WOZ-gegevens Analist - Cluster DV

Gemeente Rotterdam

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 7 dagen
100 32 - 36 Zuid-Holland

Begindatum:

31 okt 2025

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

9 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

Als gegevensanalist werk je dagelijks met data om onze belastingadministratie up-to-date te houden door data uit verschillende basisregistraties te verwerken in onze belastingapplicaties.

Jouw kerntaken zien er over het algemeen als volgt uit:

  • Je bent verantwoordelijk voor het correct en efficiënt verwerken van data uit de Basisadministratie Gebouwen (BAG) en het kadaster.

  • Bij inconsistenties, verwerkingsuitval of andere bijzonderheden werk je samen met betrokken collega’s, zowel intern als extern, aan oplossingen.

  • Je identificeert waar er een gebrek aan data is en je draagt oplossingen aan om ook op deze werkterreinen datagedreven werken te implementeren.

  • Je houd je bezig met de WOZ-administratie en de bijbehorende landelijke voorziening (LV-WOZ).

  • Je werkt nauw samen met de WOZ-coördinator, bronhouders en functioneel beheerders om technische ontwikkelingen in het beheren en ontsluiten van data te bevorderen.

  • Je voorziet de teamleiders en teamsenioren van overzichten en cijfers over de werkvoorraden die voor de weekstarts worden gebruikt.

  • Je levert op verzoek dashboards of ad-hoc analyses.

  • Je bent verantwoordelijk voor het periodiek testen van verschillende functionaliteiten en levert input voor de jaarlijkse lijncontroles (audit). Je hebt veel contact met collega-gegevensanalisten om samen in hoofdlijnen aan verschillende doelstellingen te werken, maar je wordt geacht je taken en werkzaamheden zelfstandig uit te kunnen voeren.

Kandidaat omschrijving

Jij bent een ervaren gegevensanalist die data en informatie uit beschikbare informatiesystemen kan ontsluiten en omzetten in heldere analyses en vertalen naar actiepunten en werklijsten. Met dit werk draag je bij aan een goed systeem van basisregistraties zodat we alle inwoners van de stad op de juiste manier in beeld hebben en hen zo goed mogelijk kunnen helpen.

Eisen

  • Je hebt een afgeronde HBO-opleiding;

  • Je hebt minimaal3 jaar werkervaring met WOZ bij een gemeente, waarbij je WOZ kennis hebt opgedaan. Dit zal worden getoetst tijdens het verificatiegesprek.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt werkervaring met PowerBI;

  • Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring in het werken met de Basisadministratie Gebouwen (BAG);

  • Je hebt minimaal 6 maanden werkervaring in het werken met de gegevens van het kadaster;

  • Je hebt minimaal 6 maanden werkervaring met de landelijke voorziening WOZ (LV-WOZ).

Competenties

Om dit werk goed uit te kunnen voeren beschik je over:

  • Analytisch vermogen - om uit de data de goede informatie te halen en fouten te elimineren.

  • Onafhankelijkheid – om zelfstandig te kunnen bepalen wanneer de kwaliteit voldoende is en anderen te kunnen helpen data op een goede manier te verwerken.

  • Verbinding – je bent afhankelijk van anderen, dus je moet snel en op een goede manier verbinding leggen en goede samenwerking creëren.

  • Flexibiliteit – het kan voorkomen dat een fout in de data moeilijk op te sporen is of veel herstelwerk vergt. Dit kan ingrijpen op je vaste planning.

  • Goede communicatieve vaardigheden - je werkt in een keten en er is veel communicatie nodig om tot een goed product te komen.

  • Een oplossingsgerichte werkhouding – we verwachten dat je creatief kan zoeken naar oplossingen. Hier is ook ruimte voor.

Organisatie en team

Organisatie

Het cluster Dienstverlening staat ook voor betrouwbare, toegankelijke en gebruikersvriendelijke dienstverlening, informatievoorziening en belastingheffing aan burgers, bedrijven, bezoekers en collega’s. Met Rotterdam.nl, 14 010 en stadswinkels maken we het onze klanten zo makkelijk mogelijk om aan informatie of producten te komen en hun persoonlijke zaken te regelen. Of het nu gaat om het inzien van historische boeken in het archief, het innen van belastingen of snelle en makkelijke levering van burgerzakenproducten. Het cluster Dienstverlening is verantwoordelijk voor het organiseren van verkiezingen.

De afdeling

Team Analyse
Je komt in een team van gedreven mensen terecht, met een hoge mate van eigenaarschap en zelfstandigheid. Het team bestaat uit project- en procesmanagers, gegevensanalisten en beleidsadviseurs. Al deze medewerkers hebben één doel: aan de hand van kennis, recente innovatieve ontwikkelingen, data uit de primaire gebruikerssystemen en de ervaringen op de werkvloer continu verbeteren waardoor de dienstverlening aan de Rotterdamse inwoners makkelijker wordt.

De directie Burgerzaken en Belastingen is de backoffice van het cluster Dienstverlening. Hier dragen we zorg voor het verwerken van verhuizingen, het bijhouden van de burgerlijke stand, het verwerken van parkeernaheffingen en parkeerbezwaren, het sluiten van huwelijken en het verwerken van overlijdensaangiftes.

Ook verzorgen we de gemeentelijke belastingaanslagen, taxeren we alle panden in de stad en zijn we verantwoordelijk voor de kwaliteit van de verschillende basisregistraties.

Bij ons staat de Rotterdammer centraal en we werken er iedere dag aan om onze dienstverlening aan de burger beter, duidelijker en toegankelijker te maken.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek
Week 43

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten.
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    In het kader van Anders werken is vanuit huis werken toegestaan voor maximaal 3 dagen per week. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruikgemaakt van MS Teams. Een keer per week komt het team bij elkaar, dit vindt plaats op de Wilhelminakade 179, Rotterdam.

  • Verlengingsopties:
    3 x 6 maanden

  • Tariefrange:  
    € 80– € 100

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  
    20% - 80%

Let op!: 
Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.