot toezichthouders, van inspecteurs tot landmeters, van assetmanagers tot projectleiders en van ambtelijk opdrachtgevers tot projectmanagers. Of het nu is via beheer, advies, onderhoud, handhaving of toezicht. De belangrijkste uitdaging is het realiseren van een gezond stedelijk leven voor iedereen. Hierbij spelen vraagstukken als de energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie, veranderende mobiliteitsvragen en gezondheidsvraagstukken. De groei van de stad leidt tot verdichting en intensiever gebruik van de openbare ruimte bovengronds en ondergronds.

Gespreksinformatie

De verificatiegesprekken vinden plaats in week 52/1 op locatie of via MS Teams. De kandidaten die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd, met een maximum van 3 kandidaten. De geschatte gespreksduur per gesprek is 30 - 60 minuten. Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoordt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    In het kader van Anders werken wordt er voornamelijk vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaatst op bovengenoemde locatie.

  • Verlengingsopties:
    2 x 3 maanden

  • Tariefrange:  
    €100 - €135

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  
    30% - 70%

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.